Secretul este în MESTO
Iată cum poți înceta să te plângi de viață și politicieni
Intrând aici, înțelegi din start că acesta nu este un simplu magazin second hand. Vis-a-vis de intrare se află un șemineu și un fotoliu. Pe șemineu – cești și farfurii pictate manual. Tot aici sunt afișate ilustrate personalizate. Alături de șemineu – un divan și un raft cu cărți. Orice vizitator poate să ia loc, comod, pe divan și să citească o carte. Acestuia îi va ține companie, neapărat, motanul Erioma, care este aici. Magazinul de caritate MESTO s-a deschis la Chișinău, la sfârșitul anului trecut. NM relatează, cum a apărut acesta și de ce a devenit imediat un loc de atracție pentru oameni buni și pentru fapte bune.
Intrând aici, înțelegi din start că acesta nu este un simplu magazin second hand. Vis-a-vis de intrare se află un șemineu și un fotoliu. Pe șemineu – cești și farfurii pictate manual. Tot aici sunt afișate ilustrate personalizate. Alături de șemineu – un divan și un raft cu cărți. Orice vizitator poate să ia loc, comod, pe divan și să citească o carte. Acestuia îi va ține companie, neapărat, motanul Erioma, care este aici. Magazinul de caritate MESTO s-a deschis la Chișinău, la sfârșitul anului trecut. NM relatează, cum a apărut acesta și de ce a devenit imediat un loc de atracție pentru oameni buni și pentru fapte bune.
Mesto
Mesto
De ce MESTO? Pentru că Inga Bostan, autoarea ideii de a deschide un astfel de magazin, și-a pus scopul ca acest local să devină nu doar o platformă de colectare a mijloacelor necesare pentru tratamentul copiilor grav bolnavi, ci și un loc de comunicare, ajutor reciproc și atragere și implicare în acțiunile de caritate a unui cerc mai mare de oameni.
Irina Pegza
asistentă a administratorului magazinului
«Mulți spun că primesc o doză de inspirație atunci când vin aici. Și ei revin pentru a face ceva, pentru a ajuta cumva. În viața fiecărui om trebuie să fie ceva, pe lângă muncă și casă, care să-i aducă satisfacție morală. Sunt mulți oameni care au nevoie de susținerea noastră. Și adesea, au nevoie doar de un cuvânt bun, de o îmbrățișare prietenească».
În fiecare dimineață, ea este întâmpinată la serviciu de motanul roșcat Erioma. Acesta a fost luat din stradă. Acum, aceasta este și casa lui.
Vânzările nu sunt cel mai important lucru pentru acest magazin. Noi credem că în fiecare zi, măcar câte puțin, schimbăm în bine această lume.
Irina Pegzа, asistentă a administratorului magazinului
IDEEA
IDEEA
Ideea de a crea un asemenea «loc» i-a apărut Ingăi Bostan acum câțiva ani. La început însă erau târguri de caritate. Inga a început să participe la organizarea acestora după ce o prietenă de-a sa a decedat din cauza cancerului. Tot atunci, Inga a aflat despre magazinele de caritate «Спасибо!» («Mulțumesc!») din Rusia și a decis că ar fi bine să fie deschis unul asemănător la Chișinău.

Însă realizarea ideii a fost posibilă doar atunci când au mai crescut cei trei copii ai Ingăi. I-a fost util faptul că timp de cinci ani, ea s-a ocupat de acțiuni de caritate, și de aceea mulți oameni aveau încredere în ea și au decis s-o ajute.

O prietenă designer a elaborat logotipul și designul magazinului. Apoi, în echipă a venit un copywriter, care administrează pagina de Facebook a magazinului. «Deși are un program foarte încărcat, ea găsește timp pentru noi, adesea ocupându-se de aceasta în timpul nopții», susține Inga.
Mai târziu, a venit în echipă și Irina Pegza. Ea este programator, însă, aflând despre ideea Ingăi, și-a schimbat locul de muncă fără a sta prea mult pe gânduri. Zilnic, ea recepționează și sortează lucrurile care sunt aduse la magazin, însă mai importantă este comunicarea cu donatorii și cumpărătorii, afirmă Irina. Ea mai spune că noua activitate «îi amintește despre bunica sa care, chiar și în cele mai grele timpuri, avea grijă de cei din jur».

Încăperea pentru magazin a fost găsită în sectorul Râșcani al capitalei, pe strada Alecu Russo, 15. Însă aceasta avea nevoie de reparație. O parte dintre lucrările de reparație au fost efectuate de proprietarul imobilului, din cont propriu. În celelalte, Inga a fost ajutată de soțul său, care i-a susținut inițiativa.

Mulți nu credeau că magazinul va aduce venituri. Însă încă din prima lună, cheltuielile au fost recuperate.
Inga Bostan
аdministrator al magazinului
«În primele trei luni, noi am reușit să transferăm 100 de mii de lei pentru caritate. Acest lucru a fost fantastic pentru noi».
OAMENII
OAMENII
Cu două luni până la deschidere, când lucrările de reparație se apropiau de sfârșit, în magazin a fost organizat un târg de caritate. După aceasta, mulți chișinăuieni au început să propună ajutor: cineva aducea lucruri, altcineva ajuta la sortarea acestora. Odată au venit câțiva pictori care creează ilustrate personalizate și și-au propus ajutorul. Iată că de câteva luni, ei oferă primul tiraj al noilor ilustrate magazinului MESTO, pentru caritate.

Și Elena Vitanova, lector la Facultatea Jurnalism a Universității de Stat din Moldova, și-a propus ajutorul. O dată pe lună, ea organizează, în magazin, lecții de caritate cu genericul «Regulile textelor magice».

Apoi au venit reprezentanți ai organizației «Tinerii pentru EcoPlastic» și au propus inițierea unei colaborări. Și ei au organizat un master class. Astfel, acum, în magazin sunt colectate deșeuri din plastic, apoi acestea sunt transmise organizației respective. Plasticul este reciclat și din el se creează obiecte de decor.
Și noi încercăm, în magazin, să utilizăm cât mai puțin plastic: ambalăm lucrurile în hârtie sau folosim pungile care ne-au fost aduse. Mă bucură faptul că și în Moldova, oamenii au început să se gândească la ecologie.
Irina Pegzа, asistentă a administratorului magazinului
Treptat, în magazin s-a format o întreagă echipă de voluntari care, deși sunt ocupați, găsesc timp pentru a ajuta, pentru a dezvolta anumite proiecte, pentru a inventa idei noi.
LUCRUL
LUCRUL
În zilele de lucru, în magazin lucrează Irina. Aproape de amiază, când crește fluxul de cumpărători, vine în ajutor Inga. Iar sâmbăta, ea se află aici toată ziua. «Mă simt bine aici. Comunicarea cu oamenii care vin aici mă inspiră. Acesta este combustibilul nostru emoțional. Noi nu avem niciun fel de interese financiare. Avem și noi nevoie de forțe, acestea trebuie obținute de undeva», susține Inga.

Inga și Irina recunosc că această activitate presupune o încărcătură emoțională mare.
Este foarte dificil atunci când ai de-a face cu îmbolnăvirea copiilor. Însă eu îmi spun: fără eforturile mele, oamenii au și mai puțină speranță și susținere.
Irina Pegzа, asistentă a administratorului magazinului
În fiecare zi, la magazin sunt aduse lucruri. «Însă adesea ne aduc și lucruri absolut nepotrivite pentru noi. Însă noi le acceptăm neapărat, nu putem refuza, pentru că oamenii fac acest lucru din toată inima», povestește Inga.

Toate lucrurile sunt sortate minuțios: aproape 40 la sută din ele rămân pentru a fi vândute, celelalte sunt oferite organizațiilor de caritate, centrelor de plasament temporar și familiilor nevoiașe. Iar cele hainele mai uzate sunt transmise adăposturilor pentru animale.

Profitul din vânzări este transferat organizației de caritate «Salvează viața», care se ocupă de asistența copiilor grav bolnavi. Anterior, Inga a lucrat acolo în calitate de voluntar.
De curând, în magazin au început să fie organizate și târguri de caritate sistematice. S-a luat decizia de a organiza prima acțiune de acest gen atunci când la magazin s-au adresat părinții unei fetițe care avea nevoie urgentă de bani pentru tratament. Timp de o zi, s-au adunat peste 16 mii de lei. «Nu ne-am așteptat că atâția oameni vor reacționa, mai ales că magazinul se oupă de aceasta în fiecare zi», spune Inga.

Experiența târgului a fost considerată una de succes și s-a decis să fie continuată. Astfel, târgurile sunt organizate atunci când cineva se adresează după ajutor urgent.
VISE
VISE
Când abia deschideau magazinul, Inga avea multe idei. În nouă luni de activitate, ea a fost nevoită să se obișnuiască cu ideea că acestea nu pot fi realizate în același timp. De exemplu, ea dorește să organizeze «magazine de distribuție», în cadrul cărora îmbrăcămintea ar fi oferită gratuit. «Astfel de magazine au fost deschise la Piter. Însă pentru aceasta, noi trebuie să mai prindem la puteri, inclusiv financiare», menționează Inga.

O altă idee de cândva este antreprenoriatul social. Inga dorește să angajeze oameni care se află în situație financiară dificilă: mame singure, pensionari, persoane cu dizabilități.

Echipa MESTO mai are un scop: de a promova în Moldova cultura carității. Potrivit afirmațiilor Ingăi, caritatea este foarte puțin dezvoltată în Moldova, iar din cauza escrocheriilor și a minciunii, mulți nu au încredere în cei care se ocupă de acțiuni de binefacere.
Este foarte trist când se spune: noi nu credem, toți mint, toate acestea se fac pentru binele vostru, voi aveți propriile interese. Însă eu am decis, pentru mine, că mă voi ocupa de aceasta, orice ar fi.
Inga Bostan, administrator al magazinului
Inga mai spune că și-ar dori foarte mult ca oamenii să înțeleagă că nu e atât de complicat să ajuți pe cineva: «Pentru că adesea o farfurie de supă și îmbrățișările prietenești nu sunt mai puțin importante decât 100 de mii oferite pentru tratamentul cuiva».
Dacă fiecare dintre noi îl va ajuta pe aproapele său, în măsura posibilităților, sunt sigură că lumea noastră se va schimba. Și atunci, noi nu ne vom plânge de politicieni, de viață și de anumți factori economici. Noi vom putea să ne bucurăm de ceea ce avem și să obținem sprijin atunci când acesta este necesar.
Inga Bostan, administrator al magazinului
Text: Nadejda Coptu
Prezentare: Cristina Demian
Foto: Maxim Andreev, facebook.com/shopmesto/