-3ºC Кишинёв
Вторник 18 декабря 2018

Granturile PAC II vor putea fi folosite și pentru procurarea de echipament, nu doar servicii de consultanță

Anunțul a fost făcut de oficialii Ministerului Economiei și Infrastructurii și ai Băncii Mondiale în cadrul vizitei la un producător de miere, beneficiar de grant din partea PAC II. Astfel, dacă până acum erau eligibile pentru finanțare din grant doar serviciile de consultanță pentru dezvoltarea afacerilor, acum companiile vor putea cheltui până la 30% din finananțare pentru procurarea unor echipamente.

Nicanor Negru și-a lansat afacerea cu mierea de albine în anul 2014, colectând produsul din 700 de stupi amplasați în zona satului Costești din Raionul Ialoveni. Întreprinderea fondată de el, Regina Naturii SRL, este în prezent un exportator important de miere din Republica Moldova, grație suportului oferit de către Proiectul Ameliorarea Competitivității (PAC II) din resursele Băncii Mondiale.

Accent pe calitate

Acest ajutor i-a permis lui Nicanor Negru să facă un salt major în dezvoltarea afacerii, de la prisăcar amator cu 3 angajați la producător profesionist, cu 12 angajați, cu certificate în regulă și undă verde pentru comerț global. Astfel, Regina Naturii a beneficiat de un grant în valoare de 200.000 de lei și de un credit în valoare de 200.000 de euro pentru construcția unei hale de procesare și a unui depozit cu suprafața de 1.500 metri pătrați.

Cu susținerea PAC II antreprenorul a creat patru produse noi, a înregistrat brandul «Regina Naturii / Queen of Nature», a elaborat etichete stilizate pentru ambalaj, a elaborat catalogul de produse, a construit un site web, și a obținut certificate de conformitate conform standardelor internationale de calitate ISO 9001:2008 și ISO 22000. De asemenea, compania a beneficiat de servicii consultanță în marketing și publicitate, inclusiv match-making pentru identificarea de potențiali clienți pe piață, în urma cărora a semnat noi contracte de export.

Pentru finanțare din granturile PAC II sunt eligibile servicii de consultanță foarte diverse. Acum, întreprinderile beneficiare vor putea să-și cumpere și anumite utilaje sau echipamente. Din grantul de 200 de mii de lei, 30% sau 60 de mii vor putea fi utilizați în acest sens.

 

Accent pe inovații

În prezent, Regina Naturii comercializează miere polifloră, miere de tei și miere de salcâm în vrac (containere de 200 litri) și în ambalaje din sticlă și hârtie, volumul exportat fiind de ordinul sutelor de tone, potrivit managerului companiei. Principalele piețe de desfacere sunt România, Italia, Germania, Polonia, unde în anul 2017, de exemplu, cantitatea livrată de miere a constituit peste 280 de tone, a povestit Nicanor Negru jurnaliștilor prezenți la prezentarea produselor noi la Costești, cu participarea ministrului Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, directorul de țară al Oficiului Băncii Mondiale în Moldova, Ana Akhalkatsi, și directorul executiv al proiectului PAC II, Aureliu Casian.

Volumele mari se datorează inclusiv colaborării cu alți producători din zonă, de la care Regina Naturii achiziționează mierea și o comercializează sub brandul propriu, garantând consistența, culoarea, gustul și calitatea mierii. În acest sens, Nicanor Negru colaborează cu laboratoare din Germania și Republica Moldova.

Compania a introdus câteva produse noi pentru piața autohtonă — miere cu nuci, migdale, alune și prune uscate — și a lansat o linie de ambalare a mierii naturale în plicuri de 12 grame (o cutie are 50 de plicuri).

Grație asistenței din partea PAC II, Regina Naturii va putea oferi suport și altor prisăcari locali, prin furnizarea de familii de albine, stupi și ambalaj; polenizarea culturilor agricole; ambalarea mierii. După finalizarea construcției halei și a depozitului, compania va putea majora volumul de achiziții și producerea de miere proprie.

 

«Visul dulce»

Printre constrângeri, antreprenorul a numit deficitul de specialiști, generat de procesul de emigrare, și concurența crescândă din partea producătorilor ucraineni.
N-a avut succes antreprenorul nici cu rețelele comerciale din țară, în fond datorită faptului că mierea n-a devenit, deocamdată, «un produs apreciat de consumatorii locali», cererea fiind mică. Pe de altă parte, rețelele nu au campanii de promovare a produselor din miere și din acest motiv nu investesc în marketingul lor, a mai spus Nicanor Negru.
Visul cel dulce al antreprenorului este să comercializeze mierea și pe alte piețe decât cele europene, având în vedere interesul sporit al țărilor din Orientul Mijlociu, Asia Centrală sau America de Nord pentru acest produs. Cu timpul se va renunța la livrările în vrac în favoarea livrărilor mierii în borcane și pliculețe. «Inițial, cred că ne vom concentra pe țări din Uniunea Europeană, dar scopul nostru este de a exporta miere și peste ocean (Atlantic — n.r.) sau în Japonia, de ce nu? Avem drept exemplu un partener din România (unde Regina Naturii a efectuat primele exporturi — n.r.), care exportă miere în Japonia. Japonezii apreciază foarte mult mai ales mierea de salcâm din România. Vă spun cu toată certitudinea că mierea din Republica Moldova nu este cu nimic mai proastă, iar uneori este chiar de o calitate mai bună», a precizat Nicanor Negru. În acest sens compania va dezvolta sectorul de producere a mierii ecologice, cu certificare «bio», care este întrebată mai ales în segmentul consumatorilor cu putere mai mare de cumpărare.

Donatori de speranțe

Directorul de țară al Oficiului Băncii Mondiale în Moldova, Ana Akhalkatsi, a notat că organizația pe care o reprezintă dorește să participe plenar la creșterea economică și prosperarea Republicii Moldova, iar proiectul lui Nicanor Negru este un exemplu cum moldovenii își pot realiza visele. «Nu este vorba despre un rezultat obținut într-o zi, aici avem rezultatul unei activități de patru ani de susținere din partea programului (PAC II — n.a.). Am început cu activități axate mai mult pe consultanță și am ajuns la punctul când oferim asistență pentru extinderea afacerilor. Cel mai important lucru pe care îl sesizăm este că produsele moldovenești sunt exportate», a declarat șefa Oficiului Băncii Mondiale din Chișinău.

În același timp, ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici, a mulțumit echipei Băncii Mondiale pentru suportul acordat Republicii Moldova în atingerea obiectivului de creștere a competitivității economice și a urat succes beneficiarului proiectului, Nicanor Negru.

Potrivit directorului PAC II Aureliu Casian, Regina Naturii nu este singurul beneficiar din domeniu al asistenței PAC II. «Mai există și alți beneficiari de granturi din industria producătoare de miere, unul în Bulboaca, altul este un producător de stupi și haine speciale pentru activități în prisacă», a spus el. Directorul Proiectului Ameliorarea Competitivității a mai precizat că indirect, numărul beneficiarilor finanțării din partea PAC II este cu mult mai mare decât cel al antreprenorilor care de facto primesc banii. Este vorba de toți furnizorii de echipamente, produse și servicii care sunt implicați în procesul comercial și de producere. «În cazul Regina Naturii au fost generate servicii de consultanță, publicitate, branding, marketing, s-au tipărit etichete, etc. Este dificil de estimat impactul real, dar cu siguranță lanțul valoric este consistent», a precizat Aureliu Casian.

Până în prezent PAC II a aprobat 145 de solicitanți de asistență financiară pentru extinderea afacerilor, a mai spus Casian. Programul va continua să susțină întreprinderile mici și mijlocii și va oferi până la 200.000 de lei, dintre care 30% va putea fi folosită pentru procurarea echipamentului.

Pentru cofinanțare pot aplica întreprinderile exportatoare sau situate pe lanțul valoric orientat la export din patru sectoare prioritare: produse alimentare şi băuturi; fabricarea produselor electronice şi mecanice; textile şi tehnologii informaționale. Totodată, Aureliu Casian a precizat că pentru finanțare pot aplica și întreprinderi din alte sectoare ale economiei, însă aceste patru sectoare vor avea prioritate, deoarece au cel mai mare potențial de a înregistra creșteri semnificative, iar în prezent deja generează circa jumătate din exporturi. Subcomponenta «Granturi de cofinanțare» a fost lansată de Guvern în septembrie 2015.

Perioada de implementare a PAC II, cu un buget total de 45 de milioane de dolari SUA, este perioada anilor 2015-2019. Proiectul își propune să îmbunătățească mediul de afaceri prin susținerea Guvernului în implementarea strategiilor orientate spre crearea unui mediu de afaceri favorabil, reducerea constrângerilor și costurilor pentru gestionarea afacerii. Totodată, proiectul va contribui la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) prin facilitarea accesului la finanțare pe termen mediu și lung, fortificarea capacităților instituționale ale ODIMM şi MIEPO, oferirea de granturi agenților economici privați pentru servicii de consultanță, care să contribuie la sporirea competitivității de export, ş.a.

Партнерские ссылки