1.83ºC Chișinău
Marți 26 martie 2019

Prețurile vor fi la libertate. De ce în Moldova au fost anulate prețurile maxime la benzină și motorină

Din luna martie anul viitor, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) nu va mai stabili prețurile maxime de vânzare cu amănuntul la benzină și motorină, care acum nu pot fi depășite de cele afișate de stațiile de alimentare. Autoritățile au decis să renunțe la această metologie și să revină la cea anterioară, conform căreia prețurile erau stabilite de operatorii de pe piață. Experții presupun că revenirea la metodologia veche și „liberă” de formare a prețurilor a fost lobbată de operatorii pieței, al căror profit a scăzut.

Revenirea la vechea metodologie este prevăzută în amendamentele la Legea privind piața produselor petroliere, care a fost adoptată de către parlament la 30 noiembrie. Aceste modificări au rămas neobservate, pentru că în agenda ultimelor două ședințe ale parlamentului – cele din 29 și 30 noiembrie, la care deputații actualei legislaturi aveau dreptul să adopte legi, erau peste 50 de proiecte de legi și proiecte de decizii pe care majoritatea parlamentară le adopta, practic, fără dezbateri. Amendamentele la Legea privind piața produselor petroliere au fost propuse de către deputații democrați Corneliu Dudnic și Marcel Răducan, la a doua lectură a proiectului guvernamental de amendamente la Codul fiscal și cel vamal.

Amendamentele democraților la Legea privind piața produselor petroliere anulează metodologia din anul 2016 despre prețurile maxime de vânzare cu amănuntul a carburanților, care sunt stabilite o dată la două săptămâni de către ANRE. Amendamentele la această lege presupun că ANRE elaborează o nouă metodologie, conform căreia companiile vor stabili prețurile ținând cont de propriile cheltuieli și de rentabilitatea de cel mult 10%.

De menționat că o asemenea metodologie a funcționat până în luna mai 2016, când ANRE a început să stabilească prețurile-plafon pentru benzină și motorină. Prețurile maxime erau calculate în baza cotațiilor Platts la bursele mondiale, precum și ținând cont de TVA, impozite, taxe și marjele comerciale specific ale operatorilor de pe piață.

Corneliu Dudnic a comunicat pentru NM că s-a decis revenirea la vechea metodologie pentru a exclude salturile frecvente ale prețurilor la carburanți, specularea pe piață și pentru a ajunge la „eficiența corectă a companiilor, dar nu mai mult de 10%”.

Directorul ANRE Tudor Copaci care, împreună cu alți doi directori ai agenției, și-a dat demisia săptămâna trecută, a refuzat să comenteze modificarea metodologiei. „Întrebați-i despre aceasta pe deputați. Nu a fost inițiativa noastră, noi nu putem s-o comentăm, însă o vom executa. Vom pregăti o nouă metodologie”, a spus Copaci.

Expertul în energetică Sergiu Tofilat consideră că după revenirea la vechea metodologie, operatorii de pe piață vor majora cheltielile, prin diferite metode, ca și până acum, ceea ce va permite majorarea legală a prețurilor pentru carburanți. „O modalitate de a majora cheltuielile este construcția mai multor stații de alimentare. La noi și așa sunt deja de trei ori mai multe stații de alimentare decât în Europa”, a menționat Tofilat.

Potrivit afirmațiilor sale, actuala metodologie ține cont de prețurile de pe piața mondială, însă acestea adesea se deosebesc semnificativ de prețurile de la rafinăriile din România, de unde sunt aduși carburanții în Moldova. „De aceea profitul companiilor petroliere a scăzut și ele erau nemulțumire de situație, [de aceea au și lobbat revenirea la vechea metodologie]”, a presupus expertul.

Fostul director al ANRE Victor Parlicov consideră că actualul mecanism de formare a prețurilor pe o piață competitivă este o cale ce nu duce nicăieri, însă modificările propuse, adică revenirea la vechea metodologie, în opinia sa, sunt insuficiente pentru îmbunătățirea situației de pe piața carburanților. „Pentru ca situația să revină la normal, nu este suficient să se revină la vechea legislație, Consiliul Concurenței trebuie impus să funcționeze. Atunci (până la introducerea prețurilor maxime. – NM), ei, de facto, nu se ocupau de piață, încercând să transmită responsabilitatea ANRE. Dacă ei și mai departe se vor eschiva de responsabilitate și vor prinde muște, operatorii iarăși vor afișa aceleași prețuri la toate stațiile de alimentare și le vor schimba, împreună, o dată la câteva luni”, consideră Parlicov.

În opinia sa, dacă după revenirea la vechiul mecanism de formare a prețurilor, Consiliul Concurenței își va face meseria, la stațiile de alimentare „va apărea diferența de preț și piața va semăna mai mult cu piețele civilizate, de exemplu, din UE sau chiar din Ucraina, unde diferența de preț între stațiile de alimentare care se află pe același traseu, la cel mult 50 km, poate fi de aproape 2 hrivne (aproximativ 1,2 lei), a concluzionat expertul.

Autor: Nicolai Paholinitchi

Партнерские ссылки