23ºC Chișinău
Sâmbătă 22 septembrie 2018

Cu toporul pe umăr. Care vor fi consecințele tăierii arborilor de-a lungul drumurilor?

Ministerul Economiei și Infrastructurii planifică tăierea copacilor de-a lungul drumurilor naționale, pentru a „mări gradul de securitate în trafic”. Ecologiștii și activiștii civici au luat în furci această idee. Potrivit lor, copacii „atrag” substanțele din gazele de eșapament care poluează atmosfera, iar în timpul iernii, împiedică formarea troienelor. NM a analizat situația.

Ce propune guvernul

Ministrul Economiei și Infrastructurii Chiril Gaburici a dat indicații să fie creat un grup de lucru care va studia „influența copacilor care cresc de-a lungul drumurilor asupra securității în trafic” și să examineze posibilitatea de a-i înlocui cu alte plante. Cei de la minister consideră că acest lucru va permite asigurarea unei securități maxime a participanților la trafic.

Comisia va fi constituită din reprezentanți ai Ministerului Economiei și Infrastructurii, Inspectoratului național de patrulare, Administrației de Stat a Drumurilor, Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, precum și ai Institutului de Ecologie și Geografie.

Menționăm că arborii care cresc de-a lungul drumurilor naționale au fost tăiați și mai devreme, cu mult înainte de crearea unei comisii de profil. Numai în luna iulie 2017, pe drumul R34, care unește Cahul și Hâncești, lângă satul Sărata Galbenă, serviciile rutiere au tăiat copaci pe un teren de câțiva kilometri.

Potrivit afirmațiilor lui Gaburici, datele statistice demonstrează faptul că în accidentele rutiere oamenii mor cel mai adesea din cauza că mașinile se tamponează în copacii care cresc de-a lungul drumurilor.

Între timp, Pavel Apostol, purtător de cuvânt al Inspectoratului național de patrulare, a comunicat pentru NM că instituția nu dispune de date statistice despre numărul persoanelor decedate în urma accidentelor provocate de copacii care cresc de-a lungul drumurilor.

În acest context, NM a solicitat de la Ministerul Economiei statistica la care face referire ministrul Gaburici. Însă la momentul publicării acestui material, NM nu a primit un răspuns.

Ce zic transportatorii

Cei de la Uniunea Transportatorilor și Drumarilor consideră că problema copacilor care cresc pe marginile drumurilor este discutabilă. Potrivit directorului executiv al organizației Eugen Dațco, pentru început, trebuie studiată atent statistica.

„Dacă nu vor fi arbori, mașina va zbura și mai departe. În același timp, obstacolele de-a lungul drumurilor cresc procentul de decese în cazul accidentelor. În SUA, din câte știu, pe marginile drumurilor nu sunt copaci. Deocamdată nu pot spune dacă eu susțin această idee. Noi vom discuta această propunere”, a subliniat Dațco.

Cu toate acestea, „la noi, din cele mai vechi timpuri, cresc copaci de-a lungul drumurilor”, a continuat el.

„Gazele de eșapament de asemenea trebuie să fie cumva reciclate, iar copacii care au fost sădiți pe marginile drumurilor atrag asupra lor prima lovitură. Sunt multe argumente în favoarea copacilor de lângă șosele, de aceea nu trebuie să examinăm această problemă doar dintr-un punct de vedere. Dacă, de exemplu, la o viteză de 80 km/oră decedează de două ori mai mulți oameni decât la o viteză de 60 km/oră, aceasta nu înseamnă că trebuie interzisă deplasarea cu o asemenea viteză în afara orașului”, a spusDațco.

Ce zic ecologiștii

Într-o discuție cu NM, expertul organizației neguvernamentale „Centrul național ecologic” Iuliana Cantaragiu a numit această idee „alogică”. Potrivit ei, arborii care cresc de-a lungul drumurilor îndeplinesc o mulțime de funcții de protecție. Ea a adăugat că arborii sunt importanți și pentru securitatea în trafic.

„Rolul oricăror spații verzi din preajma drumurilor, câmpurilor și râurilor este foarte important, deoarece acestea au funcție de protecție. Iar alături de drumuri, sarcina copacilor este de a atrage substanțele din gazele de eșapament ale automobilelor care poluează atmosfera. În afară de aceasta, într-o anumită măsură, ei protejează și împotriva gălăgiei”, a explicat expertul.

De asemenea, ea a subliniat importanța arborilor de pe marginile drumurilor pe timp de iarnă. „Mai este un moment important: copacii rețin zăpada și astfel, împiedică formarea troienelor pe drumuri, acestea fiind periculoase pentru participanții la trafic”, consideră expertul.

Directorul executiv al Mișcării ecologiste urbane Vladimir Garaba este de părere că o asemenea idee a putut veni doar unui om care nu se prea pricepe în ecologie și exploatarea drumurilor.

„Arborii mai ajută și la consolidarea drumurilor. Este un drenaj și o fâșie uscată, care contribuie la îmbunătățirea situației privind alunecările de teren. În afară de aceasta, copacii îndeplinesc și o funcție estetică”, a subliniat Garaba.

Totodată, el a recunoscut că trebuie revăzute speciile de copaci care sunt sădiți de-a lungul drumurilor. „Însă dacă vor fi tăiați toți copacii, lângă șosele se vor forma băltoace și drumurile pur și simplu vor pluti. Copacii absorb umezeala. Lipsa spațiilor verzi poate provoca alunecări pe unele porțiuni”, a preîntâmpinat expertul.

Practica internațională

Vladimir Garaba susține că o asemenea practică nu există nicăieri în lume. „Încep să bănuiesc că cineva a pus ochiul pe mii de copaci. Ei, probabil, au calculat că vor tăia 500 de mii de copaci, vor obține 300 de mii de metri cubi de cherestea și vor câștiga din aceasta”, a presupus el.

Iuliana Cantaragiu, la rândul său, a menționat că în Europa, dimpotrivă, se încearcă păstrarea zonelor de protecție.

„În România, Autoritatea națională a drumurilor planifică acum să sădească noi zone de protecție pe marginile drumurilor. În anii 90, s-au produs tăieri haotice, iar din lipsa arborilor, cheltuielile pentru curățarea drumurilor în timpul iernii au devenit mult mai mari. În România, se intenționează refacerea spațiilor verzi, iar la noi – să le distrugem”, s-a revoltat Cantaragiu.

Ea a menționat că în multe țări, chiar și pe autostrăzi, unde sunt îngrădiri de protecție, inclusiv cele de izolare fonică, după acestea oricum sunt sădiți copaci – pentru protecția împotriva gazelor de eșapament.

Practica tăierii masive a copacilor care cresc de-a lungul drumurilor, asemănătoare celei care este propusă de Ministerul Economiei, poate fi întâlnită în regiunea Kaliningrad din Federația Rusă, unde acești arbori sunt numiți „ultimii ostași ai Wermacht”.

Acolo de mult timp se desfășoară tăierea masivă a aleilor de pe marginile drumului, sădite încă înainte de război. Adepții tăierii stejarilor, plopilor și teilor sunt siguri că arborii de-a lungul drumurilor adesea devin „vinovați” de accidente fatale.

Însă situația privind zonele de protecție naturale de-a lungul drumurilor în Moldova este departe de cea din Kaliningrad. Acolo, pe drumurile vechi, nemțești, copacii au fost sădiți compact și aproape de marginea șoselelor, în comparație cu drumurile moldovenești, unde arborii, de regulă, sunt situați la o distanță de câțiva metri de drum.

Autor: Evghenii Ceban

Партнерские ссылки