Business la lumina lumânărilor
Un pictor și o învățătoare au lansat o afacere cu lumânări
Este greu de spus, cum s-a întâmplat că pictorul Ion Cârchelan din Nisporeni, ale cărui lucrări în miniatură, pictate în acuarelă, se vând în galeriile din SUA, și soția sa Angela au decis să lanseze o afacere cu lumânări. Un anumit imbold a fost o lumânare decorativă adusă de la Iași. Astăzi, întreprinderea lor de familie produce până la o mie de lumânări lunar, o caracteristică unică a acestora fiind pictura decorativă manuală. NM relatează, cum un pictor și un director de grădiniță și-au început afacerea de la zero și ce au obținut timp de câțiva ani.
LUMÂNAREA DE LA IAȘI
Totul a început la sfârșitul anului 2014, când fiica lui Ion și a Angelei Cârchelan, Iulia, a adus de la Iași o lumânare decorativă. Lumânarea le-a plăcut atât de mult, încât Angela, care lucra pe atunci în calitate de director al unei grădinițe din Nisporeni, a decis să încerce să facă și ea astfel de lucrări.
«La început, noi nu știam nimic despre aceasta. Am venit la piața din Nisporeni, l-am întrebat pe un vânzător de unde cumpără parafină. A spus că de la Chișinău, doar că e cam complicat și mi-a propus să fac comanda prin intermediul lui. Am cumpărat 1 kilogram, iar pe ambalaj erau datele de contact ale distribuitorului. Eu l-am și contactat», își amintește Angela.
În prezent, spune ea, distribuitorii de materie primă pentru producerea lumânărilor au început singuri să-i contacteze. Iar lumânările, inclusiv cele cu decor unic, pe care soții Cârchelan le produc cu brandul Culorile Luminii, au început să fie solicitate.

Deocamdată, toată producția familiei Cârchelan poate fi păstrată în două camere, pe care ei le arendează în clădirea Incubatorului de afaceri de la Nisporeni. În prima, sunt câteva rafturi cu zeci de lumânări decorative de diferite forme, design și dimensiuni. Tot aici se află un șevalet, iar alături de acesta – vopsele și pensule. Acesta este locul de muncă al lui Ion Cârchelan.
Iar în camera vecină, se află producția propriu-zisă – o masă mare, dispozitive pentru topirea materiei prime, numeroase forme de diferite culori și dimensiuni – rotunde, cilindrice, în formă de piramidă, precum și vase cu aromatizatori și bobine cu ață pentru fitil.

«Aici, eu topesc parafina. Iar aici torn totul în borcane. Alături sunt coloranții, aromatizatorii și formele. Aici sunt fitilurile – ele trebuie alese în funcție de mărimea lumânării. Este foarte important să fie ales fitilul corect, altfel lumânarea va curge și va afuma», ne povestește Angela Cârchelan.
ÎNVĂȚĂTOAREA ȘI PICTORUL
Până la apariția lumânării de la Iași, viața Angelei era dedicată sistemului educațional – ea a activat la direcția de învățământ din localitate, apoi la școală și la grădiniță. În anul 2016, a înțeles că trebuie să aleagă: «Afacerea a început să ne ia foarte mult timp. Am înțeles că nu pot îmbina două locuri de muncă». Ea regretă plecarea din învățământ: «E ceea ce am învățat, ce îmi place». De aceea Angela încearcă să folosească alte modalități de a lucra cu copiii: «În prezent, particip la un proiect al organizației Soroptimist International. Aceasta finanțează o școală de vară cu durata de două săptămâni, pentru copii. Este specializată în orientarea profesională, modul de viață sănătos, calitatea vieții».

Iar soțul Angelei, Ion Cârchelan, este pictor. El a absolvit școala de arte din Nisporeni, apoi Școala republicană de arte «I. Repin» (în prezent, Colegiul de Arte «A. Plămădeală»). La începutul anilor 1990, a predat arta plastică și desenul liniar la o școală din Nisporeni.

«Atunci, am început să pictez lurări în miniatură în acuarelă – 9x15 cm. Aplic tehnica «umed pe umed» – ea este deosebit de complicată (se pictează cu acuarelă pe o foaie umedă. – NM). Primele 10 lucrări le-am dus la magazinul Aureola din Chișinău și ele au fost cumpărate imediat», își amintește pictorul.
După aceasta, el a început să-și vândă miniaturile și în alte magazine din capitală.
Zece ani mai târziu, în anul 2001, în SUA, a avut loc prima expoziție personală a lui Ion Cârchelan. S-ar părea că totul a fost întâmplător, însă caracterul pictorului a avut, în acest caz, un rol deosebit. «Atunci, au venit în Moldova două americance, Julia Glandt și Melany Golther. Ele se ocupau de organizarea unei grandioase expoziții de mobilă de anticariat din toată lumea, eveniment care era organizat de două ori pe an, în Carolina de Nord. Totodată, au cumpărat câteva lucrări de-ale mele în acuarelă și le-au vândut. Peste o vreme oarecare, au venit din nou și au dorit să cumpere mai multe miniaturi de-ale mele. Și atunci am pus condița: să organizeze în SUA o expoziție de-a mea personală. Eram tânăr, aveam 35 de ani. Am decis: dacă voi câștiga – bine, dacă nu, înseamnă că nu», își amintește Ion.
De atunci, Melany Golther a devenit agent personal al lui Ion Cârchelan, organizând, timp de 18 ani, peste 30 de expoziții personale de-ale acestuia. În afară de SUA, tablourile pictorului moldovean au fost expuse în Italia, Franța, Austria și în alte țări. În prezent, lucrările sale se vând în mod constant în câteva galerii din SUA.
Prețul lucrărilor, de exemplu, în The Little Gallery (statul Virginia, SUA) variază de la 980 de dolari până la 4500 de dolari.
Ion Cârchelan susține că poate picta o miniatură timp de câteva ore, însă, de obicei, pentru aceasta e nevoie de mai mult timp. El consideră că discuțiile despre muza fără de care un pictor este neputincios sunt o invenție. «Aceasta este, pe lângă toate, o meserie. Și ca în orice meserie, dacă dorești să obții ceva, trebuie să muncești foarte mult. Da, se întâmplă și așa că nimic nu merge. Atunci urc în mașină, merg prin sate și fotografiez. Acolo sunt multe lucruri interesante», povestește Ion.
Deși în afacerea cu lumânări a obținut succese, pictura rămâne ocupația sa principală și cea mai profitabilă. Ion nu se gândește la emigrare: «Când am avut o expoziție personală în SUA, o vizitatoare din Norvegia m-a întrebat dacă aș dori să mă mut în America. Atunci i-am răspuns că încă nu am decis. Iar ea mi-a spus: «Știi, pentru americani este foarte important când ești oaspete. Ca să fii acolo al lor și la înălțime, trebuie să fii un Mihai Grecu pentru Moldova».
lumânările pictate
Decizia finală de a se ocupa de business, potrivit soților Cârchelan, a fost luată atunci când au aflat despre deschiderea la Nisporeni, în anul 2014, a incubatorului de afaceri, precum și despre posibilitatea de a accesa un credit de la Organizația pentru dezvoltarea businessului mic și mijlociu de pe lângă Ministerul Economiei. «Pentru noi, aceasta a fost o provocare. [...] Noi eram zero în afaceri», își amintește Ion Cârchelan. Creditul de 60 de mii de lei a fost restituit peste trei ani.

Cu acești bani, au procurat utilaje pentru topirea materiei prime, forme, coloranți, materie primă, fitiluri, o plită pentru nivelarea lumânărilor finisate. «La început, m-am interesat, ce fel de forme există, unde pot fi procurate. Am aflat că sunt din aluminiu, policarbonat, silicon», își amintește Angela Cârchelan. Formele au fost comandate în Germania. Inițial, era problematică alegerea fitilurilor și a formelor acestora.
«Eu am mai spus, cât de importantă este alegerea corectă a fitilului. La început, forma pare dreaptă, însă în realitate, este mult mai largă la un capăt. Când am primit formele din Germania, acolo erau deja instrucțiuni detaliate, inclusiv despre utilizarea corectă a fitilurilor», menționează Angela.

O particularitate deosebită a lumânărilor decorative fabricate de Angela și Ion Cârchelan a devenit pictarea manuală. «La început, noi nu am planificat așa ceva. Însă după ce soțul a văzut lumânările noastre, a spus că ele pot fi pictate. Și se gândea deja cu ce fel de vopsele poate fi realizat acest lucru», spune Angela. Acum, lumânările sunt pictate de soțul ei și fiica lor mai mare, Iulia, care, la fel ca și tatăl său, este pictoriță.
în formă de brăduț sau ou
Pentru promovarea produselor lor, soții Cârchelan folosesc pe larg expozițiile cu vânzări. Prima de acest gen a fost organizată chiar la Nisporeni, cu scopul de a-i familiariza pe cât mai mulți oameni cu produsele lor.
«După aceasta, am început să participăm la expozițiile pascale, de Crăciun și de alt gen, la festivaluri. Nu contează, vei câștiga sau nu la astfel de expoziții, este important ca oamenii să afle despre tine. Acolo, noi găseam clienți, despre noi a început să scrie presa. Și Incubatorul de afaceri ne ajută să ne promovăm produsele – adesea, aici vin diferite delegații și oaspeți», mai spune Angela.

În prezent, întreprinderea soților Cârchelan produce aproape 1 mie de lumânări lunar. Prețul acestora variază de la 30 până la 350 de lei. Prețul depinde de dimensiune și dacă sunt pictate decorativ. De exemplu, lumânările mai mici, care nu sunt pictate, costă 30-35 de lei, iar una mare, cu două fitiluri și pictată manual – 300-350 de lei. În unele cazuri, prețul poate ajunge și până la 1,5 mii de lei.
Referindu-se la caracteristicile lumânărilor lor, soții Cârchelan menționează că, în afară de pictură, lumânările lor mai sunt de diferite culori, cu trecere lină de la o nuanță la alta, în timp ce majoritatea producătorilor au doar lumânări de o singură culoare.
«Nu putem spune, care lumânări se vând mai bine. E clar, la Revelion, se vând bine lumânările în formă de brăduț, la Paște – în formă de ou. Însă dacă expoziția nu este organizată cu vreo anumită ocazie, este greu de prognozat, care lumânări vor fi mai solicitate», susține Angela Cârchelan. Totodată, ea recunoaște că din cauza situației financiare din țară, oamenii cumpără, cel mai adesea, produse mai ieftine.

În prezent, lumânările cu brandul Culorile Luminii se vând în galeria Moldeco din capitală, în centrul comercial Gemenii, magazinul Belșug Outlet și în studioul de cadouri wine.md. De asemenea, lumânările produse de soții Cârchelan pot fi comandate prin intermediul paginii lor de Facebook.
plus ambalaje

Soții preconizează să deschidă, împreună cu fiica lor Iulia (în prezent, ea este în concediu de îngrijire a copilului), să deschidă o filială la Chișinău. Însă ei nu intenționează să mărească volumele de produse, așa cum le cer retailerii. «Noi avem propria viziune, nu vrem să ni se impună condiții: de exemplu, 100 de lumânări pictate lunar. Când pictezi un tablou, pur și simplu îl transmiți în galerie. Dar nu ți se spune: pictează unul de ăsta sau de celălalt», precizează Ion Cârchelan.
Ținând cont de faptul că vara, cererea pentru lumânări scade considerabil, soții Cârchelan preconizează să-și extindă afacerea și să producă ambalaje cadou. «Pentru noi, a fost o provocare, în ce să împachetăm produsul. Inițial, erau pungi de plastic, apoi am început să cumpărăm hârtie creponată și să confecționăm din ea, manual, ambalaje. Iar recent, am procurat utilaj pentru confecționarea ambalajelor», povestește Angela.

Ea mai spune că producătorii recepționează, de obicei, comenzi pentru confecționarea ambalajelor la un volum mai mare de o mie de unități, însă businessul mic adesea are nevoie de ambalaje unice și într-un volum cu mult mai mic. «Ținând cont de faptul că din luna mai, noi suntem liberi și, de obicei, avem rezerve de lumânări, ne dorim ca în timpul verii să confecționăm mai multe ambalaje din hârtie și, posibil, să angajăm pe cineva cu această ocazie», ne-a împărtășit Angela Cârchelan planurile lor.


Теxt: Nicolai Paholinițchi
Prezentare: Tatiana Bulgac
Foto: Igor Cecan, arhiva personală a lui Ion Cârchelan