-2ºC Chișinău
Duminică 16 decembrie 2018

„În toată lumea, concesiunea este un instrument bun, însă în Moldova, deocamdată, în acest mod se jefuiește poporul”. Ce zic experții despre planurile guvernării de a da autogările în mâini private?

Principalele gări auto din Moldova, inclusiv Autogara Centru și Autogara Sud din capitală, ar putea fi date în mâini private pentru o perioadă de 25 de ani. Aceasta este inițiativa guvernului. Iar întreprinderea de stat „Gările și Stațiile Auto” (care administrează gările auto) obțin cele mai multe venituri datorită gărilor auto din Chișinău. NM, împreună cu câțiva experți, a analizat subtilitățile proiectului guvernului despre condițiile parteneriatului public-privat și a aflat că scopurile acestuia nu sunt prea clare, mai ales pe fundalul experienței negative a concesiunilor în Moldova.

Ce propune guvernul? 

Guvernul a propus pentru dezbateri publice proiectul de hotărâre privind condițiile parteneriatului public-privat, în care ar putea fi inclus întreprinderea de stat „Gările și
Stațiile Auto”. Conform proiectului, un agent economic privat va trebui să investească 200 de milioane de lei, timp de trei ani, în reconstrucția și deservirea a 30 de gări și stații auto din țară. De asemenea, acesta va plăti statului aproximativ 5 milioane de lei anual, această sumă fiind majorată cu 5% în fiecare an.

Potrivit estimărilor Ministerului Economiei și Infrastructurii, care a elaborat proiectul, în 25 de ani, statul va obține astfel 250 de milioane de lei investiții directe, iar în afară de aceasta, venituri din impozite și taxe.

La rândul său, partenerul privat obține în gesiune și folosință pentru o perioadă de 25 de ani toate cele 30 de gări auto. Ministerul Economiei estimează că în acești ani, agentul economic își va recupera investițiile.

Ministerul Economiei consideră că parteneriatul public-privat în acest domeniu va contribui la modernizarea infrastructurii: reparația clădirilor gărilor, peroanelor, teritoriilor adiacente, sistemului de canalizare, iluminare etc. Iar acest lucru va permite creșterea securității pasagerilor și a companiilor de transportatori, dar și va dezvolta concurența, va îmbunătăți activitatea companiilor de transportatori și va micșora volumul traficului ilegal.

Statul are următoarele cerințe față viitorul partener privat: experiență în realizarea proiectelor investiționale, inclusiv de infrastructură, planul de afaceri și strategia acțiunilor, precum și mijloacele proprii pentru asigurarea investițiilor – cel puțin 25 de milioane de dolari.

Menționăm că 30 de gări auto constituie practic toate activele întreprinderii de stat „Gările și 

Stațiile Auto”. Din aceste 30 de gări, două se află în Chișinău (Centru și Sud), iar celelalte – în diferite raioane.

Anul trecut, întreprinderea de stat a avut un venit de 4,57 de milioane de lei. Gările auto au două surse principale de venituri: vânzarea biletelor (de la fiecare bilet vândut, gările auto obțin 10%) și darea în arendă a suprafețelor. De la comercializarea biletelor, întreprinderea Gările și 

Stațiile Auto a obținut, anul trecut, un venit de 36,5 de milioane de lei, iar din arendă – 11,4 de milioane de lei.

De fapt, din cele 30 de gări auto, pe care guvernul intenționeazp să le dea în mâini private, doar 13 aduc venituri, celelalte 17 sunt neprofitabile. Cele mai profitabile, conform informațiilor întreprinderii Gările și Stațiile Auto, sunt gara auto Centrală, al cărui profit a constituit, anul trecut, 3,06 milioane de lei, și cea de Sud – 1,03 milioane de lei. În continuare, este gara auto din Ceadîr Lunga – 367 de mii de lei, cea din Florești – 362 de mii de lei și cea din Căușeni – 286 de mii de lei.

Cele mai neprofitabile gări auto sunt cele din Edițe – 584 de mii de lei, Ocnița – 324 de mii de lei, Taraclia – 304 mii de lei și Ștefan Vodă – 257 de mii de lei.

Ce spun experții?

Fostul secretar de stat al Ministerului Transporturilor Oleg Tofilat a comunicat pentru NM că în domeniul transportului auto nu există standarde unice: „Undeva gările auto sunt comasate cu cele feroviare, undeva acestea constituie o infrastructură separată (aparte), iar undeva, fiecare transportator are propriile stații auto. Nu există o regulă, cum ar trebui să fie”.

Expertul a precizat că orice inițiativă a guvernului trebuie să fie înțeleasă din punctul de vedere al rațiunii, adică de ce avem nevoie de aceasta. Situația din toate gările auto este diferită și nu e clar, de ce trebuie să fie date toate gările în cadrul aceluiași concurs. „Undeva nu există wc, iar undeva peronul e ca după bombardamente. Nu sunt sigur că e normal când o gară este supraîncărcată sau când la un flux mic de pasageri sunt clădiri impunătoare, așa cum este, de exemplu, la Bălți sau Ștefan Vodă, a căror întreținere este costisitoare. Noi nu avem o concepție, cum am dori să vedem gările și cum acestea trebuie să fie finanțate”, a explicat Oleg Tofilat.

Referindu-se la parteneriatul public-privat, Oleg Tofilat a spus că în această situație, trebuie să mai înțelegem, ce înseamnă o gară auto – business sau infrastructură. Dacă infrastructură, e nevoie de argumente mult mai solide pentru a fi transmise în mâini private decât în cazul privatizării unor companii obișnuite. În opinia lui Oleg Tofilat, monopolul privat în acest caz va fi mult mai periculos și conține câteva riscuri. Potrivit expertului, în primul rând, monopolul privat poate începe să stabilească pentru transportatori prețuri pentru deservire. Aceasta va atrage după sine riscul integrării verticale, când compania va deveni ea însăși jucător pe piața transportaorilor auto. Cel de-al treilea risc, susține Tofilat, ține de dezvoltarea pieței negre a trasportatorilor, evitând gările.

El a mai menționat că 200 de milioane de lei nu înseamnă „cea mai mare sumă” pentru investiții, în timp ce în proprietatea gărilor auto se află numeroase obiecte în locuri bune. De exemplu, lângă Gara Auto Centru este o parcare cu suprafața de 32 de ari, chiar în centrul Chișinăului, pe care investitorul privat de asemenea o va primi spre utilizare. Fostul secretar de stat al Ministerului Transporturilor a mai spus că investitorul privat va putea utiliza pentru investiții și actualul profit al întreprinderilor.

Expertul a criicat și scopurile parteneriatului public-privat declarate de guvern: în primul rând, nu este clar, cum se va îmbunătăți concurența în acest domeniu pe fundalul creării unui monopol privat, iar în al doilea rând, nu este clar cum administrarea privată va putea îmbunătăți situația privind disciplina și veniturile ilegale în domeniul transporturilor, ținând cont de faptul că de aceste chestiuni trebuie să se ocupe Agenția Națională a Transportului Auto.

Alți experți, cu care a discutat NM, nu au dorit să comenteze proiectul guvernului, însă s-au referit la experiența negativă de realizare a programelor de parteneriat public-privat în Moldova. „În toată lumea concesiunea este un instrument bun, însă în Moldova, deocamdată acesta este un instrument rău, cu ajutorul căruia este jefuit poporul”, consideră Veaceslav Ioniță, expert IDIS Viitorul. El susține că anume din această cauză, în concesiunea gărilor auto trebuie căutate capcanele.

Directorul de programe din cadrul Centrului Analitic Independent Expert-Grup Dumitru Budeanschi de asemenea a amintit de experiența nereușită a parteneriatului public-privat în Moldova, aducând exemplul concesiunii Aeroportului Internațional Chișinău. Potrivit afirmațiilor sale, despre rezultatele concesiunii se poate discuta ținând cont nu de mijloacele investite, ci de dacă ar fi putut face statul același lucru. „Ținând cont de faptul că acesta este un proiect de lungă durată, e greu să fie estimate posibilitățile statului. Dacă acum câțiva ani statul a avut probleme, nu înseamnă că acestea vor dura 49 sau 25 de ani”, a menționat expertul.

În opinia Tatianei Lariușina, doctor în economie, investițiile în acest domeniu sunt un lucru bun doar în acel caz în care ele constituie „bani și servicii noi pentru țară, dar nu legalizarea banilor furați”.

Și Viorel Chivriga, expert economic IDIS Viitorul consideră inițiativa guvernării de parteneriat public-privat în acest domeniu „bună”, deoarece „statul nu poate uneori să rezolve probleme elementare”, iar businessul este capabil „să facă ordine aici”. Chivriga a menționat că în acest domeniu „sunt foarte multe probleme: gările auto și parcurile auto, unde nu sunt condiții elementare pentru deservirea pasagerilor, autobuze și alte mijloace în stare deplorabilă, condițiile sunt foarte rele, iar starea multor gări auto nu este departe de cea din anii 90”. În opinia expertului, riscul constă în faptul că gările vor nimeri „în mâini incompetente” și atunci totul va rămâne fără schimbări”.

Autor: Nicolai Paholinitchi

Партнерские ссылки