„Doamna președintă a fost indusă în mod grav în eroare”. WatchDog critică proiectul privind Centrul „Patriot”. Reacția Președinției
Full Article 6 minutes read

Comunitatea WatchDog a publicat un comunicat în care critică proiectul de lege care prevede crearea Centrului Național de Apărare Informațională și Combatere a Propagandei „Patriot”, anunțat recent de Președinție. WatchDog a spus că proiectul de lege, la elaborarea căruia a contribuit, a fost „denaturat”. De critici a fost vizat secretarul general al Aparatului Prezidențial, Andrei Spînu, care a fost desemnat responsabil pentru asigurarea aprobării propunerilor din cadrul proiectului. Contactat de NM, Andrei Spînu a spus că proiectul de lege se află în faza de consultări, iar președinția este deschisă la comentarii pe marginea acestuia.

WatchDog.md a declarat că pe parcursul anului 2022 au avut loc multiple consultări pe platformă parlamentară și în diverse formate inițiate de multiple organizații din țară și de peste hotare, în urma cărora s-a cristalizat necesitatea identificării unor soluții sistemice pentru a preveni și contracara efectele nocive ale dezinformării și manipulării opiniei publice în Republica Moldova. În aceste procese, au fost implicate și alte organizații notorii precum IPRE, IPIS, API, dar și altele.

Ulterior, potrivit WatchDog.md, instituția și-a asumat rolul de sintetizare a tuturor propunerilor în cadrul unei inițiative de politică publică, menită să creeze o agenție publică de tip StratCom, după modelul statelor democratice. Inițiativa a luat forma unui proiect de Hotărâre a Guvernului ”Cu privire la organizarea şi funcționarea Instituției Publice „Centrul de Comunicare Strategică”.

„Proiectul a fost consultat și avizat pozitiv în luna ianuarie 2023 pe platforma Palierului Mediatic din cadrul Consiliului coordonator pentru asigurarea securității informaționale. Ulterior, acesta urma să fie publicat pentru consultări publice largi și aprobare în ședință de Guvern. În contextul remanierii Guvernului, procedura a întârziat. În luna martie 2023, Președinta Republicii Moldova a venit cu inițiativa de a revedea încadrarea Centrului în arhitectura instituțională a Republicii Moldova, cu scopul de a sublinia rolul acestuia în eforturile de asigurare a securității informaționale și extinderea posibilității de cooperare cu întregul spectru al instituțiilor de stat”, se arată în comunicat.

Potrivit WatchDog.md, în continuare, experții Comunității, în cooperare cu personalul Serviciului Consiliului Suprem de Securitate, au demarat analizele necesare pentru ajustarea proiectului. Ulterior, responsabil pentru asigurarea aprobării propunerilor din cadrul proiectului a fost desemnat Andrei Spînu, Secretarul general al instituției prezidențiale.

„În luna aprilie, a fost elaborat și coordonat conceptul Centrului, atribuțiile, încadrarea instituțională, reglementarea activității și alte aspecte. În baza conceptului aprobat de către administrația prezidențială, Comunitatea WatchDog.MD a elaborat proiectul de Lege cu privire la constituirea Instituției Publice „Centrul pentru Comunicare Strategică și Transparență”. La 29 aprilie 2023, acesta a fost transmis către administrația prezidențială, pentru examinare și consultare, dar și pentru eventuale ajustări și promovare. Cu scopul de a preveni orice speculații, publicăm proiectul de lege integral, în forma în care a fost expediat conducerii administrației prezidențiale”, se mai arată în comunicat.

WatchDog.md a menționat că la data de 28 aprilie, „conducătorul administrației prezidențiale a transmis pentru informare proiectul de lege care a suferit modificări importante, deși neprincipiale”.

„La data de 29 mai, doamna Președintă a Republicii Moldova a susținut un briefing de presă în care a anunțat inițiativa de creare a Centrului național de apărare informațională și combatere a propagandei – PATRIOT. Denumirea instituției a fost înlocuită în ultimul moment, fără consultarea opiniei noastre. Mai mult, remarcăm că în cadrul materialelor pregătite pentru briefing, doamna Președintă a fost indusă în mod grav în eroare. În cadrul discursului, au fost făcute referințe la libertatea de exprimare, lăsând spațiu pentru interpretări și aluzii eronate. Nici textul proiectului de lege, pregătit de către Comunitatea WatchDog.MD, nici cel modificat de către administrația prezidențială nu presupun niciun fel de instrumente punitive sau de limitare a libertății cuvântului”, a comunicat WatchDog.md.

Pe 30 mai, pe site-ul administrației prezidențiale a fost publicat proiectul de lege definitivat. WatchDog.md a spus că acesta a suferit noi și multiple modificări comparativ cu varianta care le-a fost prezentată în data de 28 mai.

„Printre altele, au fost introduse mai multe definiții improprii pentru scopul inițial al legii, cel de a lupta împotriva dezinformării care afectează securitatea statului, și nu oricărei forme de dezinformare. În text a apărut termenul contradictoriu de propagandă, considerat nerecomandat pentru utilizare în documente juridice și cele de politici. Mai mult, acesta se regăsește chiar în titlul viitoarei instituții. La fel, în titlu este prezentă formularea apărare informațională – un termen potrivit mai curând detașamentelor militare specializate în operațiuni psihologice și de contra-propagandă în condiții de război convențional sau cu scopul de a-l preveni”, se arată în text.

Potrivit WatchDog.md, „Centrului i-a fost atribuit rolul nefiresc de comunicare directă cu publicul larg, contrar conceptului inițial de asistență acordată instituțiilor statului și altor actori relevanți”.

„Filosofia generală a proiectului – prevenirea dezinformării și creșterea încrederii în instituțiile statului prin asigurarea celor mai bune și proactive practici în domeniul transparenței, pur și simplu, s-a pierdut din însăși ideea inițiativei legislative. Legea cuprinde și alte formulări nepotrivite, cum ar fi activitatea centrului în forma unei autorități publice, și nu ca instituție publică. Or, această formă de organizare juridică nu poate fi fondată de Președintele Republicii Moldova”, se arată în comunicat.

Comunitatea WatchDog.md a spus că nu susține proiectul de lege în varianta lui actuală, pe care a calificat-o ca fiind „denaturată”. În acest context, WatchDog.md a făcut apel către administrația prezidențială să revină la textul inițial.

NM l-a contactat pe Andrei Spînu pentru o reacție. Secretarul general al Aparatului prezidențial a declarat că este bucuros că proiectul a primit comentarii din partea experților.

„Suntem în faza de consultare publică în acest moment. Și ne bucurăm că există comentarii, așteptăm comentarii de la toată lumea până pe 9 iunie și, acolo unde este cazul, le vom aplica”, a declarat Spînu pentru NM.

Referindu-se la denumirea „Patriot”, el a menționat că aceasta reflectă esența activităților centrului, dar nu este definitivă cât timp procesul de consultare publică este în desfășurare.

***

Amintim că în Republica Moldova va fi înființat Centrul Național de Apărare Informațională ”Patriot”. Inițiativa aparține Președinției, iar anunțul a fost făcut de către șefa statului Maia Sandu pe 29 mai. Noua instituție va avea rolul de combatere a propagandei. Pe 30 mai, Președinția a publicat proiectul de lege și  a anunțat consultări publice.

Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!