Cât costă cadourile pentru popor?
Cum democrații și-au făcut campania de PR cu bani bugetari?
Anul acesta, guvernarea moldovenească a fost generoasă ca niciodată. Cadourile despre care a vorbit cu voce tare Partidul Democrat veneau unul după altul: reabilitarea drumurilor rurale, locuințe accesibile, creșterea salariilor, facilități pentru business etc. S-ar părea că bugetul va plesni și nu vor ajunge bani pentru toate acestea. Însă la o examinare mai minuțioasă, s-a constatat că cheltuielile suplimentare sunt nesemnificative. În schimb, PR-ul democraților va fi suficient pentru toată perioada electorală, susțin experții. Potrivit afirmațiilor acestora, PDM pur și simplu a împachetat frumos ceea ce guvernul și așa este obligat să facă.
Anul acesta, guvernarea moldovenească a fost generoasă ca niciodată. Cadourile despre care a vorbit cu voce tare Partidul Democrat veneau unul după altul: reabilitarea drumurilor rurale, locuințe accesibile, creșterea salariilor, facilități pentru business etc. S-ar părea că bugetul va plesni și nu vor ajunge bani pentru toate acestea. Însă la o examinare mai minuțioasă, s-a constatat că cheltuielile suplimentare sunt nesemnificative. În schimb, PR-ul democraților va fi suficient pentru toată perioada electorală, susțin experții. Potrivit afirmațiilor acestora, PDM pur și simplu a împachetat frumos ceea ce guvernul și așa este obligat să facă.
Cadoul nr. 7
Reforma fiscală
Cadoul nr. 9
Amnistia fiscală
Cadoul nr. 10
Arena Chisinau
1
Drumuri bune pentru Moldova
Partidul Democrat a anunțat programul „Drumuri bune pentru Moldova" în februarie curent. În cadrul acestuia, guvernarea a promis că într-un an, vor fi reparate 1275 km de drumuri locale. Bugetul programului este de 1,6 miliarde de lei, dintre care 1,1 miliarde de lei au fost alocați suplimentar de către guvern, din bugetul de stat.

În prezent, conform informațiilor Ministerului Economiei, aceste lucrări sunt îndeplinite în proporție de aproape 80%, adică s-au reparat 1 mie de km de drumuri. Deci, s-au chletuit deja 1,2 miliarde de lei.

La începutul lunii octombrie, autoritățile au anunțat lansarea programului „Drumuri bune 2". În cadrul acestuia, guvernul planifică să reabiliteze, în anul 2019, 1,5 mii km de drumuri locale. Bugetul programului este de 2 miliarde de lei, dintre care 1,5 miliarde de lei vor fi alocați din bugetul de stat, iar restul de 500 de milioane de lei - din Fondul Rutier.
Se pare că programul „Drumuri bune" a fost cel mai adesea criticat de cetățeni, în special pe rețelele de socializare. Utilizatorii publicau imagini și înregistrări video, revoltați de reparațiile necalitative. Drept răspuns, cei de la Ministerul Economiei au promis că întreprinzătorii vor repara tot ceea ce au făcut necalitativ. De fapt, oricum rămân semne de întrebare față de acest program - și alegerea localităților incluse în acesta, și alegerea întreprinzătorilor și a realizării proiectelor.
„Drumuri bune" nu este altceva decât o campanie de PR a Partidului Democrat, deoarece suma asigurării financiare a acesteia este inclusă în bugetul de stat pentru anul 2018.
Experții consideră că „Drumuri bune" nu este altceva decât o campanie de PR a Partidului Democrat, deoarece suma asigurării financiare a acesteia este inclusă în bugetul de stat pentru anul 2018. Potrivit expertului economic IDIS Viitorul Veaceslav Ioniță, diferența constă în faptul că acești bani au fost alocați nu de guvern, ci de conducerea Partidului Democrat, care a decis să reorienteze cea mai mare parte a mijloacelor pentru drumurile locale.

Totodată, el a reamintit că încă în anul 2014, în Moldova a fost adoptată strategia de dezvoltare a infrastructurii rutiere și în anii precedenți statul a cheltuit pentru reparația drumurilor cam aceleași sume. Astfel, în anul 2017, în aceste scopuri s-au cheltuit aproximativ 2,5 miliarde de lei.

Iar în bugetul pentru anul 2018, pentru reabilitarea și construcția drumurilor a fost planificat aproape 1 miliard de lei în Fondul Rutier și 1,1 miliarde de lei în bugetul de stat.
3,6 miliarde de lei (2018-2019)
Presiunea asupra bugetului - standard
2
Prima Casă
La sfârșitul lunii martie curent, guvernul a lansat programul de creditare ipotecară a familiilor tinere Prima Casă. Și de data aceasta, la inițiativa Partidului Democrat. Statul participă în acest proiect ca garant al creditului luat de la bancă, asigurând 50 la sută din suma creditului. Limita anuală a garanțiilor de stat din cadrul programului și volumul finanțelor necesare în acest scop vor fi stabilite anual. Pentru anul 2018, pentru Prima Casă, în bugetul de stat a fost prevăzut un fond de garanție de 50 de milioane de lei. Autoritățile deocamdată nu au comunicat volumul fondului pentru anul 2019.

Programul Prima Casă 2, lansat la două luni după primul, este prevăzut pentru funcționarii de stat. Statul compensează participanților acestuia o jumătate din prețul locuinței. Iar în luna august, a început să funcționeze programul Prima Casă 3 - pentru familiile cu copii. În cazul acestui program, statul și-a asumat responsabilitatea de a achita integral creditul pentru locuințele familiilor cu patru și mai mulți copii. Aceste familii vor trebui să plătească doar dobânda creditului. Pentru familiile cu trei copii, statul este gata să plătească 50 la sută din costul locuinței, pentru cele cu doi copii - 25%, iar cu un copil - 10%.

Conform datelor Ministerului Finanțelor, până la sfârșitul lunii octombrie, în cele trei programe Prima Casă au fost acordate 681 de credite în valoare totală de 316,3 milioane de lei. Suma garanțiilor de stat în aceste împrumuturi este de 158 de milioane de lei, adică de trei ori mai mult decât cea prevăzută în bugetul pentru acest an.

Plățile compensate se efectuează în fiecare lună. Cei de la Ministerul Economiei nu au comunicat câte compensații au fost deja plătite. Se știe doar că în acest an, în buget sunt prevăzute aproximativ 20 de milioane de lei pentru compensații în programele Prima Casă 2 și Prima Casă 3.
Nu se știe cât au coincis așteptările autorităților cu numărul real al participanților programelor. Cei de la Ministerul Finanțelor nu au răspuns la solicitarea NM.

Experții nu prea crirică acest program, menționând doar că, până la urmă, luând în calcul dobânda, costul locuințelor pentru cetățeni aproape că se dublează, iar băncile oferă credite ipotecare cu condiții nu mai puțin atrăgătoare. Unii experți susțin că programul poate fi ușor folosit de escroci. Totodată, ei menționează că din program, au fost excluse pe nedrept instituțiile financiare nebancare.
Partidul Democrat îi folosește pe participanții programului Prima Casă pentru PR, făcând spoturi electorale și publicând postere în rețelele sociale. La televiziunile care aparțin liderului PDM Plahotniuc se difuzează mereu reportaje despre proprietarii fericiți ai apartamentelor. Iar fundația lui Plahotniuc „Edelweiss" mai face cadouri suplimentare - electrocasnice și certificate bănești.

0,6 miliarde lei (2018-2019)
Presiunea asupra bugetului - neprevăzută
3
„Un doctor pentru tine"
Campania „Un doctor pentru tine" s-a desfășurat în Moldova în perioada 2 august - 10 octombrie. Potrivit prim-ministrului Pavel Filip, atunci medicii au consultat aproximativ 200 de mii de cetățeni ai Moldovei. În cadrul campaniei, serviciile gratuite au fost oferite de oftalmologi, endocrinologi și cardiologi.

La 11 octombrie, guvernul a anunțat despre startul campaniei „Un doctor pentru tine 2". De data aceasta, în șase raioane din țară a fost posibil screeningul gratuit pentru diagnosticarea cancerului la sân și la plămâni. Pentru aceasta, în sate au fost trimise patru automobile specializate dotate cu tehnică în valoare de 18 milioane de lei. Campania va dura până la sfârșitul lunii decembrie.

Portalul Sanatate-info le-a solicitat de câteva ori Ministerului Sănătății și Companiei națională de asigurări în medicină (CNAM) informații despre cheltuielile pentru campanie și sursele de finanțare. Din răspunsurile obținute este clar doar faptul că banii pentru campanie au fost luați din fondul CNAM, destinați pentru măsuri de profilaxie. De asemenea, în aceste răspunsuri se menționa că, în caz de necesitate, banii vor fi luați din fondul de bază al CNAM.
„Guvernul este obligat prin lege să asigure accesul populației la serviciile medicale, iar campania „Un doctor pentru tine" o folosește doar în scopuri de PR", sunt siguri cei de la PAS.
Experții de la Centrul pentru Politici și Analize în Sănătate (PAS) susțin că astfel de campanii soluționează doar sarcinile imediate cu caracter electoral și confirmă existența problemelor de sistem în sănătate, în special în raioane. Iar faptul că autoritățile refuză să comunice volumul cheltuielilor în ambele campanii provoacă neîncredere în ce privește seriozitatea intențiilor de a soluționa sistemic problemele ce țin de deficitul de cadre medicale și accesul populației la servicii medicale calitative. „Guvernul este obligat prin lege să asigure accesul populației la serviciile medicale, iar campania „Un doctor pentru tine" o folosește doar în scopuri de PR", sunt siguri cei de la PAS.

Menționăm că mai devreme, în raioanele Moldovei s-a desfășurat un program asemănător, inițiat de fundația liderului Partidului Democrat Vladimir Plahotniuc „Edelweiss". În anii 2016-2017, „Edelweiss" a organizat, în cadrul campaniei „Renaște Moldova", un cabinet pediatric mobil care, în acea perioadă, conform datelor oferite de organizator, a fost în peste 400 de localități ale Moldovei.
18 milioane de lei (2018) și ? (2019)
Presiunea asupra bugetului - neclară
4
„Viață nouă"
La stârșitul lunii octombrie, guvernul a anunțat despre programul de susținere a familiilor cu nou-născuți „Viață nouă". El presupune că de la 1 decembrie curent, toți nou-născuții din Moldova vor primi seturi cadou: haine, scutece, lenjerie de pat, păturică, produse de îngrijire și jucării. Prețul unui set este de aproximativ 2 mii de lei.

Conform estimărilor premierului Filip, susținerea acordată familiilor în care s-a născut un copil, ținând cont și de îndemnizația unică, va ajunge până la 7,3 mii de lei.

Pentru realizarea programului în acest an vor fi necesare 5,6 milioane de lei, iar în anul 2019 - aproape 68 de milioane de lei (conform calculelor preliminare). Zilele acestea, guvernul deja a anunțat licitația pentru procurarea seturilor pentru copiii nou-născuți, în valoare de 4,7 milioane de lei.
O campanie similară, cu același generic, organizează și fundația lui Plahotniuc „Edelweiss", încă de la mijlocul anului 2016. În unul dintre rapoartele fundației se spune că datorită acestui program, în doar patru luni, la Centrul Mamei și Copilului numărul de nașteri s-a triplat.
73,6 milioane de lei (2018-2019)
Presiune asupra bugetului - neplanificată
5
Majorarea salariilor pentru bugetari
La sfârșitul lunii octombrie, Partidul Democrat a anunțat despre „creșterea fără precedent a salariilor" în sfera bugetară. Vladimir Plahotniuc a declarat atunci că de la 1 decembrie, 150 de mii de bugetari vor avea salarii mai mari cu 20-50%, iar unii - chiar și cu 90%.

Liderul PDM a comunicat că al doilea val de majorări este planificat pentru primăvara anului 2019. „Noi vom discuta cu cabinetul de miniștri, cui să majorăm salariile la primăvară. Acum, guvernul va fi obligat, în fiecare an, să majoreze salariile în sfera bugetară", a asigurat el.

Majorarea salariilor pentru bugetari va costa bugetul de stat aproape 4 miliarde de lei. Conform estimărilor Ministerului Finanțelor, acești bani ar trebui să fie suficienți pentru trei ani - din 2019 până în 2021, pentru ca să fie majorate cu 30-55 la sută salariile în sfera bugetară. Cei de la Ministerul Finanțelor dau asigurări că încă în vara anului 2018, suma indicată a fost inclusă în prognoza bugetară pentru un termen mediu (2019-2021). Potrivit afirmațiilor ministrului finanțelor Octavian Armașu, tradițional, pentru majorarea salariilor, în buget sunt prevăzute 800-900 de milioane de lei, de aceea 1,3 miliarde de lei nu este o sumă ieșită din comun.
Victor Ciobanu, expert economic, a menționat că autoritățile de mult trebuiau să reformeze sistemul de salarizare în sfera bugetară, iar promisiunile lui Plahotniuc „sunt doar o jonglare cu cifre".
Unii deputați din opoziție consideră că proiectul de lege al guvernării este populist și lipsit de surse de finanțare. Astfel, liderul PLDM Tudor Deliu susține că autoritățile iarăși vor fi nevoite să ia credite de la bănci, ca să-și respecte promisiunile date bugetarilor. Iar experții pun la îndoială corectitudinea noului sistem de salarizare a bugetarilor, exemplificând prin diferența de salarii și premii pentru diferite categorii de angajați. „Autorii proiectului propun ca în fiecare an, angajaților de la vame și inspectorate fiscale să li se plătească suplimentar câte 40 la sută din salarii, până la 30% - celor din apărare, securitate națională și MAI și doar până la 20% - celorlalți bigetari. Și atunci în ce constă unificarea? Cine cu cine este egalat?", se întreabă economistul Dumitru Barbalat pe pagina sa de facebook.
Unii deputați din opoziție consideră că proiectul de lege al guvernării este populist și lipsit de surse de finanțare. Astfel, liderul PLDM Tudor Deliu susține că autoritățile iarăși vor fi nevoite să ia credite de la bănci, ca să-și respecte promisiunile date bugetarilor. Iar experții pun la îndoială corectitudinea noului sistem de salarizare a bugetarilor, exemplificând prin diferența de salarii și premii pentru diferite categorii de angajați. „Autorii proiectului propun ca în fiecare an, angajaților de la vame și inspectorate fiscale să li se plătească suplimentar câte 40 la sută din salarii, până la 30% - celor din apărare, securitate națională și MAI și doar până la 20% - celorlalți bigetari. Și atunci în ce constă unificarea? Cine cu cine este egalat?", se întreabă economistul Dumitru Barbalat pe pagina sa de facebook.
1,4 miliarde de lei (2018-2019)
Presiunea asupra bugetului - aproape standard
6
Recalcularea anticipată a pensiilor
Premierul Pavel Filip a anunțat la sfârșitul anului trecut despre valorizarea (recalcularea) pensiilor pe termen lung în cadrul reformei pensiilor. La 1 aprilie 2018, pensiile au fost recalculate pentru toți cei care în anii 2012-2013 s-au pensionat după ce au atins vârsta corespunzătoare sau pe motiv de invaliditate, iar la 1 octombrie 2018 - pentru cei care s-au pensionat în perioada 2014 - 31 martie 2017.

Conform planului inițial, aceste etape ale valorizării trebuie să se desfășoare mai târziu - la 1 aprilie 2019 și la 1 aprilie 2020.
Din start, recalcularea anticipată a pensiilor a provocat mai multe întrebări. Deputatul socialist Vladimir Odnostalco a menționat că în bugetul Casei naționale de asigurări sociale pentru anul 2018 nu au fost prevăzute cheltuieli pentru valorizare și a numit acest pas al Partidului Democrat „PR politic".

Mai târziu, bugetul CNAS a fost revizuit, inluzându-se în el cheltuielile pentru valorizare în mărime de 228 de milioane de lei.
Datorită majorării vârstei de pensionare și a unui oarecare „egalitarism" al pensiilor, guvernarea a reușit să economisească anumite surse, de aceea a și organizat recalcularea anticipată, pe care a prezentat-o populației ca fiind „o realizare extraordinară a guvernului".
Veaceslav Ioniță
Expert economic IDIS Viitorul
228 milioane de lei (2018)
Presiunea asupra bugetului - neplanificată
Mai departe - despre „cadourile" guvernării pentru business.
7
Reforma fiscală
Proiectul reformei fiscale inițiat de Partidul Democrat a fost adoptat de majoritatea parlamentară în ultima zi a sesunii de primăvară-vară, direct în două lecturi.

La 1 octombrie, reforma a intrat în vigoare: funcționează impozitul unic pe venit de 12% în loc de 7% și 18%, cum a fost anterior, iar contribuția angajatorilor în fondul social s-a micșorat de la 23% până la 18%. În afară de aceasta, s-a micșorat de două ori - până la 10% - TVA pentru companiile HoReCa (hoteluri, restaurante și cafenele), iar pentru angajații serviciilor de taxi au fost introduse reguli noi.
La rândul său, guvernarea a estimat pierderile la 190 de milioane de lei lunar, adică în trei luni ale anului 2018 și în anul 2019, în bugetul și în fondul social nu vor ajunge 2,8 miliarde de lei.

Experții estimează că cetățenii vor câștiga cu adevărat. Însă datorită noii rate a impozitului pe venit, o economie semnificativă a mijloacelor vor avea cei care primesc salarii mai mari de 15-17 mii de lei: aceștia vor economisi până la câteva mii de lei anual. Economiile tuturor celorlalți vor constitui 300-400 de lei.

Conform estimărilor IDIS Viitorul, datorită reformei fiscale, cel mai mult va economisi totuși businessul, însă este greu de spus că astfel, salariile în companii vor fi mai mari, banii nu vor mai fi oferiți în plic, iar „surplusul" de banii nu va fi dus în străinătate.

Ministerul Finanțelor însă contează că pe viitor, datorită extinderii bazei de impozitare, veniturile în buget vor crește. Doar din contul taximetriștilor, de exemplu, se preconizează creșterea veniturilor cu 71 de milioane de lei anual.
2,8 miliarde de lei (2018-2019)
Presiunea asupra bugetului - neplanificată
71 milioane de lei (2018-2019)
Venituri suplimentare la buget - planificate
8
Decriminalizarea businessului
În aceeași zi, la 26 iulie, parlamentul a adoptat proiectul de amendamente la Codul fiscal și Codul penal, care îmblânzesc semnificativ pedeapsa pentru infracțiunile economice. Ideea principală a democraților: oamenii de afaceri nu trebuie să fie închiși, ci să plătească pierderile și amenzile. Despre aceasta se menționează în nota explicativă a proiectului: „bugetul va obține bani datorită sancțiunilor economice aplicate antreprenorilor care s-au făcut vinovați și va economisi pentru întreținerea deținuților, numărul cărora va fi mai mic". Însă în nota explicativă nu sunt niciun fel de calcule în acest sens, iar cei de la Ministerul Finanțelor nu au răspuns la solicitarea NM.
? lei (2018-2019)
Venituri suplimentare la buget - necunoscute
9
Amnistia fiscală
„Amnistia fiscală" a fost aprobată de majoritatea parlamentară în două lecturi, la fel, la 26 iulie, de rând cu alte proiecte de legi despre reforma fiscală. Imediat, amnistia a fost criticată nu doar de opoziție, ci și de partenerii externi. Cei de la FMI au menționat că acest proiect de lege contravine scopurilor programului de creditare a Moldovei, iar surse de la Ambasada SUA au declarat că amnistia „va legaliza furturile și corupția". La rândul lor, surse de la Banca Mondială au comunicat că Moldova poate conta pe susținerea financiară din partea acestei instituții doar dacă va fi anulată amnistia capitalului sau vor fi operate schimbări semnificative în textul acesteia,

Amnistia fiscală permite legalizarea averii și a banilor pentru 3% din costul acestora. Doar că trebuie ca acestea să fie declarate până la 1 februarie 2019.

Există și partea a doua a legii care se referă la „stimularea fiscală". Persoanele juridice, inclusiv întreprinderile de stat și cele municipale, care au datorii față de bugetul de stat și bugetele de asigurări sociale și în medicină, vor beneficia de anularea penalităților și a amenzilor pentru întârzierea plății impozitelor, dacă aceștia vor achita datoria principală până la 20 decembrie 2018.

În afară de aceasta, legea anulează și controalele fiscale pentru anii precedenți.
Reacția provocată de proiect
Ambasada SUA în Moldova
„Infractorii trebuie pedepsiți și nu premiați". De ce Ambasada SUA este dezamăgită de reforma fiscală a democraților
„Legea despre declarația benevolă și stimularea fiscală (care mai este numită Legea despre amnistia fiscală), va legaliza furturile și corupția, va provoca daune climatului de afaceri din Moldova. Noi considerăm că această lege contravine angajamentelor pe care și le-a asumat guvernul Moldovei. Acest punct de vedere este împărtășit și de partenerii externi de dezvoltare ai republicii. Cetățenii Moldovei deja au avut de suferit din cauza consecințelor marilor infracțiuni financiare. Infractorii trebuie pedepsiți și nu premiați. Poporul Moldovei merită mai mult", se comunică pe pagina de facebook a ambasadei.
Fondul Monetar Internațional
Ce au spus surse de la Reprezentanța FMI în Moldova despre „amnistia fiscală" adoptată de parlament
„Pachetul de amendamente bugetar-fiscale și de măsuri pentru amnistia capitalului, conform estimărilor prealabile, „contravine scopurilor programului susținut de Fond". „Măsurile adoptate vor agrava mai ales regresivitatea sistemului fiscal, ar putea provoca slăbirea disciplinei fiscale și implică riscuri bugetare esențiale. În prezent, o dată cu recepționarea informațiilor, experții Fondului apreciază mult mai larg consecințele pachetului de acte legislative care au fost adoptate", se spune în comunicatul de presă al FMI.
Delegația UE în Moldova
„Ne așteptăm ca autoritățile să oprească procesul de implementare a reformei fiscale". Cum a comentat șeful Delegației UE în Moldova reforma fiscală
„Moldova și-a asumat angajamente față de UE, inclusiv în temeiul Acordului de Asociere RM - UE, al agendei de asociere și al Memorandumul de înțelegere privind asistența macrofinanciară. Legislația adoptată astăzi, într-o manieră pripită și fără transparență, ar putea provoca încălcarea acestor angajamente și ar putea fi incompatibilă cu reformele care vizează consolidarea statului de drept, combaterea corupției, spălării de bani, crimei organizate și îmbunătățirea climatului de afaceri. Ne așteptăm ca autoritățile moldovenești să oprească procesul de implementare a acestei legislații și să-l aducă în conformitate cu standardele internaționale", a scris pe facebook șeful Reprezentanței UE în Moldova.
Experții consideră că acest proiect al democraților practic nu se deosebește de cel despre „legalizarea capitalului", care a stârnit scandal, și este orientat în spălarea „miliardului furat din bănci".

Cei de la Expert-Grup au menționat, în acest context, că amnistia capitalului se realizează în termeni foarte scurți și în aceste câteva luni, băncile nu vor avea posibilitatea de a implementa stipulările legislației ce țin de combaterea spălării de bani și de a verifica proveniența mijloacelor declarate în cadrul amnistiei. În opinia experților, verificarea provenienței banilor va fi, mai degrabă, una formală.

Cel de-al doilea risc presupune utilizarea amnistiei de către persoane corupte și criminale în scopuri proprii. În plus, potrivit directorului executiv al Expert-Grup Adrian Lupușor, amnistia îi va pune în condiții inegale pe cei care și-au ascuns averea și cei care și-au câștigat banii în mod legal și i-au declarat întotdeauna. „Aceasta va fi cea mai generoasă amnistie. Ea va crea o motivare suplimentară pentru cei care își ascund averea și veniturile", consideră Lupușor.
La banii „fiscali", ar putea, cu ușurință, să fie „amestecați" banii care au fost furați din băncile moldovenești, de aceea este deosebit de îndoielnic beneficiul pe care cetățenii l-ar obține de la un asemenea cadou.
Solicitați de NM să ne vorbească despre cât ar putea obține bugetul datorită amnistiei fiscale, cei de la Ministerul Finanțelor nu ne-au oferit niciun răspuns.

Potrivit afirmațiilor economistului Veaceslav Ioniță, în zece ani, cetățenii Moldovei au scos din țară peste 9 miliarde de dolari - câte 900 de milioane de dolari anual. El este de părere că restituirea acestor bani, inclusiv cu ajutorul amnisitiei fiscale, este ireală. Totodată, el a menționat că la banii „fiscali" ar putea, cu ușurință, să fie „amestecați" banii furați din băncile moldovenești, de aceea este deosebit de îndoielnic beneficiul pe care cetățenii l-ar obține de la un asemenea cadou.
? lei (2018-2019)
Venituri suplimentare la buget - necunoscute
10
Arena Chișinau
Construcția complexului multifuncțional Arena Chișinău, inițiată de către democrați, și-a luat startul în luna octombrie curent. Dar totul s-a început acum o jumătate de an, când guvernarea a luat, în acest scop, 70 ha de terenuri de la Centrul de Excelență în Viticultură și Vinificație din Stăuceni și au exclus acest teritorii din categoria terenurilor agricole. Dauna adusă statului, prin aceasta, a constituit 90 de milioane de lei.

Autoritățile au decis să construiască Arena Chișinău în cadrul unui parteneriat public-privat. Atunci, președintele parlamentului, vicepreședintele Partidului Democrat Andrian Candu, a spus că contribuția statului în această construcție va fi de 100 de milioane de lei.
Mai târziu, s-a constatat că, potrivit contractului cu partenerul privat - compania Summa Group din Turcia - construcția Arena Chișinău va fi plătită în totalitate de stat și va costa 43 de milioane de euro (peste 825 de milioane de lei). Banii nu vor fi transferați imediat partenerului privat, ci în rate, în decurs de 12 ani: în primul an - 10 milioane de euro (192 de milioane de lei), iar după aceasta - câte 3 milioane de euro anual. Dacă însă statul nu-și va onora obligațiunile financiare, teritoriul oferit pentru Arena Chișinău ar putea rămâne în proprietatea partenerului privat.
282 de milioane de lei (2018)
Presiunea asupra bugetului - neplanificată
În total:
Conform estimărilor NM, „cadourile" electorale ale democraților vor costa statul 8,8 miliarde în doi ani. Și aceasta - fără majorarea salariilor pentru profesori, deschiderea școlilor închise, majorarea cheltuielilor pentru alimentația copiilor în grădinițe, micșorarea plăților pentru serviciile notariale etc.

Ce venituri va obține bugetul datorită reformelor enumerate și noilor proiecte, acum, potrivit experților, este greu de spus. Reformele fiscale și ale managementului vamal desfășurate anterior au mărit veniturile în buget cu 2,5-3 miliarde de lei. În același timp, potrivit lui Ioniță, businessul a plătit acești bani sub formă de impozite, taxe și accize, iar populația - sub formă de mărfuri și servicii, la care prețurile ar fi putut fi micșorate (datorită întăririi leului), însă acestea nu s-au micșorat sau chiar au crescut, din cauza reformelor.
Text: Natalia Melnic
Prezentare: Tatiana Bulgac, Natalia Melnic
Foto: NewsMaker, PDM/Facebook, telegraph.md, biz.censor.net.ua, biz.censor.net.ua, moldova.org