13ºC Chișinău
Duminică 21 octombrie 2018

Moscova își retrage cursele. Ce se va întâmpla cu zborurile dintre Chișinău și Moscova odată cu plecarea „Aeroflot” și S7?

Două mari companii aeriene din Rusia – S7 Airlines și Aeroflot, care asigurau zboruri pe cursa Moscova-Chișinău, au plecat de pe piața aeriană moldovenească. Datorită acestui fapt, concurenții acestora din Moldova – Air Moldova și Fly One – vor mări „încărcătura” curselor și vor majora prețurile, sunt de părere experții. Conform calculelor lor, acest lucru va aduce companiei de stat Air Moldova profituri suplimentare de 100-150 milioane de lei anual. Deocamdată nu se știe dacă acest lucru se va răsfrânge asupra costului companiei, pe care autoritățile au scos-o în vânzare pentru 48 milioane de lei.

Săptămâna aceasta s-a anunțat că operatorul aerian din Rusia S7 Airlines își încetează zborurile pe cursa Moscova-Chișinău, pentru perioada iernii (de la sfârșitul lunii octombrie până la sfârșitul lunii martie), iar Aeroflot își reduce cursele de la două pe zi până la două pe săptămână.

Companiile nu au precizat care este cauza acestor modificări, însă cel mai probabil este vorba despre sancțiunile impuse de Ucraina: avioanele rusești sunt nevoite să evite spațiul aerian ucrainean, ceea ce duce la creșterea cheltuielilor și a timpului de zbor. NM a expediat cereri în scris ambelor companii aeriene, însă la momentul publicării acestui articol, nu am primit niciun răspuns. Iar reprezentantul S7 Airlines în Moldova, Serghei Leontiev, a refuzat să ofere comentarii, motivând că acest lucru îl poate face doar serviciul de presă al companiei.

În prezent, cursa Moscova-Chișinău-Moscova este deservită de patru operatori aerieni: S7 Airlines și Aeroflot din Rusia și Air Moldova și Fly One din Moldova. Air Moldova efectuează câte patru curse pe zi în această direcție, iar Fly One – două. Conform datelor Autorității Aeronauticii Civile, în prima jumătate a anului, 1,26 milioane de pasageri au beneficiat de serviciile Aeroportului Internațional Chișinău, dintre care aproximativ un sfert (369,5 mii) – pe cursele Chișinău-Moscova-Chișinău. Din aceștia, 229,1 mii au zburat cu Air Moldova și Fly One, iar 140,4 mii – cu Aeroflot și S7 Airlines.

Cei de la Air Moldova și Fly One de asemenea au refuzat să comenteze noua situație. Întrebați de NM dacă se va modifica numărul de curse și prețurile biletelor, cei de la Air Moldova au spus că deocamdată se abțin de la comentarii. Iar reprezentanții Fly One au cerut să le transmitem o cerere în scris, la care NM nu a primit niciun răspuns la momentul publicării articolului.

Conform orarului de iarnă al Air Moldova, plasat pe site-ul companiei, numărul curselor zilnice în această perioadă se va micșora de la patru până la trei, deși în zilele de sărbătoare vor fi curse suplimentare. La Fly One este deocamdată fără schimbări: două curse pe zi și iarna, și vara.

NM nu a obținut nici comentariul Ministerului Economiei: la solicitarea în scris, cei de la minister nu au răspuns. Secretarul de stat al instituției, Sergiu Bucătaru, responsabil de transporturi, nu a răspuns la apelurile și sms-urile NM.

Nu am reușit să luăm legătura nici cu reprezentanții aeroportului din Chișinău. Cei de la departamentul marketing nu au răspuns la apeluri. Nici Petru Jardan, directorul general al aeroportului, nu a răspuns la apelurile și sms-urile NM.

Amintim că acum o lună, compania de stat Air Moldova a fost scoasă în vânzare, valoarea ei  fiind estimată la 48 milioane de lei. Autoritățile au explicat prețul atât de scăzut prin datoriile mari ale companiei care, conform condițiilor de privatizare, vor fi achitate de către cumpărător. Potrivit informațiilor oficiale, compania a încheiat anul trecut cu pierderi de 190 milioane de lei (la o cifră de afaceri de 2,73 miliarde de lei), iar în primele cinci luni ale acestui an, pierderile au constituit 150 milioane de lei. Datoriile companiei depășesc suma de 1,2 miliarde de lei. Însă activele de bază ale companiei aeriene au constituit, la sfârșitul lunii mai, 683 milioane de lei, iar capitalul social  – 300 milioane de lei.

Expertul în aviație civilă Oleg Tofilat este de părere că plecarea de pe piață a companiilor aeriene ruse este „un colac de salvare” pentru Air Moldova. „Cred că această companie își va mări puțin frecvența [zborurilor] și prețurile și va crește semnificativ „încărcătura fotoliilor”. Eu nu am suficiente date pentru o estimare concretă [cu cât vor fi majorate prețurile], însă, posibil, cu 15-20%”, a spus expertul.

Menționăm că în prezent, prețul unui bilet pentru cursa Chișinău-Moscova la Fly One începe de la 68 de euro, iar la Air Moldova – de la 59 de euro. La S7 Airlines acesta constituie 167 de euro în ambele direcții, iar la „Aeroflot” – 152 de euro în ambele direcții.

Tofilat susține că din cauza plecării S7 Airlines și a reducerii curselor Aeroflot, nu vor fi probleme ce țin de bilete, decât doar „în anumite zile”. În opinia lui Tofilat, în perspectivă pe termen scurt, pasagerii vor putea să se reorienteze spre trenuri și autobuze, însă în perspectivă pe termen lung, operatorii aerieni locali vor crește frecvența zborurilor.

Expertul mai este de părere că după plecarea operatorilor aerieni ruși, costul Air Moldova va crește, cu siguranță. El a menționat că, dacă e să presupunem că Air Moldova va primi anual peste 200 de mii de pasageri, profitul va constitui aproximativ 100-150 milioane de lei anual. „Cu o conducere bună, un asemenea bonus poate fi salvator. Actualei – nu-i ajunge”, este sigur Tofilat.

Autor: Nicolai Paholinitchi

Партнерские ссылки