Sâmbătă 16 decembrie 2017
$ 17.2229 20.372

În sânul blogului. Vloggerii moldoveni atrag milioane de abonați și câștigă din aceasta

Video hostingul Youtube a înlocuit televizorul, iar pentru mulți a devenit o sursă sigură de venit. De o deosebită popularitate se bucură vlogurile, tematica și formatul acestora fiind nelimitate. Moldova nu rămâne în urma trendului general: audiența unor vloggeri moldoveni a depășit cifra de un milion de persoane, iar veniturile acestora ajung până la câteva zeci de mii de dolari lunar. Reporterul NM Nicolai Paholnițchi a analizat, cum funcționează acest business în Moldova și prin ce sunt atrași spectatorii și abonații de vloggerii moldoveni.

Milionari din blog

Unul dintre cei mai populari vloggeri moldoveni este Ilie Bivol, în vârstă de 24 de ani. El a început să filmeze spoturi în anul 2014. În prezent, canalul Ilie’s vlogs înregistrează peste 1,2 milioane de abonați. El a devenit cunoscut în afara Youtube-ului în toamna anului trecut, când întâlnirea sa cu fanii din Iași s-a transformat într-un scandal grandios. La întâlnirea cu bloggerul moldovean organizată la Julius Mall din Iași au venit 350 de fani. Evenimentul nu a fost coordonat cu administrația centrului comercial. Unul dintre proprietarii buticului a anunțat autoritățile despre aglomerația adolescenților. După aceasta, potrivit presei din România, pompierii «au evacuat copiii» din Julius Mall. Informații despre aceasta au apărut și în prea moldovenească.

Potrivit informațiilor de pe Youtube și de pe paginile lui Bivol de pe rețelele de socializare, vloggingul este unica sa ocupație. Datele SocialBlade denotă că venitul vloggerului poate varia de la 1,5 mii dolari până la 24,5 mii dolari. În luna octombrie anul trecut, venitul lunar al lui Bivol a variat de la 5,7 mii dolari până la 15 mii dolari, potrivit directorului general al Agenției pentru Proprietate Intelectuală Octavian Apostol.

Spoturile lui Ilie Bivol sunt challenge-uri haioase ori întâmplări din viața sa. Subiectele acestora sunt asemănătoare celor ale bloggerilor occidentali și ruși. De exemplu, unul dintre cele mai populare clipuri ale lui Ilie Bivol, care a acumulat 2,9 milioane de vizualizări, este din seria «provocărilor»: la început, autorul linge un cactus, apoi se cațără într-un copac din centrul Chișinăului și strigă: «Tarzan», după care gustă mâncare pentru pisici. Într-un alt spot Ilie îl păcălește pe un prieten de-al său provocându-l să bea Coca-Cola dintr-o sticlă în care era amestec de Sprite și sos de soia, iar după asta îi propune să bea apă în care a adăugat oțet. Filmulețul a acumulat 2 milioane de vizualizări.

La propunerea NM de a acorda un scurt interviu Ilie Bivol nu a răspuns. Mai devreme el a povestit pentru portalul Realitatea despre copilăria sa complicată: el niciodată nu l-a văzut pe tatăl său, iar când avea 6 ani, mama sa l-a dat la internat. La 15 ani, Ilie a fugit de acasă: «Era imposibil să mai trăiesc cu ea: mama adesea spunea că vrea să vină cineva la ea și să-i spună că eu sunt mort».

Încă un vlogger cunoscut este Roman Ursu. El a devenit unul dintre vloggerii moldoveni care a primit «butonul de aur» al Youtube pentru că a înregistrat 1 milion de abonați. În prezent, principalul său canal de pe Youtube numără peste 1,5 milioane de abonați. În afară de principalul său canal în limba rusă, Ursu mai administrează un canal adresat publicului vorbitor de limba engleză: acesta numără 1,1 milioane de abonați.

În luna aprilie curent, în cadrul emisiunii «Dimineața la STS», el a spus despre conținutul spoturilor sale: «Pur și simplu prelucrez deșeurile: fac din ceva nefolositor ceva util sau măcar interesant». Înregistrările video ale lui Roman Ursu sunt povestiri detaliate despre cum poți să faci ceva util din ceea ce noi, de obicei, aruncăm. De o popularitate deosebită se bucură filmulețele sale despre obiectele pe care le confecționează din sticlele din plastic și capacele acestora.

Potrivit afirmațiilor lui Ursu, încă din copilărie îi plăcea să dezasambleze diferite aparate și dispozitive, ca să înțeleagă cum sunt acestea construite. Și mai interesant îi era să încerce să le modernizeze, să le îmbunătățească. El a povestit că a început să filmeze pentru a-și găsi parteneri: «Pe Youtube nu sunt chiar atât de mulți oameni care expun videouri cu obiecte handmade. Am hotărât să filmez, să împărtășesc experiența mea și oamenii au început să reacționeze».

Canalul său de limba rusă este urmărit în Rusia, Ucraina, Belarus și Moldova. În prezent, pe canalul său sunt plasate aproximativ 500 de filmulețe. Potrivit datelor Social Blade, venitul lunar al lui Roman Ursu obținut din canalul de limba rusă poate varia de la 700 de dolari până la 12,3 mii de dolari. Ursu a povestit că vloggerii câștigă din publicitatea pe care o plasează în spoturile lor, iar aceste sume depind de țara în care este vizualizat spotul.

NM nu a reușit să discute cu Roman Ursu. Inițial, el ne-a comunicat, prin intermediul Instagram, că se află peste hotarele țării, iar mai târziu nu a mai răspuns la mesaje.

Cel mai popular vlogger moldovean după numărul de abonați este Marin Mocanu: 3,2 milioane de persoane. Mocanu filmează Let’s Play-uri («Joacă-te cu mine») — înregistrări ale jocurilor pe calculator, pe care el le însoțește cu comentarii ironice. A plasat primul spot pe Youtube în decembrie 2014. În prezent, pe canalul Mr. Marmok sunt plasate peste 100 de înregistrări, cel mai popular reușind să acumuleze aproape 7 milioane de vizualizări. Despre Mocanu se știe foarte puțin: trăiește în Chișinău și se ocupă de design grafic.

La propunerea de a acorda un interviu vloggerul nu a răspuns, iar managerul său de publicitate a comunicat pentru NM că «prea puțin probabil că acest lucru va fi interesant» pentru Mocanu.

Să dea blogul 

Numărul de abonați ai altor vloggeri moldoveni care se bucură de popularitate este mult mai mic și nu depășește câteva sute de mii de persoane. Prima înregistrare a surorii mai mici a lui Ilie Bivol Ecaterina Pocitarenco a acumulat peste un milion de vizualizări. Ea a plasat această înregistrare pe Youtube acum doi ani. «Am fost încurajată de fratele meu. Eu nu voiam să filmez, credeam că oricum nu voi deveni la fel de populară ca el. Primul spot l-am filmat pe iPad-ul mamei — atunci eu nici nu aveam calculator. Au apărut vizualizările și eu am început să filmez o dată pe săptămână», a povestit Ecaterina pentru NM. 

Canalul ei este intitulat Katy Black, iar publicul-țintă, potrivit ei, îl constituie tinerii și tinerele în vârstă de 18-21 de ani. Interesant este faptul că limba maternă a lui Katy Black e rusa, însă canalul este difuzat în limba română. «Publicul rus este mult mai numeros, însă și concurența de acolo e mult mai mare. M-am gândit la aceasta și am hotărât că vorbesc destul de bine în limba română, în plus, sunt o fată frumoasă pentru români: ei sunt bruneți, eu sunt blondă cu ochi albaștri», ne-a mărturisit Catea Pocitarenco.

De asemenea, ea a povestit că fratele ei a ajutat-o să-și mărească numărul de abonați, promovând-o pe canalul său. Potrivit Ecaterinei, ea nu avea un conținut bine determinat. «Foarte multe vizualizări ne aduc provocările. Eu nu voiam să le fac, dar anume acestea cresc numărul de abonați. Prima mea înregistrare a acumulat 1 milion de vizualizări. Nu de mult, am filmat încă un spot la această temă și el a fost vizualizat de 400 de mii de perosane», a povestit bloggerul.

În acest an, Catea Pocitarenco a absolvit liceul și a devenit studentă a Facultății de Jurnalism a Universității din Stat din Moldova. La fel ca și alți bloggeri, ea încearcă să-și monetizeze spoturile de pe Youtube. Ea a recunoscut că lunar, câștigă în jur de 100-150 de dolari din programul de parteneriat Youtube și tot atâția bani îi obține din publicitatea directă, plasată în spoturile sale video. 

Spoturile unui alt cunoscut blogger moldovean — Alexandru Steblovschi, în vârstă de 35 de ani — de asemenea sunt «specializate»: ele sunt dedicate dispozitivelor pentru țigările electronice. Cea mai mare parte a conținutului canalului o constituie prezentarea dispozitivelor de acest gen.

Steblovschi și-a deschis canalul Alex from Vapersmd pe Youtube cu aproape trei ani în urmă, când a început să fie pasionat de dispozitive pentru fumat. Involuntar, el a fost ajutat de un prieten, care l-a rugat să-i dăruiască la ziua de naștere o țigară electronică. «I-am spus că această mizerie este o chimozină. Hai, zic, să-ți dăruiesc ceva pentru pescuit. Însă am început să caut țigări electronice și m-am mirat că la noi există magazine specializate. Am comandat o țigară, mi-au adus-o. Iată așa a apărut interesul meu față de acestea», a povestit vloggerul.

Mai târziu, potrivit lui Steblovschi, el a făcut cunoștință cu directorul magazinului FanFan Victor Balan, care i-a propus să filmeze un spot despre un nou dispozitiv electronic, adus de la expoziție: «Am decis să încerc. Am filmat primul spot care a ieșit cam modest, dar oamenilor le-a plăcut. Au fost reacții pozitive și eu am înțeles că trebuie să filmez mai departe». Pentru aceasta, el a avut nevoie și de alte dispozitive pentru. «Am luat legătura cu chinezii, am procurat de la ei 10 dispozitive pentru care am plătit 100 de dolari. Ei mi le-au vândut la prețul de achiziție, iar eu le-am promis că prezentarea acestor dispozitive va apărea pe Youtube, deși atunci aveam mai puțin de o mie de abonați», își amintește Steblovschi.

În prezent, canalul său are aproximativ 240 de mii de abonați, iar producătorii îi transmit gratis dispozitivele pentru a fi prezentate. «Câte puțin, canalul a crescut, iar mai târziu, am făcut cunoștință cu bloggerul George Batareikin: pe atunci, el avea doar 11 mii de abonați, însă acesta era unul dintre cele mai mari canale despre țigările electronice din Youtube-ul rusesc. Noi am filmat un spot comun și creșterea numărului de vizualizări nu s-a lăsat prea mult așteptată. În afară de aceasta, în anul 2015, s-a înregistrat un interes mai mare față de țigările electronice și aceasta ne-a permis să ne dezvoltăm», a povestit Steblovschi.

El realizează prezentări video în două formate: «live» și obișnuit. Bloggerul a explicat că «live»-ul se face în regim real, fără montare, iar în prezentările obișnuite se acordă o atenție mai mare dispozitivelor, istoriilor acestora și producătorilor.

Potrivit lui Steblovschi, anterior, el a lucrat în calitate de MC (showman) în cluburi de noapte, iar acum principala sa ocupație a devenit vloggingul. Venitul de bază îl obține din publicitatea directă inclusă în spoturile video, iar din programul de parteneriat Youtube, potrivit afirmațiilor bloggerului, nu vei câștiga prea mult. «În parteneriat, eu primeam câte 143 de dolari lunar. E greu să calculez, cât primeam de la agențiile de publicitate — sumele erau diferite. Pe timp de vară, nimeni nu-și face publicitate, iar toamna, aceasta începe să apară. Suma variază de la o mie de dolari până la 4 mii de dolari lunar. Mai este o sursă de venit, care provine de la spoturile pe care le filmez împreună cu operatorul, când mergem la invitația celui interesat», a povestit bloggerul. Pentru viitor, el planifică să filmeze și prezentări de tehnică și electronică.

Încă un vlogger foarte cunoscut este Stas Oxanii, în vârstă de 21 de ani. El are 306 mii de abonați, iar pe canalul său de Youtube sunt plasate 80 de spoturi. În prezent, el trăiește în Moscova. El a povestit pentru Vlog.pro că primul său spot l-a filmat în luna octombrie 2012, când trăia în Spania.

Conținutul de bază al canalului lui Stas Oxanii sunt sketch-urile (schițe) incluse în rubrica «Stas cel tipic» și «provările» adresate altor vloggeri din rubrica «Provocarea stelară». «Sketch-urile nu sunt prima mea experiență video. La început, eu filmam ceva de genul This is Horosho (prezentarea spoturilor video haioase — NM)... Însă acest lucru este îngrozitor de vulgar», își amintește Oxanii.

Potrivit afirmațiilor sale, cel mai greu e să treci peste faptul că în tine se aruncă cu noroi. «Odată eu m-am gândit că, poate, să nu mă mai ocup cu aceasta. Însă am decis: sunt urmărit de 100 de persoane, deci, voi filma pentru ele», povestește vloggerul. «Mulți cred că acest lucru este simplu, în realitate însă această ocupație ia foarte mult timp și noi obosim. Se întâmplă să ne culcăm foarte târziu, obosiți, însă în minte vine vreo idee și sari în picioare la ora cinci dimineața, pentru a o înregistra», a povestit despre munca sa vloggerul Oxanii.

Vorbind despre publicitate, el a menționat că «nu bagă în video orice prostie, ca alții, doar pentru a câștiga bani». În prezent, Oxanii filmează aproximativ un spot pe lună. La rugămintea NM de a acorda un interviu el nu a răspuns.

Acum trei ani, Stas Oxanii a câștigat la Campionatul mondial de arte actoricești (WCOPA, se organizează în SUA), la categoria «măiestrie actoricească». Oxanii consideră că menirea sa este de a-i distra pe oameni, iar în viitor se vede actor de comedie.

Și în blog, și în ochi

Пожалуй, одна из особенностей молдавского видеоблогинга — это популярные проекты социальной и политической направленности. В отличие от других видеоблогов, такие ролики сначала публикуют на Facebook, а потом на YouTube.

O caracteristică a vloggingului moldovenesc o constituie cunoscutele proiecte cu caracter social și politic. În comparație cu alte vloguri, aceste spoturi sunt publicate mai întâi pe Facebook, apoi pe Youtube.

Unul dintre cele mai cunoscute canale video «politice» moldovenești este Lumina, care are 81 de mii de abonați pe Facebook și 15 mii — pe Youtube. Autorii acestuia sunt fostul prezentator tv de la Jurnal TV Andrei Bolocan și soția sa Nata Albot, care trăiesc acum în Canada. În spoturile lor video, Andrei Bolocan comentează cu ironie evenimentele politice din Moldova și parodiază știrile din presa controlată de Partidul Democrat. Cel mai des Bolocan îi ia în derâdere pe democrați, pe liderul acestora Vladimir Plahotniuc și pe socialiști.

În comparație cu alte bloguri video, proiectul lui Bolocan funcționează din contul donațiilor: potrivit calculelor sale, pentru completarea canalului, el are nevoie de 3 mii de dolari lunar. În acest caz, bloggerul promite să filmeze mai multe reportaje cu participarea altor oameni și să să participe la diferite evenimente în Europa și America de Nord. Deocamdată, mărimea medie a donațiilor de pe canalul său constituie 1,9 mii de dolari pe lună.

De asemenea, Andrei Bolocan organizează periodic concerte în România și Moldova și prezintă emisiunea Contuzia Săptămânii la canalul TV8 din Moldova. La propunerea NM de a oferi un interviu la Chișinău, Andrei Bolocan a răspuns că nu va avea timp pentru aceasta.

Un alt vlogger moldovean deosebit de popular, care este specializat în tematica socială și cea politică, își plasează spoturile cu nick-ul Zdarova Natasha (numele adevărat al acestuia este necunoscut). Pe Facebook, el are 62 de mii de abonați, iar pe Youtube — 6,5 mii. Însuși autorul nu se consideră blogger și susține că el face doar niște sketch-uri.

Toate spoturile Zdarova Natasha încep așa: «Zdarova, Natașa! (Salut, Natașa!) Ce faci? Mă întrebi despre... Însă în loc de a vorbi, hai mai bine să-ți arăt». Pe canal sunt plasate peste 60 de înregistrări, în care autorul ironizează pe seama celor mai diferite probleme ale vieții capitalei moldovenești, precum și evenimentele sociale și politice.

Cel mai popular spot al Zdarova Natasha de pe Youtube, care a acumulat aproximativ 60 de mii de vizualizări, este despre aglomerația de chioșcuri din centrul Chișinăului: «Vreau să vă arăt ce frumusețe e aici. Iată chioșcul “Zolușca” și un banner, iată și chioșcul “Superloto”, cel cu țigări și încă un banner. Ne întoarcem și ce vedem? Da, da, da! Încă un chioșc, cel al Fornetti, altul — al unui magazin de produse alimentare, iar încă unul — cu îmbrăcăminte». În afară de aceasta, Zdarova Natasha l-a parodiat de mai multe ori pe primarul capitalei Dorin Chirtoacă și pe președintele Igor Dodon.

Vloggerul a refuzat să discute cu reporterul NM, spunând că nu este un star, de aceea «nu oferă interviuri». Totuși, un interviu a oferit: în anul 2015, pentru portatul Ea.md. «Totul a început de la o glumă. Au fost publicate câteva videuri pentru Natașa și nici prin cap să ne dea că acestea vor avea un asemenea impact», își amintește bloggerul.

De asemenea, el a povestit că pregătind o înregistrare, îi analizează minuțios tema, personajele etc. Vorbind despre preferințele sale politice, Zdarova Natasha a menționat că se declară «împotriva tuturor formațiunilor politice și a liderilor politici în care și-a pierdut încrederea în anul 2009»: «Cu regret, oamenii pot fi manipulați foarte ușor, de aceea avem ce avem». Bloggerul a mai povestit că în afară de filmarea sketch-urilor, el lucrează «într-o companie».

Zdarova Natasha, la fel ca și Andrei Bolocan, filmează din contul donațiilor pe care le acumulează pe platforme specializate. Astfel, pe Patreon el adună circa 254 de dolari lunar, iar pe guvern24.md a adunat 516 dolari pe parcursul câtorva ani.

În luna iunie curent, pe Youtube a apărut primul vlog moldovenesc dedicat ortodoxiei care, în scurt timp, a început să devină tot mai cunoscut și mai popular. Canalul este intitulat «Ortodoxia — pentru că așa trebuie», autorul lui fiind Ion Andronache, student la Academia Teologică din Chișinău. Timp de o săptămână, prima sa înregistrare a devenit unul dintre cele mai discutate pe segmentul moldovenesc al Facebook-ului: era vorba despre comercializarea serviciilor în bisericile ortodoxe. Andronache a trecut prin câteva biserici și mănăstiri din capitală și a adunat price-list-urile «serviciilor»: botez, cununie etc. «De facto, comunitățile creștine s-au transformat în locuri de prestare a serviciilor duhovnicești, unde, pentru bani, poți comanda orice serviciu», menționează bloggerul în spotul său. Totodată, el afirmă că preoții consideră că banii acumulați în urma acestor servicii aparțin lor și pot să-i folosească așa cum cred de cuviință, de exemplu, să-și construiască case.

După apariția acestui spot, Andronache a fost exmatriculat din academie, însă a fost restabilit după ce despre acest caz s-a scris în presă. «Lupta mea nu este împotriva biserciii, ci pentru biserică. Pentru biserica ortodoxă autentică și contra a ceea ce este ea azi — un simplu prestator de servicii», a povestit el pentru NM.

În afară de studiile la Academia Teologică, el a absolvit Universitatea de Muzică din Viena și spune că anume muzica îi aduce principalul venit — timp de câteva luni pe an el se află în turnee. În restul timpului învață, se ocupă de familie și filmează. De fapt, în ultima vreme, popularitatea spoturilor sale a scăzut semnificativ.

Ai frică de blog

Starurile moldovenești de pe Youtube au obținut noi surse de venit. Recent, în capitală au apărut panouri publicitare cu imaginea lui Ilie Bivol, Caty Black și Vasile (Vasco) Tătaru, care fac publicitate pentru Fanta.

Surse din cadrul Agenției Indigo Ogilvy (preocupată de promovarea Coca-Cola) au spus pentru NM că publicul-țintă îl constituie adolescenții și tinerii de la 12 până la 19 ani, care petrec foarte mult timp pe Youtube și Instagram.

«Ilie Bivol are cei mai mulți abonați dintre tinerii vloggeri din Moldova. În afară de aceasta, el a participat anterior la diferite campanii de publicitate ale companiei Coca-Cola în România și Moldova. Caty Black de asemenea are în jur de 300 de mii de absonați pe Facebook, iar Tătaru a fost recomandat chiar de bloggeri», a povestit pentru NM reprezentanta Indigo Ogilvy Eugenia Anton.

Campania de publicitate cu participarea bloggerilor a început pe 14 august. În afară de panouri, vloggerii s-au filmat în spoturi de publicitate care au fost difuzate pe majoritatea canalelor tv din Moldova. De asemenea, publicitatea companiei Fanta a fost promovată pe canalele de Youtube și în rețelele de socializare.

Sursele din Indigo Ogilvy au refuzat să numească mărimea onorariilor vloggerilor. Directorul comercial al Vivaki (se ocupă de promovarea media a Coca-Cola) Dorel Samoilă a comunicat pentru NM că bloggerii au contracte directe cu reprezentanța Coca-Cola din România.

«Dacă e să vorbim sincer, nu pot să vă spun care ar putea fi onorariul, deși acesta este clientul nostru. Nu noi suntem cei care am elaborat proiectul, iar contractele au fost semnate direct cu bloggerul român. Nici măcar o evaluare aproximativă nu vă pot oferi, pentru că aceste date ar putea fi înțelegeri individuale», a spus Samoilă pentru NM.

Un participant al campaniei de publicitate, care a dorit să-și păstreze anonimatul, a spus pentru NM că o apariție a starului moldovenesc într-o campanie de publicitate costă în jur de 100 de euro. «Într-o campanie sunt aproximativ 10-12 ediții. Deci, ajungem la suma medie de 1000-1500 de euro», presupune acesta.

Vloggerii moldoveni care de asemenea au adunat până la un milion de abonați, deocamdată nu se pot lăuda cu o popularitate prea mare în afara Youtube-ului. Altfel stau lucrurile în alte țări. În Rusia, de exemplu, bloggerii cunoscuți adesea apar în emisiuni tv și la radio, spoturile lor provoacă dezbateri și scandaluri despre care se scrie în presă.

Interpretul ucrainean Ivan Dorn s-a confruntat cu mai multe probleme după interviul pe care l-a acordat jurnalistului și vloggerului rus Iurii Dudi. În interviu, Dorn a negat ajutorul pe care l-a acordat luptătorilor Operațiunii Antiteroriste, iar actualele relații dintre Ucraina și Rusia le-a numit «ceartă dintre doi conaționali». Dorn a mai spus că la concertul din Yurmala a purtat un tricou pe care era imprimată stema Ucrainei, «ca să nu urle». Interviul a provocat nemulțumiri în Ucraina. Dorn a fost nevoit să-și schimbe imaginea și să se ascundă de jurnaliști.

Încă un mare scandal a avut loc nu de mult din cauza unui spot al lui Alexei Pskovitin și Mihail Pecerskii, administratorii canalului «Nemagia» de pe Youtube. Ei au filmat un spot ironic despre miliardarul rus Oleg Tinikov și Tinikoff Bank care îi este afiliată. Businessmanului nu i-a plăcut spotul și i-a dat în judecată pe autorii acestuia pentru defăimare. Despre aceasta au scris multe surse media din Rusia, inclusiv cele cu autoritate, cum ar fi «Kommersant».

Autorii «Nemagia» au fost susținuți de ați vloggeri cunoscuți și de fondatorul rețelei de socializare «Вконтакте» («Vkontacte») Pavel Durov, care a îndemnat difuzarea acestui spot. Sub presiunea opiniei publice, Oleg Tinikov și-a retras reclamația, iar înregistrarea despre el a devenit una dintre cele mai populare de pe canalul «Nemagia»: el a fost vizualizat de 7,8 milioane de persoane.

Nicolai Paholinitchi

Партнерские ссылки