O călătorie cu transportul public din Chișinău va costa 6-7 lei? Reacția lui Ceban la declarațiile PAS
Full Article 3 minutes read

O călătorie cu transportul public din Chișinău va costa 6-7 lei? Reacția lui Ceban la declarațiile PAS

Fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) din Consiliul Municipal Chișinău (CMC) susține că primarul Ion Ceban intenționează să solicite majorarea tarifului pentru călătoriile cu transportul public, acestea ajungând să coste 6-7 lei. De cealaltă parte, purtătoarea de cuvânt a primarului Ceban a calificat informațiile drept „declarații politice”.

Roman Cojuhari, președintele fracțiunii PAS din CMC, a menționat că a auzit pentru prima dată despre majorarea tarifului la transport de la primarul general, Ion Ceban, în cadrul consultărilor care s-au desfășurat pe marginea proiectului bugetului municipiului.

Președintele fracțiunii PAS a amintit că decizia privind dezvoltarea sistemului de transport public din Municipiul Chișinău, aprobată anul trecut, prevedea, pe lângă achiziția de unități de transport și un șir de reforme structurale ale sistemului de transport public, revizuirea rutelor, implementarea tichetării electronice, elaborarea unei metodologii de tarifare, elaborarea standardelor de calitate în transport și nu în ultimul rând realizarea unui audit complex financiar și funcțional la Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze. Consilierii PAS îl acuză pe Ion Ceban că aceste planuri nu au fost implementate.

Consilierii PAS susțin că este nevoie de un audit la Regia Transport Electric și Parcul Urban de Autobuze.

„Doar în anul 2021 Primăria a achitat celor 2 întreprinderi peste 450 de milioane de lei, aproape o pătrime din bugetul orașului destinat investițiilor. Nu este o excepție și anul 2022, proiectul bugetului propus de Primarul Ceban presupune alocarea a 700 de milioane sau 28% din veniturile proprii ale Primăriei. Aceste 700 de milioane sunt formate în primul rând de creșterea prețului per vehicul/kilometru atât în cazul troleibuzelor de la 23.9 lei la 25.4 lei și de la 23.02 la 26.3 lei în cazul autobuzelor, adică cu peste 3 lei mai mult”, a declarat Cojuhari.

Zinaida Popa, vicepreședinta fracțiunii PAS din CMC a spus că este adevărat că în condițiile unei creșteri a prețurilor la combustibil erau de așteptat anumite creșteri. „Însă, în aceste condiții era și mai imperativă realizarea unui audit complex la cele 2 întreprinderi pentru înțelegerea lacunelor și eficientizarea proceselor de business”, a comunicat Popa.

În acest context, vicepreședinta fracțiunii a reiterat poziția partidului: „Noi nu vom vota niciun fel de majorare a tarifului în transportul public până la realizarea unui audit funcțional și financiar complex a celor 2 întreprinderi de transport public”.

De cealaltă parte, Vladimir Mitru, consilier în cabinetul primarului Ion Ceban, a intervenit în cadrul declarațiilor celor de la PAS.

„Direcția Transport este obligată, anual, să facă o analiză cu privire la prețul de cost la tariful transportului. Acest lucru, Primăria îl face prin Direcția Transport. Astăzi ce avem? Haideți să ne punem întrebarea cât costa un litru de diesel în 2020, aproximativ 8 lei. Cât costă azi? 17-18 lei? Este obligațiunea Direcției să facă calcule ca să le prezinte când se aprobă bugetul privind prețul de cost în transportul public. Ulterior se merge în CMC, unde se aprobă. Nu vreau dint-un subiect economic să facem politică”, a declarat consilierul.

NM a contactat-o pe Natalia Ixari, purtătoarea de cuvânt a primarului, pentru un comentariu.

„Acum se realizează metodologia. Ce comentează domnii consilieri este o declarație politică în stilul unui partid bazat pe vorbe și acuzații”, a menționat Ixari.

 

 

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: