3ºC Chișinău
Miercuri 12 decembrie 2018

Petras Auštrevičius – NM: „Moldova nu este o monarhie constituțională”

Parlamentul European a votat, la 14 noiembrie, rezoluția referitoare la situația din Moldova. Documentul este scris într-un stil critic și conține câteva recomandări dure. Raportorul Parlamentului European pentru Moldova Petras Auštrevičius a comunicat reporterului NM Marina Șupac, ce trebuie să se întâmple în Moldova pentru ca UE să anuleze regimul de vize, cine poate fi afectat de sancțiunile personale și de ce social-democrații europeni fac lobby pentru interesele Partidului Democrat în Parlamentul European.

 „La o anumită etapă pot apărea întrebări despre regimul fără vize”

În rezoluție se menționează, pentru prima dată, despre condițiile de funcționare a regimului fără vize pentru Moldova. Ce înseamnă aceasta? Ce acțiuni ale guvernării moldovenești ar putea impune UE să revadă condițiile regimului fără vize cu Moldova?

Aceasta este prima rezoluție a Parlamentului European despre îndeplinirea de către Moldova a Acordului de Asociere cu UE. Noi am analizat un șir de întrebări ce țin de îndeplinirea Acordului de Asociere. Regimul fără vize este parte a Acordului. Moldova a devenit prima dintre cele trei țări avansate ale Parteneriatului Estic, care a obținut regimul fără vize. Pentru obținerea acestuia, au fost înaintate aproximativ 60 de condiții – de la securitatea frontierelor și controlul fluxurilor de informații până la combaterea corupției și reforma justiției. 

newsmaker.md/rom/noutati/avertisment-fara-vize-parlamentul-european-pregateste-o-reactie-dura-la-starea-dem-40069

În actuala rezoluție nu sunt stipulări critice referitoare la regimul fără vize. Noi înțelegem cât de important este să fim deschiși pentru partenerii care au semnat Acordul de Asociere. Dar noi reamintim că regimul fără vize a fost oferit Moldovei pentru realizarea reformelor. Și considerăm că trebuie continuat procesul de combatere a corupției.

Dacă în Moldova aceste procese avansează prea lent, la o anumită etapă ar putea apărea întrebări: oare Moldova beneficiază pe drept de regimul fără vize? Acum eu nu-mi pun această întrebare, dar nu pot garanta că ea nu va fi pusă pe viitor. Dacă nu vor fi progrese în combaterea corupției, transparență în politică și în reforma justiției, e greu de spus, în ce situație ar putea ajunge Moldova.

De rând cu observațiile critice, sunt și rezultate pozitive. Noi apreciem pozitiv reforma sistemului bancar. Sunt rezultate pozitive și în economie: investiții noi, construcția drumurilor noi. Însă în ce privește criteriile democratice, comentariile noastre sunt destul de critice la adresa conducerii Moldovei. Și noi vorbim nu doar despre guvern, ci și despre parlament și alte persoane oficiale care, prin activitatea lor, trebuie să construiască un nou viitor al Moldovei.

 „Sancțiunile i-ar putea afecta și pe cei care încearcă pe cale netransparentă să ia decizii politice în Moldova”

Referitor la persoanele oficiale. În rezoluție se spune despre eventualitatea instituirii sancțiunilor personale. Împotriva cui și în ce cazuri?

Dacă instanța va constata că persoanele oficiale sunt implicate în corupție... Eu doar voi reaminti că suntem în așteptarea rezultatelor investigației furtului miliardului. Acești bani nu au dispărut de la sine. Nu șoarecii i-au scos din bănci. Mâinile cuiva i-au luat. Capetele cuiva au inventat toate aceste scheme. Și eu nu neg eventualitatea instituirii unor astfel de sancțiuni împotriva acestor oameni, funcționari, precum și a celor care încearcă, pe diferite căi netransparente, să ia decizii politice în Moldova.

Adică sub incidența sancțiunilor ar putea nimeri nu doar cei vinovați de „furtul miliardului”, ci și cei care au creat condiții pentru acapararea statului?

Dacă acești oameni vor fi identificați și vor fi învinuiți de corupție strategică, atunci – da, eu cred că așa ceva se poate întâmpla. N-aș vrea să se ajungă până la aceasta.

„Eu înțeleg că cineva vrea și mai departe să facă jocurile politice”

În rezoluție se spune despre înghețarea finanțării  pentru Moldova până la organizarea unor alegeri democratice și corecte. Despre ce sume este vorba?

Sunt 100 de milioane de euro – suportul macrofinanciar care trebuia să ajungă în buget la începutul acestui an. Însă acest lucru nu s-a întâmplat. Cei de la Chișinău nu trebuie să privească Uniunea Europeană ca o bancă. UE este un ansamblu de instituții politice, democratice și economice. De aceea Uniunea Europeană a declarat foarte clar: dacă nu vor fi respectate criteriile democratice – alegeri libere, libertatea presei, supremația statului de drept, relații financiare nu vor fi. Și această poziție nu este doar a Parlamentului European, ci și a Comisiei Europene, și a Consiliului Europei. Acest lucru nu ne  bucură, dar noi nu suntem pregătiți să fim bancherul care plătește facturile. Noi dorim ca reformele și transformările în Moldova să fie realizate în beneficiul oamenilor și nu al unor persoane aparte.

Cum Parlamentul European va evalua corectitudinea alegerilor, dacă acestea se vor desfășura conform sistemului mixt, adoptat în pofida recomandărilor Comisiei de la Veneția, OSCE și UE?

Ne pare rău că așa s-a întâmplat. Încă de la bun început, am insistat că trebuie respectate recomandările Comisiei de la Veneția. Unele forțe de la Chișinău încearcă să prezinte poziția noastră ca decizie politică, însă nu e așa. Această decizie se bazează pe expertiza Comisiei de la Veneția. Și în luna februarie, noi vom urmări foarte atent pregătirea și desfășurarea alegerilor și numărarea voturilor.

Însă atunci când în mai puțin de un an până la alegeri se ia decizia de a schimba din nou modul de organizare a alegerilor, de a renunța la „ziua tăcerii”, e greu de spus ceva. Eu înțeleg că cineva dorește și mai departe să facă asemenea jocuri politice. Mie nu-mi plac aceste lucruri, pentru că ele duc la pierderea încrederii. Acum, noi auzim deja despre referendum. Acesta este dreptul suveran al Moldovei, însă poate e mai bine de luat asemenea decizii mai devreme? Ca să nu apară suspiciuni, de ce se face aceasta. Ca să fie un dialog cu societatea, cu ONG-urile. Că doar Moldova nu este o monarhie constituțională, e republică. Dacă locuitorii Moldovei nu vor fi implicați în această discuție, vedem anumite riscuri pentru viitorul politic al țării.

 „Nu trebuie să se facă jocuri atunci când e vorba despre drepturile omului”

Printre exemplele despre încălcarea drepturilor omului în Moldova, în rezoluție se menționează despre expulzarea sau răpirea pedagogilor turci. De ce, la început, UE a reacționat deosebit de blând la acest caz? Dvs. personal ce credeți despre aceasta?

Eu apreciez acest caz ca fiind un incident serios. Acțiunile serviciilor speciale trebuie să fie întotdeauna sub control. Ele trebuie să activeze transparent, respectând anumite proceduri. Acest lucru nu poate fi un rezultat al indicațiilor unei persoane. Despre aceasta trebuie să fie informată societatea etc. Cred că ceea ce s-a întâmplat în Moldova în cazul reținerii și deportării cetățenilor turci în Turcia a fost o greșeală serioasă. Eu sper că se vor face concluzii. Repetarea unor astfel de incidente va duce la o poziție și mai critică din partea noastră. Nu trebuie să se facă jocuri atunci când e vorba despre drepturile omului.

Rezoluția Parlamentului European este întocmită într-un stil nemaivăzut de dur. În același timp, este evident că social-democrații europeni apără interesele Partidului Democrat de la guvernare și ale lui Vladimir Plahotniuc, chiar dacă este vorba despre încălcarea normelor democratice. De ce se întâmplă acest lucru?

newsmaker.md/rom/noutati/furtul-miliardului-a-descoperit-o-realitate-murdara-interviu-nm-cu-heidi-hautala-v-40083

Regret că deputații – colegii noștri din grupul socialiștilor – percep rezoluția ca un joc politic și au ales o abordare neconstructivă. Acesta nu este un joc politic. Noi încercăm să vorbim obiectiv despre viitorul țării, despre viitorul locuitorilor Moldovei. Oamenii inteligenți percep critica drept un cadou unic. Ei trag concluzii corecte, pentru ca aceasta să nu se repete pe viitor. Noi nu dorim să criticăm Moldova. Însă dorim ca europenizarea Moldovei să avanseze. Încercarea de a politiza această întrebare dă un semnal rău guvernării Moldovei. Însă noi nu pentru ea am elaborat această rezoluție, ci pentru locuitorii Moldovei. Ei trebuie s-o citească și să înțeleagă esența.

Autor: Marina Supac

Партнерские ссылки