-4ºC Chișinău
Vineri 14 decembrie 2018

Târgul de Crăciun al Guvernului s-a deschis. Cât a costat organizarea lui?

Târgul de Crăciun organizat de guvernul Moldovei a fost deschis oficial la 15 decembrie 2017, la ora 18:00. Premierul Pavel Filip a promis chișinăuienilor o sărbătoare „ca în marile orașe europene”. Pentru organizarea târgului, au fost alocați 8 milioane de lei din bugetul de stat. Reprezentanții guvernului nu au putut să ne răspundă, cum au fost alese companiile contractoare și cât au costat serviciile lor. În schimb, orășenii deja au simțit consecințele închiderii străzii 31 August 1989: experții susțin că timp de o lună, în centrul orașului vor fi mereu ambuteiaje.

„Ne mai trebuie ceva timp pentru colectarea informației”

Târgul de Crăciun, care este organizat anul acesta de guvernul Moldovei, va costa 8 milioane de lei din bugetul de stat. În decizia cabinetulului de miniștri, adoptată la 1 noiembrie 2017, se spune că principalele sarcini ale sărbătorii sunt promovarea producătorilor autohtoni și realizarea potențialului turistic al Moldovei. De aceea mijloacele pentru organizarea acestuia au fost luate din bugetul instituțiilor de profil: Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (3 milioane de lei) și Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exporturilor din Moldova (5 milioane de lei).

Organizarea târgului a fost încredințată întreprinderii de stat Organizația Concertistică și de Impresariat „Moldova-Concert” (în subordinea acesteia este Palatul Național „Nicolae Sulac”). În document se menționează că toate achizițiile trebuie să fie efectuate în corespundere cu legea despre achizițiile de stat, adică prin licitații deschise.

Pregătirea pentru târg, care a fost planificat să fie deschis pe strada 31 August 1989, a început încă în primele zile ale lunii noiembrie. Guvernul a promis un program bogat și variat: orășenii sunt așeptați de un patinoar sub cerul liber, un carusel cu 72 de locuri, căsuța lui Moș Crăciun, iarmarocul mărfurilor producătorilor autohtoni și concerte care vor dura pe parcursul întregii luni, câte 12 ore pe zi. În afară de aceasta, iarmarocul are propriul site cu orarul evenimentelor, noutăți despre pregătirea evenimentului, mesajele de felicitare ale guvernului și prețurile serviciilor. Deschiderea oficială a fost preconizată pentru ziua de 15 decembrie, ora 18:00. Instalarea chioșcurilor și a decorațiilor a durat toată noaptea din ajun.

De la cine guvernul a arendat tehnica, cine s-a ocupat de instalarea patinoarului, unde au fost achiziționate materialele pentru chioșcuri și cine a elaborat siteul, nu se știe. Reprezentanții guvernului nu au putut oferi informații pentru NM despre cine a organizat licitațiile, câte companii au participat la acestea și conform căror criterii au fost aleși câștigătorii.

 „Avem nevoie de un pic mai mult timp decât preconizam pentru a colecta informația”, a explicat pentru NM consultantul principal al direcției pentru comunicații a cancelariei de stat Gheorghe Râciu. Demersul oficial de a ni se oferi informații a fost expediată de către NM acum trei zile. Anterior, cu același demers, NM s-a adresat la Ministerul Finanțelor, dar nici de acolo nu a venit niciun răspuns.

„Mulți pur și simplu nu știu despre închiderea străzi”

Târgul va funcționa de la 15 decembrie 2017 până la 14 ianuarie 2018. Pentru pregătirea de sărbătoare și instalarea chioșcurilor, strada 31 August 1989 a fost închisă deja în ziua de 11 decembrie.

Atmosfera de sărbătoare „ca în marile orașe europene”, promisă de prim-ministrul Pavel Filip, a fost afectată pentru mulți chișinăuieni din cauza ambuteiajelor create după aceasta. Surse din cadrul Inspectoratului național de patrulare au confirmat pentru NM că iarmarocul „creează anumite incomodități” și pe strada Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni s-au întețit blocajele rutiere, după închiderea străzii 31 August 1989.

„Mulți locuitori ai orașului pur și simplu nu știu despre închiderea străzii și încearcă să circule pe strada 31 August 1989”, au relatat surse din cadrul inspectoratului. Agenții de patrulare sunt siguri că deja peste câteva zile, circulația va începe să fie redistribuită în mod normal.

Temporar, la intersecțiile străzilor Bănulescu-Bodoni cu Șciusev și M. Kogălniceanu, în orele matinale și cele de seară, vor fi posturi de reglare a circulației. Dar și acestea vor fi retrase peste o vreme oarecare. Alte măsuri speciale nu sunt preconizate să fie luate de către inspectorat.

Interlocutorul NM din cadrul forțelor de ordine, care a dorit să-i fie păstrat anonimatul, a declarat că peste câteva zile, problema ambuteiajelor din centru nu va fi soluționată. Străzile centrale mai înguste nu vor rezista la un trafic atât de aglomerat. Polițistul susține că decizia autorităților de a organiza târgul pe strada 31 August 1989 este greșită.

Expertul în domeniul drumurilor și transporturilor Andrei Ababii consideră această decizie „fără sens”. „Pe această stradă circulă patru rute de troleibuz (nr. 11, 16, 25 și 30 – NM). Acest lucru va crea și deja creează incomodități mari pentru transport”, este sigur expertul. Ababii consideră că decizia de a închide strada nu se bazează pe o necesitate acută: sărbătoririle cu susținerea autorităților locale și centrale puteau fi unificate într-un singur loc: pe piața din centru.

Amintim că autoritățile au examinat organizarea târgului inclusiv ca pe o posibilitate de a „testa” ideea de a transforma strada 31 August 1989 în una pietonală. Expertul este sigur că „așa, pur și simplu”, acest lucru nu trebuie făcut: mai întâi, trebuie întocmită motivarea tehnică completă, reexaminarea rețelei de transport și găsirea unei soluții pentru reorganizarea circulației.

Autor: Olga Gnatcova

Партнерские ссылки