19.55ºC Chișinău
Sâmbătă 25 mai 2019

«Ciocolata din gogoșii noștri este belgiană, cașcavalul – italian». Cum a fost deschisă la Comrat rețeaua de patiserii Augusto

Augusto Patiserie este un brand cunoscut deja în Comrat. Timp de doi ani, acesta a crescut de la un chioșc în care se vindeau gogoși și cafea «cu livrare» până la o rețea de patiserii cu un asortiment variat. Farmecul acestor încăperi constă în faptul că toate produsele de patiserie se vând în aceeași zi în care sunt gătite, spune proprietarul patiseriilor, Veaceslav Duduș. NM relatează, de ce, înainte de a-și deschide propria afacere, el a lucrat timp de 10 mii de ore, apoi a achiziționat pentru gogoșii săi ciocolată belgiană și cașcaval intalian și de ce a ales ciocârlia Augusto în calitate de logotip al patiseriilor.

«Augusto zboară și adună rețete din toată lumea»

Veaceslav Duduș și-a început afacerea acum doi ani, cu gogoși și cafea bună, «cu livrare». Astăzi, în asortimentul Augusto Patiserie, în afară de produse de patiserie, mai este pizza, supe-cremă, salate, deserturi. În curând, în Augusto va apărea și înghețata gingașă din lapte de capră care, potrivit afirmațiilor întreprinzătorului, este mai moale și mai gingașă decât cea obișnuită și nu provoacă alergie. Materia primă va fi procurată de la fermele din Găgăuzia. Produsul principal rămâne însă patiseria. Farmecul localului constă în faptul că toate produsele se vând în aceeași zi în care sunt gătite, spune Veaceslav: «Noi nu vindem nimic din ce s-a făcut ieri și prin aceasta atragem clienți».

Duduș explică popularitatea și solicitarea produselor sale de patiserie în primul rând prin calitatea materiei prime pe care o folosește: «În acest sens, noi nu ne schimbăm și nu căutăm ceva mai ieftin. Ciocolata din gogoșii noștri este belgiană, cașcavalul – italian și altfel nu va fi, pentru că clientul are încredere în noi». Pentru elaborarea noilor rețete, Veaceslav Duduș atrage tehnologi și cofetari din Italia, România, Franța și Moldova.

Duduș explică logotipul localului său, care pare straniu la prima vedere, astfel: «Sunt două versiuni ale logotipului nostru – ciocârlia Augusto, veselă și neastâmpărată. Prima – este întruchiparea clientului nostru, care s-a trezit dimineața, a zburat spre noi, a băut o cafea și s-a încărcat cu energie pentru toată ziua. A doua – este întruchiparea stăpânului, care zboară și adună rețete din toată lumea», spune Veaceslav Duduș zâmbind. Cea mai mare satisfacție, spune el, este să vadă bucuria și emoțiile pozitive ale clienților «provocate» de produsele Augusto. «Mai ales la clienții mici. Pentru că ei, copiii, nu pot minți, de aceea aprecierea lor este cea mai veridică. Nu este nimic mai scump decât asta. Iată de la aceasta primești satisfacție. Toate celelalte sunt doar lucru», recunoaște el.

«Există principiul celor zece mii de ore»

Duduș nu ascunde faptul că a plecat în business exclusiv pentru a câștiga bani. «De ce anume chifle, produse de patiserie, cafea? Pentru că în Comrat, această nișă era liberă. Îmi place foarte mult tot ce producem, le place și copiilor mei, ei mănâncă toate acestea cu plăcere. Inițial însă au fost niște calcule simple. Este o afacere și afacerea trebuie să fie răsplătită pentru eforturile sale», spune Duduș.

De fapt, înainte de a-și deschide propria afacere, el a acumulat experiență, timp de zece ani, lucrând în acest domeniu și studiindu-l «din interior». «Există principiul celor zece mii de ore. Pentru a deveni specialist într-un domeniu, trebuie să lucrezi anume în această sferă cel puțin zece mii de ore. Aceasta înseamnă aproximstiv zece ani pe care i-am și lucrat până a-mi deschide afacerea», recunoaște Veaceslav Duduș.

După ce a absolvit Academia de Studii Economice din Moldova, el a activat, timp de trei ani, în calitate de manager într-o rețea de pizzerii. După aceasta, a lucrat la lansarea unei fabrici de paste, apoi manager în compania farmaceutică VitaPharm. «Pe atunci, eu aveam deja o afacere mică specializată în instalarea camerelor de supraveghere și a pazei. Însă am fost rugat să ofer ajutor în dezvoltarea francizei Andy`s Pizza din Comrat. Timp de un an și jumătate, noi am obținut rezultate bune», își amintește Veascelav.

După aceasta, el a decis că a acumulat cele zece mii de ore necesare și e timpul să-și lanseze propria afacere adevărată. A rămas nesoluționată doar problema banilor.

«Nimic nu se întâmplă de la sine»

A fost sprijinit de programul «Susținerea agriculturii și dezvoltării rurale în UTA Găgăuzia și în raionul Taraclia» (SARD), finanțat de Uniunea Europeană. În anul 2017, Veaceslav Duduș a expediat o cerere de obținere a unui grant de 15 mii de euro. «Am scris prima dată un proiect, nu aveam experiență în acest sens, nimeni nu m-a ajutat, de aceea mă îndoiam că voi câștiga grantul. Însă m-au contactat și mi-au spus că am câștigat. Am luat alte 15 mii de euro de la bancă, cu dobândă. A fost riscant, pentru că era vorba de un lucru nou, însă am reușit, toate datoriile au fost deja rambursate», menționează Veaceslav.

El mai spune că, din punct de vedere birocratic, nu a fost complicat să-și deschidă afacerea, pentru că în Găgăuzia sunt diferite înlesniri pentru tinerii antreprenori. «Legislația Găgăuziei oferă posibilitatea de a-ți verifica ideea de afaceri fără a cheltui bani pentru aparatele de casă, înregistrarea întreprinderii etc. Și aceste norme legislative trebuie păstrate în mod obligatoriu», afirmă Duduș.

E mai complicat să-ți dezvolți afacerea, spune el. «Încă de la început, eu am decis că am nevoie de un director care va administra procesul. Anume directorul și-a format echipa. Astăzi, la noi activează 25 de persoane și avem deja trei patiserii în Comrat. Ne pregătim de deschiderea celei de-a patra», mai spune antreprenorul, subliniind că «întreaga echipă Augusto Patiserie depune multe eforturi pentru ca afacerea să se dezvolte, pentru că nimic nu se întâmplă de la sine».

Potrivit afirmațiilor sale, dificultăți sunt multe: de exemplu, este insuficiență de angajați, crește povara asupra personalului, dar, practic, este imposibil să găsești cadre pregătite, deoarece industria alimentației publice din țară este încă slab dezvoltată. «Dar niciodată nu mi-a venit ideea de a lăsa totul, pentru că afacerea este pusă pe roate și se dezvoltă», menționează Veaceslav Duduș.

«Se conectează principiul sinergiei – totul se intensifică la maximum»

Antreprenorul recunoaște că are multe planuri. Intenționează să deschidă cel de-al patrulea «punct» al rețelei, care va fi în Cahul – un restaurant-pizzerie cu propriile produse de patiserie, pizza și deserturi. «Deocamdată, tot ce planificăm, realizăm sistematic. Orice îți reușește atunci când depui eforturi. În general, visez ca în țara noastră, businessul să întinerească, ca tinerii să-și deschidă afaceri deja la 22 de ani și nu după 30. Pentru că avem foarte puțini tineri întreprinzători. Nu trebuie să ne fie teamă, trebuie să învățăm mai mult, să încercăm, să acumulăm cunoștințe și experiență», consideră Duduș.

La rândul său, el este gata mereu să învețe. Veaceslav susține că preluarea experienței este și utilă, și interesantă. Revenind din Europa, dintr-o nouă «călătorie de studii», unde, împreună cu tineri din diferite țări, a studiat experiența ce ține de înființarea asociațiilor de business, influența lor asupra guvernului și a mediului de afaceri, a decis să aplice această experiență și acasă.

«Imediat ce am venit de acolo, am creat Asociația Oamenilor de Afaceri din Găgăuzia. Timp de aproape un an de activitate a acestei asociații, sunt deja și rezultate. Noi am venit cu propuneri către guvernul Găgăuziei, am fost auziți și au fost adoptate amendamente la ordinul cu privire la subvenționarea locurilor de muncă în Găgăuzia. Noi am dorit ca un număr cât mai mar de oameni să poată beneficia de aceste subvenții», povestește Duduș.

«Experiența și cunoștințele pe care le obținem în străinătate, în cadrul acestor programe, sunt foarte importante. Se schimbă conștiința, se lărgesc orizonturile, apare conștientizarea faptului cum trebuie să acționăm. Se include principiul sinergiei – totul se intensifică la maximum. De exemplu, când afacerile se unesc, forțele se dublează, se triplează și efectul obținut este mult mai mare», mai susține întreprinzătorul.

«Familia este insula mea»

Un alt principiu pe care Duduș îl urmează mereu este: poartă-te cu oamenii așa cum ai vrea ca ei să se poarte cu tine. «Acest lucru se referă și la afaceri, și la viața personală», spune Veaceslav Duduș. De asemenea, el este sigur că businessul și familia – «două componente vitale foarte importante» – nu trebuie combinate. «Familia nu participă nicicum la business. Și eu consider că așa e corect, pentru că familia este insula mea, unde eu pot să vin după o zi de muncă grea și să mă odihnesc».

Valentina Chihaioglo, Comrat

Articolul este scris în cadrul Școlii NM pentru jurnaliștii regionali

Партнерские ссылки