13ºC Chișinău
Duminică 21 octombrie 2018

Încotro a zburat Air Moldova? Tot ce se știe și ce nu se știe despre noii proprietari ai companiei aeriene

Autoritățile au anunțat astăzi că la concursul de privatizare a Air Moldova a câștigat o companie al cărei proprietar principal este compania de low cost Blue Air din România. Și au vorbit despre planurile grandioase ale proprietarilor Air Moldova, inclusiv zboruri în SUA și China. Experții însă au multe întrebări față de compania-cumpărător, printre fondatorii acesteia fiind două persoane fizice, și schema de privatizare, care s-a dovedit a fi asemănătoare cu cea de concesionare a Aeroportului Chișinău.


Agenția Proprietății Publice a anunțat, la 2 octombrie, că la concursul de privatizare a companiei aeriene de stat „Air Moldova” a câștigat compania „Civil Aviation Group” (înregistrată în Moldova acum o lună). Amintim că alți pretendenți pentru cumpărarea „Air Moldova” nu au fost. Valoarea tranzacției este de 1,2 miliarde de eli, însă în bugetul de stat vor ajunge doar 50 milioane de lei.

Ceilalți bani vor fi pentru achitarea datoriilor companiei, pe care cumpărătorul trebuie să le plătească, conform condițiilor de privatizare. Potrivit informațiilor Agenției Proprietății Publice, cumpărătorul și-a mai asumat responsabilitatea de a soluționa problemele operaționale și dezvoltarea companiei.

Despre privatizarea „Air Moldova” s-a anunțat la sfârșitul lunii iulie. Cei de la Agenție au explicat necesitatea vânzării companiei prin situația financiară deplorabilă a acesteia, care risca să dea faliment: pierderile din anul 2017 au constituit 190,4 milioane de lei, în primele șase luni ale anului 2018 – 160 milioane de lei, iar datoria totală este de 1,28 miliarde de lei

„Civil Aviation Group

Conform Agenției Proprietății Publice, cea mai mare cotă în compania „Civil Aviation Group” – câștigătoarea concursului de privatizare – aparține companiei aeriene „Blue Air” din România. Aceasta, potrivit Agenției, are în proprietate 30 de aeronave care asigură zboruri în 80 de direcții. Despre alți fondatori ai „Civil Aviation Group”, Agenția menționează doar în treacăt. Potrivit datelor Camerei de Înregistrări, cota „Blue Air” constituie 49 la sută din acțiuni, iar celelalte 51 la sută, în proporții egale (câte 25,5%) sunt deținute de două persoane fizice – cetățenii Republicii Moldova Andrei Ianovici și Serghei Melnic. Cei de la Agenție susțin că ambii au peste 20 de ani de experiență în domeniul aviației: unul dintre ei este coproprietar al companiei aeriene „AMS Airlines Air Charter” din Georgia, iar al doilea este conducătorul unei companii financiare din SUA.

Coproprietarul companiei aeriene georgiene este Andrei Ianovici. Pe pagina sa din rețeaua socială Linkedin este indicat că el este manager de securitate în cadrul acestei companii. Compania georgiană, potrivit informațiilor de pe site-ul acesteia, se ocupă de transportul de mărfuri. Iar Serghei Melnic este fondatorul companiei financiare „Wolf Blitz”. Potrivit CV-ului său, în ultimii 20 de ani, el activează în SUA, în domeniul analizelor financiare.

Interesant e că în aceeași companie, în calitate de consilier, activează Vitalie Botgros, care conduce consiliul de administrație al companiei americane „Nutriband”. Pe site-ul acestei companii este indicat că din 1995 până în 2004, Botgros a fost vicepreședinte pe probleme financiare și acționar al companiilor aeriene „Moldavian Airlines” și „Carpathair”. De asemenea, el a fost manager în cadrul companiei „Transmashholding” din Rusia. Amintim că „Uzina Kolomensk”, care face parte din acest holding, a fost unul dintre fondatorii companiei „Avia-Invest”, când aceasta a devenit concesionar al Aeroportului Internațional „Chișinău”.

De menționat e și faptul că capitalul social al „Civil Aviation Group” este de doar 500 mii de lei, iar compania a fost înregistrată la 23 august, adică deja după ce „Air Moldova” a fost scoasă la privatizare. Directorul „Civil Aviation Group” este Dzintars Pomers, cetățean al Letoniei. Conform datelor presei, anterior, el a fost conducătorul aeroportului „Riga”.

Planurile noilor proprietari

Agenția Proprietății Publice a comunicat și despre planurile de dezvoltare a „Air Moldova”, sub conducerea „Civil Aviation Group”. În special, compania planifică să lanseze șapte rute noi, până la sfârșitul anului 2019, iar ăână în anul 2020 – încă patru.

Până în anul 2021, potrivit Agenției, „Air Moldova” va începe să asigure zboruri transcontinentale spre SUA, Canada și China. „Activitatea se va baza pe fluxul reciproc de pasageri al țărilor CSI și cele ale Europei, iar Aeroportul Chișinău se va transforma într-un hub internațional de aviație”, se spune în comunicatul de presă al Agenției.

Ținând cont de creșterea fluxului de pasageri, până în anul 2021, flota companiei aeriene va crește până la 14 aeronave și va fi completată cu nave Airbus A320/A319 și Embraer-190. În afară de aceasta, vor fi angajate încă 10 echipaje pentru aeronave, iar pentru instruirea personalului vor fi cheltuiți 3,5 milioane de euro până la sfârșitul anului 2023.

Comunicatul de presă al Agenției se încheie cu mențiunea că „Civil Aviation Group” și-a asumat obligațiunea de a păstra brandul „Air Moldova” și de a desvolta compania ca operator aerian național.

Și „Blue Air” a difuzat un comunicat cu această ocazie, în care planurile companiei aeriene din România sunt menționate mult mai modest. În special, în comunicat se spune că „Blue Air” „va menține programul actual al zborurilor „Air Moldova””, iar o prioritate va fi „restabilirea încrederii clienților” cu scopul de a crește eficiența afacerii. „Civil Aviation Group” intenționează să transforme „Air Moldova” într-o companie aeriană modernă, de succes, cu o echipă puternică și bine instruită, pentru a oferi pasagerilor cele mai înalte standarde ale deservirii”, se spune în comunicatul companiei.

La întrebările NM dacă „Blue Air” planifică să revadă politica de prețuri a „Air Moldova” și să introducă noi curse, cei din serviciul de presă al companiei nu au răspuns. Au menționat doar că dacă vor fi asemenea planuri, compania aeriană va anunța oficial.

NM a reușit să ia legătura și cu coproprietarul „Civil Aviation Group”, Serghei Melnic. El a spus că „foaia de parcurs a proiectului este elaborată”, iar în „planuri este dezvoltarea companiei”. El ne-a recomandat să ne adresăm după detalii la administratorul „Civil Aviation Group”, motivând că se grăbește la o întâlnire.

Întrebat de NM de ce a decis să devină coproprietar al companiei care a cumpărat „Air Moldova” și de ce anume în această componență, Melnic ne-a propus să-i studiem biografia și, în special, ne-a adus drept exemplu activitatea pe care a desfășurat-o pentru „dezvoltarea companiei Nutriband”, a cărei capitalizare constituie acum 150 milioane de dolari. În același timp, „proiectul „Air Moldova”, potrivit lui, este foarte dificil și el nu este sigur că ar fi fost în stare să se ocupe de acesta de unul singur.

Ce nu e în regulă cu privatizarea?

Oleg Tofilat, expert în aviație civilă, a menționat câteva neconcordanțe în planurile anunțate de compania aeriană. „Capitalul acestei companii este de 500 mii de lei. Unde sunt garanțiile că ea are 1,2 miliarde de lei (suma tranzacției. – NM)? De asemenea, nu e clar dacă ei au prezentat dovezi că au bani în cont”, s-a întrebat expertul.

Potrivit lui, par stranii și planurile privind zborurile în SUA, Canada și China. „Iar flota va fi completată cu Airbus A320 și Embraer 190 [care nu sunt prevăzute pentru astfel de zboruri]. Dacă doriți să zburați în SUA, Canada sau China, aveeți nevoie de Boeing 787 sau Airbus 350. [...] De asemenea, e important că „Blue Air” zboară cu Boeing, iar asigurarea concomitentă a zborurilor cu Airbus și Boeing este foarte dificilă pentru companie din punctul de vedere al activității operaționale”, a remarcat Tofilat.

În continuare, potrivit lui, pare straniu planul de a angaja încă 10 echipaje, ținând cont de deficitul echipajelor „Air Moldova” și de faptul că pentru o aeronavă e nevoie de cel puțin patru-cinci echipaje, iar investitorii anunță procurarea a șapte aeronave. „În afară de aceasta, ni se spune că pentru instruirea personalului se vor aloca 3,5 milioane de euro (70 milioane de lei), dar nu spun cât va costa extinderea flotei”, a subliniat Tofilat.

El a mai presupus că la procurarea „Air Moldova” se poate folosi aceeași schemă ca și în cazul concesionării Aeroportului Chișinău de către compania „Avia Invest”. „Atunci, afacerea a fost prezentată în așa fel că principalul concesionar a fost „Aeroportul Habarovsk”, și chiar a venit de acolo o persoană și a vorbit despre planurile de deschidere a cursei directe Chișinău-Habarovsk, pentru ca locuitorii Moldovei să poată zbura în Asia, iar locuitorii din Habarovsk – în Europa”, a reamintit expertul.

La un an de la semnarea contractului de concesiune, cota „Aeroportului Habarovsk” s-a micșorat de la 50% până la 5%, iar acționar majoritar a devenit o oarecare companie „Komaxavia”, ai cărei proprietari sunt offshorurile de pe Insulele Virgine Britanice și de pe insula Aruba.

De fapt, Serghei Melnic a dat asigurări pentru NM că coproprietarii „Air Moldova” nu au planuri de a schimba fondatorii sau proporția cotelor acestora în compania „Civil Aviation Group”.

În opinia lui Oleg Tofilat, prognozele privind activitatea „Air Moldova” vor putea fi făcute mai târziu. „Acum o lună, părea că totul e rău, însă acum, din cauza plecării companiilor aeriene ruse, probabil, se vor descurca. Depinde de cine va fi la conducere [Air Moldova]: dacă va rămâne actuala, nu se va schimba nimic. Prea puțin probabil că se pot aștepta investiții mari, întrucât statutul juridic al privatizării este foarte dubios. Și peste câțiva ani, rezultatele ei ar putea fi contestate”, a conchis expertul.

Autor: Nicolai Paholinitchi

Партнерские ссылки