13.01ºC Chișinău
Joi 21 martie 2019

„La ei, ba plapuma a fugit, ba cearșaful a zburat”. Cum stau lucrurile la gazoductul Ungheni-Chișinău

La Chișinău, au fost inaugurate lucrările de construcție a gazoductului Ungheni-Chișinău. În cadrul festivității, prim-ministrul Moldovei Pavel Filip a numit această conductă „un simbol al unirii, care se înfăptuiește prin fapte și nu prin declarații”. Ion Sterian, director general al companiei Transgaz din România, este sigur că antreprenorii vor putea să se încadreze în termenii stabiliți și vor da în exploatare gazoductul până la sfârșitul anului 2019. Și aceasta, în pofida faptului că din doar cele șapte loturi care au fost scoase la concursul de selectare a antreprenorului, a fost găsit constructor pentru un lot. Pentru celelalte obiective ale gazoductului, inclusiv pentru instalarea conductelor și construcția stațiilor de predare a gazelor, abia urmează să fie găsit antreprenorul. Experții consideră că gazoductul Iași-Chișinău este un proiect politic ineficient din punct de vedere economic, iar autoritățile moldovenești și românești vor imita încă mult timp o activitate furtunoasă, fără a mai construi ceva.

Zi istorică

La 18 februarie, la Chișinău, au fost inaugurate lucrările de construcție a gazoductului Ungheni-Chișinău. Acestea vor începe cu un complex multifuncțional, constituit din clădirea administrativă, un laborator, încăperi de depozitare și dispeceratul. Complexul va ocupa un teritoriu cu suprafața de peste patru hectare, în apropiere de Universitatea Agrară, și va fi construit de compania de construcții „ACI Cluj” din România.

Conform contractului semnat la mijlocul lunii ianuarie, antreprenorul din România este obligat să dea complexul în exploatare până la 20 februarie 2020. Costul lucrărilor este de 141 milioane de lei fără TVA. Deservirea post-garanție va fi asigurată timp de șase ani.

Reamintim că această companie a câștigat licitația anunțată de operatorul național de transporturi „Transgaz” din România, care a cumpărat, anul trecut, întreprinderea de stat de trasportare a gazelor „Vestmoldtransgaz” și s-a anajat să extindă gazoductul Iași-Ungheni până la Chișinău.

Potrivit directorului general „ACI Cluj” Cristian Chindea, compania are 17 ani de experiență în domeniul construcției clădirilor, obiectivelor industriale și de infrastructură, inclusiv cu echipamente cu gaze. „Noi construim bine, rapid și sigur”, a dat subliniat directorul companiei.

Directorul general al „Transgaz” Ion Sterian a declarat, la rândul său, că, deși pentru construcția gazoductului au fost acordate 23 de luni, conform contractului, el este sigur că dacă toți antreprenorii și autoritățile moldovenești vor depune eforturi suplimentare, obiectivul va fi dat în exploatare până la sfârșitul acestui an. La fel, el a mai menționat că întreprinderea dispune de mijloacele necesare pentru construcția gazoductului, care este estimat la 93 milioane de euro.

Sterian a reamintit că acum o lună, operatorul național din România a semnat cu Banca Europeană de Investiții un contract de creditare în valoare de 38 milioane de euro. „Proiectul de interconectare a sistemelor de transportare a gazelor din Moldova și România este susținut și de Comisia Europeană, mai spune Sterian. Gazoductul Ungheni-Chișinău va soluționa problema securității energetice a Moldovei și, prin intermediul României, va apropia țara noastră de Europa”. Potrivit afirmațiilor sale, Moldova va putea obține gaze nu doar din România, ci și din Marea Baltică, Marea Nordului, Grecia ș.a.

El a mai spus că se află la etapa finală și licitația pentru selectarea anteprenorilor pentru construcția gazoductului Onești-Gherăiești-Lețcani și a stațiilor de compresare de pe teritoriul României, pentru acestea fiind prevăzute peste 252 milioane de euro.

Prim-ministrul Moldovei Pavel Filip a declarat, la lucrărilor de construcție, că acest eveniment semnifică o zi istorică, plină de simbolism, că aceasta este „unirea prin fapte și nu prin declarații”. Totodată, el i-a asigurat pe cei prezenți că toți vor depune eforturi ca gazoductul să fie dat în exploatare până la sfârșitul anului. La fel, el a reamintit, cum a promovat construcția gazoductului, cum locuitorii din raioanele Ungheni și Nisporeni beneficiază deja de câțiva ani de gaz din România.

Reamintim că de la începutul anului 2017, România nu furnizează gaze în Moldova. Livrările au fost stopate pentru că prețul propus de „Gazprom”-ul rus era cu 25% mai mic decât cel al companiei OMV Petrom din România. Până la aceasta, compania respectivă a livrat ani gaze țării noastre timp de aproape doi, în volum de 1 milion de metri cubi anual.

Și vicepremierul României Ana Birchall, care a participat la ceremonia de inaugurare a lucrărilor de construcție, a numit această zi istorică, menționând că România va susține mereu țara noastră, precizând totodată și importanța respectării termenelor de construcție.

Veșnica licitație

Menționăm că deocamdată, nu au fost selectați anteprenorii care vor construi celelalte obiective ale gazoductului. Ultima liitație repetată, anunțată la sfârșitul lunii ianuarie, pentru cele șase loturi, a fost anulat la 12 februarie. Este vorba despre câteva porțiuni ale conductei, patru stații de transportare a gazului, nodul de măsurare a gazului și sistemele de automatizare a lucrărilor și securității gazoductului. Ulterior, compania a anunțat o nouă licitație pentru cinci loturi, cu excepția gazoductului propriu-zis. Ofertele companiilor pot fi depuse până la 27 februarie.

De menționat că nu este prima oară când licitația se prelungește. Prima dată, ea a fost anunțată la 14 septembrie. Cei de la „Vestmoldtransgaz” au refuzat să explice pentru mold-street cauzele prelungirii licitației, însă, potrivit surselor publicației, acest lucru ține de cerințele dure față de viitorul antreprenor, care cu greu pot fi îndeplinite.

Printre aceste cerințe pot fi menționate: scrisori de garanție din partea băncilor influente, dovada experienței unor lucrări similare, asigurarea tehnică adecvată și termeni restrânși de îndeplinire a comenzii – 12 luni.

newsmaker.md/rom/noutati/ironia-tevii-nu-are-cine-construi-gazoductul-ungheni-chisinau-40196

Gazoductul Ungheni-Chișinău va traversa teritoriile raioanelor Ungheni, Nisporeni, Călărași, Strășeni și cel al municipiului Chișinău. Proiectul a fost divizat în șapte loturi: construcția gazoductului magistral cu lungimea de 110 km, stațiile de verificare și măsurare, rețelele de distribuție a gazelor Tohatin-CET Chișinău și Tohatin-Chișinău, ramurile de legătură Ghidighici-Petricani și Petricani-Chișinău și complexul administrativ de la Ghidighici.

Costul total al lucrărilor este de 1,35 miliarde de lei (70 milioane de euro). Cele mai costisitoare sunt stațiile automatizate de verificare și măsurare. Pentru construcția acestora va fi nevoie de 340 milioane de lei.

Mai devreme, autoritățile moldovenești susțineau că gazoductul Ungheni-Chișinău va fi dat în exploatae la sfârșitul anului 2019.

Bani aruncați în vânt

Unii experți consideră, de fapt, că acest gazoduct așa și nu va mai fi construit, iar dacă și va fi, aceștia vor fi niște bani aruncați în vânt.

Potrivit ex-directorului Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetă Victor Parlicov, construcția gazoductului Iași-Ungheni și Ungheni-Chișinău este o risipă de bani, pentru că este mult mai ieftin și mai eficient să fie instalate niște stații de compresare în România și să fie pompat gazul pe direcția inversă, spre Moldova.

El este convins de faptul că gazoductul Iași-Chișinău este un proiect politic și că încă mult timp, ambele părți vor imita o activitate furtunoasă. De asemenea, expertul susține că dacă autoritățile moldovenești și cele românești ar avea cu adevărat scopul de a construi gazoductul, de mult l-ar fi finalizat. „Ei spun: bani sunt, proiectul este, actele sunt pregătite, înseamnă că piedici tehnice de nedepășit nu pot fi. Dar la ei e cam așa: ba plapuma a fugit, ba cearșaful a zburat”, a subliniat Parlicov.

Autor: Natalia Melnic

Партнерские ссылки