13ºC Chișinău
Joi 20 septembrie 2018

„Noi întotdeauna spunem lucrurilor pe nume. Nu neapărat în public, însă personal – cu siguranță ”. Interviu NM cu asistentul adjunct al secretarului de stat al SUA Bridget Brink

Asistentul adjunct al secretarului de stat al Statelor Unite Bridget Brink, responsabilă de relațiile cu țările Europei de Est, inclusiv Moldova, a efectuat o vizită la Chișinău, în perioada 6-8 martie. Într-un interviu acordat reporterului NM Olga Gnatcova, Brink a povestit despre schimbările pe care SUA le așteaptă în Moldova după alegerile din anul 2018, despre realizările în problema diferendului transnistrean și rolul liderului Partidului Democrat Vladimir Plahotniuc în politica moldovenească.

„Cine este liderul țării, cine și cum participă în politică – sunt întrebări pentru locuitorii Moldovei”

Actuala majoritate parlamentară și guvernul numit de ea au fost formate în circumstanțe deosebit de dubioase. Conform sondajelor de opinie, ratingul PDM care controlează toate instituțiile statului este la limita de trecere în următorul parlament. Mulți consideră că SUA este aproape unica sursă a legitimității actualei puteri. Ce credeți despre aceasta?

Eu aș spune că apreciez guvernul pentru progresul pe care premierul Pavel Filip și echipa sa l-au obținut începând cu anul 2016. Anume de atunci mi-a apărut posibilitatea de a lucra cu Moldova, din Washington. Încă nu demult, Moldova traversa o perioadă turbulentă. În termeni restrânși, guvernul a realizat o serie de reforme. Acest lucru a favorizat semnarea unui nou Acord cu Fondul Monetar Internațional (FMI), care a aprobat un nou pachet de 178 de milioane de dolari. Și, din câte știu, guvernul continuă reformarea sectorului bancar, ceea ce lasă în vigoare programul FMI.

Există multe lucruri pe care, credem noi, autoritățile și locuitorii trebuie să continue să le realizeze în Moldova, pentru a se mișca mai departe spre UE, așa cum ei înșiși au decis. Este necesară inclusiv realizarea unor importante reforme în justiție, reorganizarea sectorului bancar și lupta cu corupția. Este exact ceea despre ce am discutat cu reprezentanții autorităților din Moldova.

Sunt noutăți bune și din Transnistria. Cred că acolo a fost obținut un progres important. Rezultate bune au fost obținute și în lupta contra traficului de ființe umane. Însă mai este mult de lucru. Noi ne vom strădui să facem tot posibilul pentru a susține Moldova în dorința ei de a se apropia de Europa. Acest lucru necesită eforturi permanente, insistență și implicare a cetățenilor Moldovei.

Liderul PDM Vladimir Plahotniuc s-a întâlnit de câteva ori cu politicieni din SUA. Cum determină și apreciază Washingtonul rolul lui în politica moldovenească?

Vă mulțumesc pentru întrebare, numai că ea trebuie adresată locuitorilor Moldovei și nu Washingtonului.

De ce?

Cine este liderul țării, cine și cum participă în politică – sunt întrebări pentru locuitorii Moldovei și nu partenerii externi trebuie să aprecieze acest lucru. Însă eu știu că în curând veți avea alegeri. Este foarte important ca toți doritorii să aibă posibilitatea de a participa liber la acestea.

Explic. Întrebarea a apărut din cauza numeroaselor deplasări ale lui Plahotniuc în SUA și acestea sunt pe larg reflectate în presă. Mulți se întreabă dacă acest lucru înseamnă că SUA îl acceptă pe domnul Plahotniuc și faptul, ce rol are el în conducerea republicii?

Eu nu pot să vă răspund la această întrebare. Trebuie să-l întrebați pe el despre aceasta. Însă aceasta nu este preocuparea SUA sau a oricărei alte țări – este problema Moldovei, este alegerea ei democratică.

„Noi sugerăm tuturor autorităților democratice să țină cont de recomandările Comisiei de la Veneția”

Ce transformări așteaptă SUA după alegerile din Moldova din anul 2018?

Alegerile constituie o componentă foarte importantă a democrației. Înainte de alegerile parlamentare în Moldova, eu, ca reprezentantă a SUA, aș sfătui autoritățile să facă tot posibilul pentru ca aceste alegeri să fie libere și corecte. Ce înseamnă acest lucru în realitate?

Acest lucru înseamnă convingerea că opoziția are acces deplin la presă și public, că este un teren pe care oameni diferiți și idei diferite ar putea concura între ei/ele. Acest lucru înseamnă că oamenii nu trebuie intimidați, ca să voteze într-un anumit mod.

OSCE propune un standard de aur al alegerilor. Această instituție le urmărește și le apreciază. Și noi avem încredere în aceste estimări și vom examina recomandările și concluziile OSCE privind monitorizarea alegerilor în Moldova.

Și totuși, ce schimbări așteptați să se producă după alegeri?

Da, revenind la întrebarea dvs. inițială, vreau să menționez că în orice democrație, este dreptul oamenilor de a decide cine îi va reprezenta. În funcție de faptul cum se vor desfășura alegerile și care partide vor intra în parlament, SUA vor decide ce să facă mai departe. Și dacă autoritățile, ca reprezentanți ai cetățenilor Moldovei, se vor orienta și în continuare spre UE, desigur, SUA va dori să susțină republica. Eu nu exclud că alegerile ar putea avea loc și pe altă cale, însă nu vreau acum să apreciez acest lucru. SUA susține alegerile libere din Moldova.

În anul trecut, autoritățile au schimbat sistemul electoral din cel proporțional în mixt. Mulți experți sunt siguri că acest lucru s-a făcut în interesele Partidului Democrat. UE și Consiliul Europei au criticat de nenumărate ori autoritățile Moldovei pentru această decizie. Până acum însă nu am aflat poziția clară a SUA în acest sens. Care este ea?

Statele democratice decid singure cum să schimbe codul electoral. Noi respectăm recomandările Comisiei de la Veneția (CV). Știu că CV a propus Moldovei recomandările sale, însă parlamentul și guvernul republicii au ținut cont de o parte a acestora, iar cealaltă parte au ignorat-o. Poziția noastră este următoarea: trebuie să fie respectate recomandările Comisiei de la Veneția.

Principala recomandare a Comisiei de la Veneția a fost cea de a nu schimba sistemul electoral.

Repet, acest lucru depinde de cetățenii Moldovei. Noi sugerăm tuturor autorităților democratice să țină cont de recomandările Comisiei de la Veneția.

„Dorința de mișcare înainte a apărut din ambele părți”

Ați amintit despre problema transnistreană. Cum ați caracteriza actuala situație în această problemă?

Eu lucrez asupra acestei probleme deja de câțiva ani. Noi suntem entuziasmați de progresul care a avut loc în cadrul întâlnirii în formatul „5+2” de la Viena, unde ambele părți au obțnut câteva înțelegeri și au discutat un pachet din opt măsuri. Patru dintre acestea au fost deja aplicate. Din câte îmi dau seama, după discuția cu vicepremierul pentru reintegrare, și în prezent se desfășoară o activitate intensă în această direcție.

Trebuie să se lucreze asupra consolidării încrederii. Ca observator în procesul de negocieri „5+2”, SUA susțin independența și integritatea teritorială a Moldovei cu statut special pentru Transnistria. Și sper că vom putea continua să lucrăm asupra măsurilor de consolidare a încrederii, care tocmai se discută, dar și să mergem mai departe și să examinăm problemele-cheie.

Conflictul înghețat din Transnistria, la fel ca și alte conflicte de acest gen din regiune, sunt factori extrem de destabilizatori pentru toți. Mi se pare că este în interesele Moldovei să fie identificată posibilitatea de mișcare înainte. Acest lucru este posibil, însă necesită voință politică din ambele părți. Noi susținem guvernul și progresul început în acest sens. Salutăm ceea ce a făcut OSCE pentru susținerea negocierilor.

În opinia dvs., de ce acest conflict nu a fost rezolvat în 25 de ani?

Cred că această întrebare nu e pentru mine. Însă este bună. Cred că acest conflict poate fi soluționat. Pentru aceasta, e nevoie de voință politică. Este dificil, dar posibil.

Ce s-a schimbat în ultimii doi ani? Cui se datorează progresul despre care vorbeați?

Greu de spus. Probabil, nici această întrebare nu e pentru mine. Însă este evident că dorința de mișcare înainte a apărut din ambele părți. Ca diplomat cu experiență de peste 20 de ani, pot spune că într-un anumit moment pur și simplu se creează condiții prielnice. SUA vor susține acest proces și vor face tot ce le stă în puteri pentru a crea condiții ca această problemă să fie soluționată cât mai rapid.

„Moldova trebuie să decidă, ce vă unește”

Actualmente, condițiile din regiune cu greu pot fi numite prielnice: în Ucraina este o situație tensionată, se constată o instabilitate generală a regiunii. Iar în Moldova, pe neașteptate, se atestă schimbări pozitive.

Fără îndoială, în prezent, regiunea se confruntă cu provocări serioase. Inclusiv agresiunea rusă în estul Ucrainei, ocuparea Crimeii și situația din Transnistria. Dacă e să privim la sud, și acolo sunt probleme. Desigur, ar fi minunat dacă Moldova ar deveni exemplu pozitiv de stabilitate.

Moldova are problemele sale specifice: societatea este divizată din cauza opțiunilor geopolitice ale cetățenilor, apartenenței etnice, lingvistice etc. Ce recomandări ați putea oferi unei țări ca Moldova pentru a îmbunătăți pacea civilă?

Vorbiți cu un reprezentant al SUA, iar eu nu cred că este o altă țară în lume cu o astfel de diversitate în orice manifestare a ei. În prezent, în țara noastră locuiesc 340 de milioane de oameni. Eu sunt mândră de experimentul nostru social.

Moldova însă va trebui să găsească propria cale de dezvoltare. Calea noastră constă în unirea în jurul anumitor valori. Eu cred că dacă societățile eterogene pot fi în general unite, acest lucru se poate întâmpla datorită unirii în jurul a astfel de valori precum este democrația, supremația legii, libertatea, respectarea drepturilor omului, respectul față de oameni care aleg singuri cum să trăiască. Desigur, noi avem Constituție. Însă toate aceste lucruri sunt adânc înrădăcinate în conștiința americană. Pur și simplu e uimitor că în țara noastră pot trăi oameni cu diferite istorii și background-uri. În același timp, fiecare se consideră american. Moldova trebuie să decidă, ce vă unește. Cred că dacă veți identifica acest lucru, veți putea să vă mișcați înainte și să uniți oameni care au istorii diferite.

„Sfatul meu pentru autorități: studiați atent de ce linia curbă e îndreptată în jos”

În timpul vizitei dvs. din anul 2016, ați spus că principala problemă a Moldovei este corupția. De atunci nimic nu s-a schimbat. Cum credeți, de ce?

În opinia mea, corupția este problema fundamentală nu doar a Moldovei, ci a întregii regiuni. SUA susține suveranitatea și independența Moldovei. Însă cea mai simplă metodă de a submina propria încredere în independență este de a permite corupției să se răspândească. Anume aceasta este cauza că țările permit altor state sau jucătorilor nestatali de a influența și manipula instituțiile statului, populația. Pentru securitatea națională a Moldovei și a oricărei alte țări, este necesar de a face tot posibilul pentru a lupta cu corupția. Această problemă este nu doar în Moldova, ci și în Ucraina și în oricare altă țară din regiune. Și noi o avem.

În afară de aceasta, cred că este în interesele Moldovei de a atrage investitori americani și europeni, deoarece aceștia pot schimba climatul de afaceri. Corupția împiedică acest lucru.

Desigur, dacă omul trebuie să dea mită pentru a beneficia de anumite servicii de stat, să-și dea copilul la școală ori să îndeplinească chestiuni cotidiene, acest lucru slăbește foarte mult populația și scade nivelul de încredere în instituțiile de stat. Noi am văzut acest lucru, de exemplu, în Georgia, care acum 15 ani era împotmolită în corupție.

Nu știu din prima sursă ce se întâmplă aici. Sunt însă unele tendințe îngrijorătoare despre care se menționează în rapoartele Transparency International și ale altor organizații care studiază problema corupției. Potrivit acestor date, situația se înrăutățește.

În afară de aceasta, potrivit ratingului internațional Democracy Index 2017, Moldova s-a pomenit pentru prima dată în grupul țărilor cu „regim hibrid”. În opinia dvs., de ce?

Eu nu știu ce factori au provocat această estimare. Însă sfatul meu pentru autorități și instituțiile statului este: studiați atent de ce linia curbă este îndreptată în jos. Mai ales dacă autoritățile și cetățenii Moldovei își doresc apropierea de Europa.

Probabil, acesta este un proces îndelungat și pentru obținerea rezultatelor e nevoie de timp. Cred că este necesar ca Moldova să colaboreze mai intens cu Europa, pentru că Acordul de Asociere este un document foarte important. Dacă Moldova dorește să schimbe aceste tendințe negative, acordul propune nu doar „instrucțiunea”, ci și expertiza calitativă. Europenii, din câte știu, oferă consultații aici și își împărtășesc opiniile de experți. Și SUA are numeroase programe, inclusiv legate de lupta cu corupția.

„Există capacități nemaipomenite ale populației și ale autorităților care deja au decis, încotro doresc să se îndrepte”

Dvs. vorbeați despre faptul că autoritățile moldovenești au ales calea europeană. Însă mulți sunt de părere că acesta este doar un „paravan” pentru partidul de la guvernare care pur și simplu îl folosește în propriile interese. În Moldova, se speculează în permanență pe tema: Vest sau Est? Care este opinia dvs. referitoare la acest subiect?

Adesea aud această întrebare. Eu nu am fost diplomat profesionist în timpul războiului rece. Aceasta nu este perspectiva prin care eu privesc țările cu care lucrez, țările Europei de Est și Caucaz. Am trăit acolo și sunt sigură că noi trebuie să le susținem și să facem în așa fel ca acestea să se apropie de SUA.

În unul din punctele-cheie ale strategiei naționale de securitate a SUA, semnată recent de președintele Trump, se vorbește despre relațiile strânse dintre SUA cu toate țările care împărtășesc valorile noastre. Moldova și alte câteva țări din regiune sunt state care tind spre valorile noastre și realizează reforme pentru implementarea standardelor internaționale, pentru a se apropia de Europa. Din punctul de vedere al SUA, acest lucru este important și vă face potențiali parteneri mai stabili, inclusiv pentru investiții americane și multe altele.

Cum s-au desfășurat întâlnirile cu reprezentanții autorităților moldovenești? Ce concluzii v-ați făcut pentru dvs.?

Sunt entuziasmată de o parte din ceea ce am auzit azi dimineață (7 martie). Însă eu lucrez cu Moldova deja de doi ani și jumătate și concluzia mea este aceeași: Moldova are posibilități. Există posibilități nemaipomenite ale populației și autorităților care deja au decis încotro doresc să se îndrepte. Acest lucru necesită eforturi consecvente ale autorităților în probleme sensibile și dificile ce țin de lupta cu corupția, reformele sectorului bancar și ale justiției. De asemenea, acest lucru necesită participarea activă a societății. Sper că populația va fi activă.

Eu sunt un om optimist și de aceea sunt aici, ca să am o discuție sinceră și deschisă cu autoritățile și alți oameni, ca să înțeleg cum se desfășoară lucrurile în realitate, să povestesc despre pozițiile SUA, care constau în susținerea alegerii Moldovei de a merge în UE.

Însă noi întotdeauna spunem lucrurilor pe nume. Nu este neapărat în public, însă personal – este obligatoriu. Și nu pentru că dorim să împingem Moldova în acea parte în care autoritățile și oamenii nu doresc să meargă. Însă dacă scopul autorităților este de a realiza reforme care vor contribui la transformarea Moldovei într-o țară mult mai stabilă, sigură, înfloritoare, independentă și capabilă să rezolve diferendul transnistrean, este tocmai ceea ce SUA susține într-un mod activ.

Noi întotdeauna spunem lucrurilor pe nume. Nu este neapărat în public, însă personal – neapărat ”. Interviu NM cu asistentul adjunct al secretarului de stat al SUA Bridget Brink

Autor: Olga Gnatcova

Партнерские ссылки