25ºC Chișinău
Joi 23 mai 2019

De ce îngrădirile nu salvează trotuarele de automobilele parcate

Pentru a soluționa problema parcării haotice pe bulevardul Ștefan cel Mare din Chișinău, în anul 2018, primăria a început să instaleze îngrădiri – piloni din metal. Aceștia aveau menirea de a împiedica șoferii să parcheze pe trotuarul în centrul Chișinăului. Ideea primăriei însă a eșuat: automobilele continuă să fie parcate, la nimereală, pe strada principală a capitalei. NM a încercat să afle, de ce pilonii nu funcționează și ce intenționează să întreprindă primăria pentru a combate parcarea ilegală pe trotuare.

Prețul problemei

Primele îngrădiri „antiparcare” de pe bulevardul Ștefan cel Mare au apărut în luna decembrie 2018, vis-a-vis de clădirea primăriei capitalei. Proiectul grandios prevede instalarea a cinci mii de piloni pe bulevardul Ștefan cel Mare, pe bulevardul Constantin Negruzzi și pe strada Vasile Alecsandri. Valoarea totală a proiectului este de 5,2 milioane de lei.

Cei de la Direcția municipală Transporturi și Telecomunicații au comunicat pentru NM că finalizarea instalării îngrădirilor pe bulevardul Ștefan cel Mare este planificată pentru luna iunie curent. În total, pe bulevardul central al capitalei au fost deja instalate 1,5 mii de piloni cu înălțimea de 50 cm și 200 – cu înălțimea de 1,1 m. Pilonii mai înalți sunt instalați la intersecții. Pe viitor, pe bulevardul Ștefan cel Mare urmează să mai fie instalate aproximativ 300 de îngrădiri, în special la intersecții, pe terenul de lângă blocul central al Universității Tehnice a Moldovei și lângă supermarketul nr. 1.

Surse din cadrul primăriei au precizat că din cele 5,2 milioane de lei, aproape un milion de lei a fost alocat în anul 2018 și alte 2 milioane de lei urmează să fie cheltuite în anul 2019, pentru a finaliza instalarea pilonilor pe bulevardul Ștefan cel Mare și pe bulevardul Negruzzi. Iar pentru pilonii de pe strada Alecsandri, anul acesta nu vor fi bani.    

Verificarea NM

Reporterul NM a mers de-a lungul bulevardului Ștefan cel Mare, de la intersecția străzilor Șciusev și Mihai Viteazul până la strada Ismail. Pe majoritatea terenurilor, pilonii „antiparcare” au fost deja instalați, însă ei nu-i împiedică nicicum pe șoferi să parcheze pe trotuar. În majoritatea cazurilor, distanța dintre piloni permite automobilelor să ajungă liber pe trotuar ori automobilele sunt parcate din partea străzilor adiacente, unde nu sunt piloni. Unele îngrădiri pur și simplu sunt deteriorate.

1 of 5

Unicul loc unde pilonii „funcționează” este cel dintre străzile Mihai Eminescu și Vlaicu Pârcălab, în apropierea primăriei. Cea mai mare concentrare de automobile era lângă Universitatea de Medicină, la intersecția străzilor Serghei Lazo și bulevardul Ștefan cel Mare, la fel ca și lângă cinematograful Patria.

Lângă Curtea de Apel și Procuratura Generală, pilonii nici nu sunt instalați, în schimb, pe trotuar sunt amenajate locuri de parcare.

1 of 4

În timpul inspectării, reporterul NM s-a întâlnit lângă cinematograful Patria cu un colaborator al poliției. Întrebat de ce acolo sunt automobile parcate, polițistul a declarat că aestea pot fi parcate pe trotuar, respectând distanța de 1,5 metri între automobil și clădirea apropiată de trotuar.

-   Dar de ce automobilele sunt atât de aproape de cinematograful Patria?

-   Acesta este teritoriul privat al cinematografului.

1 of 3

Amenzile nu te salvează

Mai târziu, serviciul de presă al Inspectoratului Național de Patrulare au respins afirmațiile polițistului. Cei de acolo au explicat că regulile noi au intrat în vigoare abia luni, 22 aprilie. O parcare cu respectarea distanței de 1,5 metri, pe trotuar, este permisă doar în locurile unde este indicatorul special „Parcare” sau „Parcare rezervată” și un marcaj rutier special. Astfel de locuri pentru parcări urmează să fie identificate de autoritățile locale. „Deocamdată, astfel de terenuri sunt pe bulevardul Moscova, lângă cafeneaua Oliva, și pe strada Calea Ieșilor, lângă Zity Mall”, au menționat sursele de la INP.

Conform noilor reguli, amenda pentru parcarea neautorizată poate ajunge până la 1,5 mii de lei și patru puncte de penalizare.

Potrivit datelor Inspectoratului Național de Patrulare, anul trecut, pentru parcare în locuri neautorizate, au fost amendați 8400 de conducători auto. În primele trei luni ale anului 2019, au fost penalizați 540 de șoferi. Aceasta înseamnă cu 75% mai puțin comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

La întrebarea NM de ce poliția nu-i amendează pe șoferii care își lasă automobilele pe bulevardul Ștefan cel Mare, cei de la INP au dat asigurări că ei amendează, dar numărul automobilelor de patrulare este insuficient. „Noi lucrăm. Prin oraș, circulă până la 40 de automobile [concomitent]. Iar apelurile sunt ordonate conform priorităților. În primul rând, ne deplasăm acolo unde a avut loc un accident rutier sau un act de huliganism”, au menționat cei de la poliția rutieră.

Ei au mai adăugat că poliția poate să-l amendeze imediat pe un conducător auto, dacă acesta se află lângă automobilul parcat, iar dacă acesta nu-i, se întocmește un proces-verbal și pe adresa șoferului este expediată o citație.

Cei de la poliția rutieră au refuzat să dea o apreciere proiectului de instalare a pilonilor „antiparcare”. „Noi putem estima concordanța proiectului cu normele de securitate doar după finalizaea sa”, au precizat cei de la INP.

Explicațiile primăriei

Și primarul interimar Ruslan Codreanu s-a abținut să dea o apreciere proiectului până la finalizarea acestuia. „Noi vom organiza o conferință de presă împreună cu organele de poliție. Noi trebuie să verificăm partea finală a lucrărilor”, a spus Codreanu pentru NM.

Codreanu a precizat că primăria a primit cereri de la ambasada Ungariei în Moldova și de la Procuratura Generală să nu fie instalate piloni de îngrădire în fața sediilor lor.

El a mai spus că primăria „instalează piloni pentru oameni, iar oamenii îi deteriorează”.

Adjunctul șefului Direcției Transporturi din cadrul primăriei, Oleg Caraman, a recunoscut pentru NM că, de fapt, „doar instalarea pilonilor de îngrădire nu va soluționa definitiv problema parcărilor neautorizate”. „Oricum, noi trebuie să lăsăm intrări pe trotuar, de exemplu, pentru tehnica de curățare. Cea de-a doua parte a luptei o constituie amenzile. Noi planificăm să lucrăm împreună cu poliția”, a spus Caraman. La întrebarea, care e sensul pilonilor dacă și fără ei, poliția îi poate amenda pe conducătorii auto pentru parcare neautorizată, funcționarul nu a știut ce să răspundă.    

Ce nu e în regulă cu pilonii „antiparcare”

Instalarea pilonilor a fost adesea criticată de activistul civic, fostul consilier al Silviei Radu, administratorul comunității „Orașul fără microbuze”, Mihail Bagas. Potrivit afirmațiilor sale, „pilonii instalați doar vor pune o încărcătură enormă asupra străzilor adiacente, unde amatorii de automobile se vor grăbi în căutarea unui loc de parcare, dar și asupra transportului public, care astăzi, nu face față numărului mare de pasageri”. „Iar aici e vorba de zeci de mii de oameni, care se vor pomeni într-o situație dificilă”, a scris Bagas pe rețelele sociale.

 

Directorul executiv al Uniunii Transportatorilor și Drumarilor Eugen Dațco a menționat pentru NM că „din punct de vedere al esteticului și al siguranței pietonilor, acest lucru pare normal”. „Pe de altă parte, pentru a parca un automobil, trebuie să te rotești o oră. Șoferii nu sunt prea încântați. Această decizie este pripită, pentru că nu s-a făcut nimic pentru asigurarea locurilor de parcare în centrul Chișinăului. Pentru conducătorii auto nu au fost create condiții prielnice pentru parcare”, a mai spus Dațco.

El a adăugat că problema nu se referă la conducătorii auto care își lasă automobilele pentru toată ziua și pleacă la serviciu, dar la cei care au nevoie să parcheze pentru o perioadă scurtă. „Problema trebuie soluționată în complex. Această decizie are menirea de a-i încuraja pe oameni să folosească transportul public. Însă ea nu funcționează cum trebuie și acest lucru creează dificultăți pentru activitatea companiilor și a întreprinderilor”, a concluzionat Dațco.

Activistul civic Victor Chironda consideră că ideea instalării îngrădirilor este una bună, dar prost realizată. „Pilonii nu protejează trotuarul și pietonii, pentru că rămâne loc pentru trecerea automobilelor, iar primăria continuă să amenajeze parcări pe trotuare”, a menționat Chironda.

El a mai spus că „nu are cine să analizeze fiecare bucată de trotuar în parte și nu există voință politică pentru a elimina complet parcările de pe bulevardul Ștefan cel Mare. „Aceasta este o arteră de tranzit și pe ea, în principiu, nu trebuie să existe parcări”, a concluzionat expertul.

Autor: Nicolai Paholinitchi

Партнерские ссылки