Primul raport de cartografiere a serviciilor de suport  pentru refugiații din Ucraina, prezentat public în cadrul unei mese rotunde
Full Article 5 minutes read

Primul raport de cartografiere a serviciilor de suport  pentru refugiații din Ucraina, prezentat public în cadrul unei mese rotunde

La 10 luni de la începutul războiului în Ucraina, Centrul Internaţional „La Strada” a prezentat rezultatele cercetării  „Cartografierea a serviciilor funcționale în Republica Moldova pentru persoanele strămutate din Ucraina”. Studiul este relevant și scoate în vizor probleme și pericole la care sunt supuși refugiații din Ucraina, mai ales cei în situație extrem de  vulnerabilă. Printre  riscuri  sunt cele de a deveni  victime ale exploatării sau a traficului de ființe umane.  Circa 90 de parteneri externi au oferit ajutor și asistență complexă autorităților, care s-au mobilizat din primele zile. Implicarea actorilor locali, printre care ONG-uri, a impresionat prin actualizarea suportului centrat pe refugiați.

Femeile și copiii – cea mai vulnerabilă categorie de persoane supuse riscului de TFU (Trafic de Ființe Umane)

Potrivit studiului, de când a început războiul în Ucraina și până în prezent, peste 650 de mii de persoane au traversat frontiera Republicii Moldova, majoritatea dintre aceștia fiind cetățeni ucraineni. În Moldova se mai află peste 80 000 de refugiați ucraineni, dintre care aproximativ 14 mii de ucraineni au revenit pe teritoriul RM, din țările europene. Marea majoritate a persoanelor strămutate în țara noastră sunt femei (60%) și copii (49%). Gender-Based Violence Safety Audit Report atestă că Republica Moldova găzduiește cel mai mare număr de persoane strămutate pe cap de locuitor.

Una dintre cele mai mari provocări pentru autoritățile noastre a fost și faptul că mulți copii, care au fugit de război, nu erau însoțiți de un reprezentant legal. Drept urmare, a fost elaborat un Regulament ce reglementează instituirea mecanismului intersectorial de cooperare pentru identificarea, asistența și monitorizarea copiilor aflați în situații de risc, veniți de pe teritoriul Ucrainei. Printre cele mai vulnerabile categorii de persoane, supuse riscului la TFU se numără copiii neînsoțiți sau însoțiți de persoane terțe; copiii din familii de romi, unii fiind neînregistrați; femeile singure sau cele cu copii; persoanele vulnerabile sub aspect economic; femeile victime și supraviețuitoare a violenței; persoanele cu dizabilități, mai ales mintale sau senzoriale, dar și bătrânii solitari. Vulnerabili la exploatare prin muncă sunt persoanele social-vulnerabile, persoanele cu dizabilități, băieții de 15-17 ani, bărbații și vârstnicii.

Copiii din Ucraina beneficiază de toate formele de protecție și de toate serviciile care sunt destinate copiilor din Republica Moldova. Astfel, pentru copiii neînsoțiți din Ucraina, au fost stabilite formele de protecție existente pe teritoriul RM: tutela / curatela, custodia. Aceste forme de protecție au fost stabilite pe rude (mătușă, unchi, frate / soră mai mare etc.). De exemplu, în raionul Basarabeasca sunt 26 de copii neînsoțiți, stabiliți la rude, pentru care s-au perfectat actele de tutela. La Fălești, erau 7 copii neînsoțiți în custodie.

O linie fierbinte în  ajutorul refugiaților

Activitățile de prevenire a traficului și a exploatării în rândul persoanelor strămutate cuprind un șir de acțiuni, cum ar fi verificarea permanentă a platformei creată de guvern dopomoga.md, dar și altor site-uri, pe care se plasează publicitate referitor la cazare, transport, angajare în câmpul muncii;  informarea persoanelor strămutate privind particularitățile TFU și exploatării, în scopul prevenirii; informarea persoanelor strămutate despre posibilitățile de deplasare și oferirea suportului ca acestea să ajungă, în siguranță, peste hotare; informarea privind ofertele de muncă, orientare și ghidare privind angajarea în câmpul muncii a persoanelor strămutate; oferirea serviciilor de transport pe teritoriul Republicii Moldova pentru a preveni TFU etc. O altă direcție importantă a prevenirii TFU și a exploatării a ținut de pregătirea specialiștilor: polițiști de frontieră, manageri de Centre de plasament, specialiști în protecția copilului, asistenți sociali comunitari, angajați ai companiilor avia, dar și membri ai echipelor multidisciplinare, Comisiilor Teritoriale de Combatere a TFU etc. Totodată, Centrul  Internațional „La Strada” gestionează Linia Fierbinte antitrafic și Telefonul Încrederii pentru femei, care activează 24/24, 7 zile pe săptămână (0 800 77777 sau 0 8008 8008), care oferă informații necesare pentru toți refugiații.

Recomandările specialiștilor privind provocările actuale din sistemul antitrafic din Republica Moldova

Datele acestei cercetări au permis specialiștilor să facă anumite concluzii referitor la provocările actuale în sistemul antitrafic din Republica Moldova. S-au constatat mai multe probleme în acest domeniu, printre care coordonarea insuficientă, la nivel central, dar și la nivel de unități administrativ-teritoriale a activităților, inclusiv, a celor de prevenire și combatere a riscurilor de trafic și exploatare. La fel, este  evidență lipsa unei abordări sistemice, a unei evidențe unice și a monitorizării situației, dar și lipsa specialiștilor în protecția drepturilor copilului, la nivel de comunitate. Lipsa specialiștilor respectivi a cauzat creșterea volumului de lucru pentru asistenții sociali comunitari și suprasolicitarea acestora, fapt ce cauzează arderea profesională. O altă problemă este neconștientizarea, de către persoanele strămutate, a riscurilor de trafic și exploatare, inclusiv în mediul online. Pentru a ameliora această situație, autorii cercetării recomandă organizarea unor instruiri continue pentru specialiștii din diferite domenii. S-a constatat necesitatea acordării unui statut legal, clar asociat cu formele de protecție a străinilor prevăzute de legislația națională, persoanelor strămutate din Ucraina. Acordarea statutului ar însemna acordarea de drepturi, dar și de obligațiuni.

O altă recomandare ar fi elaborarea unor instrumente, care să vină în sprijinul profesioniștilor; simplificarea unor protocoale oferite specialiștilor pentru identificarea victimelor și prezumatelor victime ale TFU și exploatării, dar și introducerea în pregătirea profesională a viitorilor specialiști în domeniul asistenței sociale a unor module privind asistența umanitară, în caz de război, modele de urgență pentru situații de criză, semnele ale TFU și ale exploatării în rândul refugiaților etc.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: