0ºC Chișinău
Luni 10 decembrie 2018

„Filmul lui Șor” despre furtul miliardului apare pe ecrane. El a fost anunțat ca „investigație a jurnaliștilor ucraineni”

Canalul TVC21 a anunțat prezentarea filmului documentar despre „jaful secolului”. Pelicula este descrisă ca „investigație jurnalistică a portalului ucrainean «Европейская правда» („Adevărul european”). NM a aflat că este vorba despre filmul scandalos turnat la comanda „Partidului Șor” care, din toamna anului trecut, a organizat „prezentări cu ușile închise” în diferite regiuni ale Moldovei. Site-ul „Adevărul european” s-a dovedit a fi „o clonă” a unei importante publicații ucrainene, iar filmul a fost publicat pe acesta retroactiv.

Anunțul despre „prezentarea exclusivă” a documentarului despre „jaful secolului” a fost publicat pe site-ul postului TVC21 și pe pagina de facebook a acestuia (după publicarea acestui articol al NM, anunțul de pe facebook a fost retras și apoi republicat cu modificări, iar anunțul video de pe site și Youtube a rămas în varianta veche – NM). Premiera a fost stabilită pentru ziua de 15 februarie. În pelicula anunțată ca fiind „investigație jurnalistică a portalului ucrainean „Adevărul european”, se promit răspunsuri la cele mai importante întrebări ce țin de circumstanțele în care a avut loc „jaful secolului” în Moldova, „a fost oare miliardul în realitate”, unde au dispărut banii și cine i-a furat.

Anunțurile despre prezentarea filmului au apărut și pe câteva site-uri moldovenești. Toate acestea fac referire la portalul ucrainean „Adevărul european”, căruia i se atribuie titlul de autor al peliculei. Site-ul despre care se vorbește – europravda.com.ua – este o „clonă” a importantei publicații ucrainene „Adevărul european” (eurointegration.com.ua), cunoscută pentru orientarea sa pro-europeană.

Pe site-ul-clonă într-adevăr a fost publicat filmul „Jaful Secolului. Viziune de alternativă asupra scandalului moldovenesc”. După studierea conținutului acestuia, s-a constatat că este vorba despre filmul identic cu cel turnat la comanda „Partidului Șor”, care, din toamna anului trecut, a organizat „prezentări cu ușile închise” ale peliculei în regiunile Moldovei.

newsmaker.md/rus/novosti/tihaya-pravda-ob-ukradennom-milliarde-kak-v-taraklii-pokazyvali-film-o-tom-chto-il-35815

La 27 ianuarie, reprezentanții partidului lui Ilan Șor au prezentat filmul în Taraclia. Accesul la premieră a fost permis doar în baza unor invitații speciale. Jurnalista din Taraclia Anghelina Gaidarji a reușit atunci să ajungă la „prezentarea cu ușile închise” și să scrie despre aceasta un reportaj pentru NM. Și redacția NM a reușit să ia cunoștință de conținutul filmului.

În pelicula scandaloasă se afirmă că de „jaful secolului” sunt vinovați mulți, numai nu primarul de Orhei Ilan Șor. Autorii peliculei susțin că participanți și beneficiari ai furtului sunt ex-premierul Vladimir Filat, oamenii de afaceri Veaceslav Platon și Viorel Țopa (în film, acesta din urmă este numit „omul lui Filat”).

În acest film, lui Ilan Șor îi revine rolul de „pătimit” și „contabil-săgetător”. Iar cifra „un miliard”, potrivit autorilor, este luată „din pod” pentru ponegrirea lui Șor.

„Cu mare regret, în scandalul bancar, cel mai adesea se menționează numele liderului nostru Ilan Mironovici Șor. Noi vrem să vă oferim acea informație care va putea să vă demonstreze în mod categoric că el este nevinovat”, susținea vicepreședintele „Partidului Șor” Marina Tauber, anticipând prezentarea de la Taraclia.

Mai târziu, într-o discuție cu NM, Tauber a anunțat că filmul va fi prezentat publicului „peste un anumit timp și atunci îl va vedea și presa”. Ea a adăugat că acest lucru se va întâmpla în timpul apropiat, dar nu a precizat, când anume.

Miercuri, 14 februarie, cu o zi înainte de premiera anunțată de TVC21, jurnalistul NM a sunat-o din nou pe Marina Tauber și a întrebat-o, când va fi prezentat filmul promis despre furtul miliardului. Vicepreședintele „Partidului Șor” a refuzat să răspundă la această întrebare, menționând că va informa suplimentar despre aceasta.

NM a transmis un mesaj pe adresa electronică indicată pe acest site – europravda.com.ua, cu rugămintea de a explica interesul publicației ucrainene față de scandalul bancar moldovenesc. La momentul publicării acestui articol, nu am primit niciun răspuns.

În textul care însoțește documentarul, din numele „autorilor filmului”, acest lucru este explicat astfel: „Noi întotdeauna ne străduim să urmărim atent situația din statul vecin, deoarece procesele care se desfășoară acolo adesea sunt asemănătoare cu cele care au loc în Ucraina”.

Publicația susține că filmul este un rezultat al „propriei investigații” despre furtul moldovenesc, care, pe parcurs, s-a transformat într-o „investigație jurnalistică internațională, la care s-au alăturat colegii noștri jurnaliști din diferite țări”.

„În procesul de muncă, s-a obținut un film de revizuire, la care noi am colaborat cu jurnaliști moldoveni, ucraineni și europeni, experți bancari, bloggeri, juriști care au legătură cu acest caz. În mod interesant și printr-un concurs de împrejurări favorabil pentru noi, am obținut acces la informațiile și documentele care se referă la scandalul bancar”, se spune în publicație.

De menționat că publicarea filmului pe site-ul ucrainean datează cu 27 octombrie 2017. Aproximativ în același timp, filmul a început să fie prezentat în localitățile Moldovei. Totodată, analiza tehnică a paginii web a demonstrat, cu o mare probabilitate, că filmul a fost plasat pe site ulterior, dar la publicare a fost indicată data din anul trecut.  

În realitate, publicarea s-a făcut acum câteva zile. Acest lucru este confirmat și de metadatele din codul paginii (imaginea care însoțește știrea datează din februarie 2018) și numărul din adresa paginii pe site (701704).

Acest număr se formează în mod automat în ordine cronologică. În publicațiile din 27 octombrie 2017, acest număr arată așa: 684XXX. Numărul 701704 corespunde perioadei publicării din seara de 12 februarie 2018 până în dimineața de 13 februarie. Adică anume în acel timp pagina cu filmul a fost publicată pe site.

Redactorul publicației ucrainene „Adevărul european” (eurointegration.com.ua) Serghei Sidorenko a comunicat pentru NM că publicația sa nu are nicio atribuție nici față de crearea, nici față de difuzarea filmului despre „furtul secolului” din Moldova.

Sidorenko știe despre site-uleuropravda.com.ua, care folosește același titlu. Potrivit lui, reprezentanții site-ului-clonă s-au adresat mai devreme redacției lor cu propunerea de a „negocia domenul”, însă „au fost trimiși”.

Sidorenko spune că de atunci, publicația-clonă funcționează ca un „robot-agregator”, care publică în mod automat știri preluate de pe diferite portaluri. „Aceștia nici nu sunt oameni din media. Ei nu au propriul produs. Tot ce apare este copy paste automat”, a spus jurnalistul.

El a adăugat că titlul „Adevărul european” în limbile ucraineană, rusă și engleză este înregistrat în Ucraina ca marcă comercială și este atribuit organizației neguvernamentale „Adevărul european”, care editează portalul eurointegration.com.ua.

Seara, deja după discuția cu reporterul NM, Sidorenko a transmis o scrisoare postului TVC21. În aceasta se menționează că titlul „Adevărul european” cu referire la Ucraina poate fi utilizat doar de titularii dreptului de autor.

„Declar cu toată certitudinea că nici publicația mea, nici cineva dintre jurnaliștii „Adevărului european” nu a participat la desfășurarea unei astfel de investigații. Informația despre implicarea „Adevărului european” în această investigație este falsă și afectează reputația publicației mele”, se spune în scrisoare.

Sidorenko a cerut de la postul de televiziune „infirmarea necondiționată a tuturor mențiunilor acestui titlu și retragerea lor din materialele investigației și anunțurile din emisie”.

În răspunsul primit de el în mod operativ, semnat de către directorul TVC21 Rodica Peșterean (copiile ambelor scrisori sunt în posesia NM), se spune: „Cred că v-ați grăbit să numiți fals filmul pe care noi l-am primit pentru plasare pe postul nostru tv. El ne-a fost oferit de publicația „Adevărul european”, http://europravda.com.ua. Publicația dvs. se intitulează «€вропейська правда» („Adevărul european”), de aceea nu văd un motiv pentru discuții”.

Coproprietarul TVC21 Vadim Denisov a refuzat să comenteze pentru NM filmul anunțat, recomandându-ne să ne adresăm directorului postului Rodica Peșterean. Aceasta, la rândul său, a refuzat să vorbească motivând că este ocupată, iar la sunetul nostru repetat nu a răspuns.

Autori: Evgheni Solari, Nicolai Paholinitchi

Партнерские ссылки