Scrisoare către Maia Sandu. Scriitori, jurnaliști și regizori din România critică numirea Monicăi Babuc în funcția de director al Institutului Cultural Român

Organizația română non-guvernamentală a scriitorilor, editorilor și traducătorilor, PEN România, a publicat o scrisoare deschisă adresată președintei Republicii Moldova. În adresare se menționează că sunt „îngrijorătoare intervențiile unor actori politici români ale căror gesturi alimentează sentimente anti-europene și pro-ruse”. Oamenii de cultură au criticat gestul retrocedării clădirii Bibliotecii Naționale a Moldovei către Mitropolia Basarabiei, parte integrantă a Bisericii Ortodoxe Române, dar și numirea fostului deputat și ministru al Partidului Democrat din Moldova (PDM) Monica Babuc în funcția de directoare a Institutului Cultural Român din Chișinău (ICR).

În adresare se menționează că, în urma declanșării războiului de agresiune al Rusiei în Ucraina, vectorii de influență pro-rusă și-au intensificat activitatea în toată Europa. Potrivit semnatarilor, efectele acestei activități încep deja să fie discernabile și în România, unde încrederea în Uniunea Europeană pare să fi scăzut dramatic, conform ultimelor sondaje. În ce privește Republica Moldova, lipsită de plasele de siguranță UE și NATO de care România beneficiază, sunt cu atât mai îngrijorătoare intervențiile unor actori politici români ale căror gesturi alimentează sentimente anti-europene și pro-ruse.

Concepută într-un mediu de scriitori, scrisoarea a fost semnată deja și de regizori, muzicieni, istorici ai religiilor, jurnaliști etc. Semnatarii menționează că susțin efortul de a orienta Republica Moldova înspre integrarea în Uniunea Europeană. Aceștia menționează două exemple recente în care, potrivit lor, politicienii români au intervenit în Republica Moldova, creând în acest mod mediul convenabil pentru sporirea unor reacții pro-ruse și anti-europene.

„Vectorii de influență ai Rusiei sunt mai vocali decât oricând, deopotrivă în România și în Republica Moldova. Ni se par inadmisibile intervențiile unor actori politici din România ale căror gesturi, în acest context atât de tensionat, pot cataliza reacții pro-ruse și anti-europene. Ne limităm la două exemple recente, vizibile în spațiul public din Republica Moldova și România deopotrivă.

Primul dintre ele e reprezentat de forțarea retrocedării clădirii Bibliotecii Naționale a Moldovei către Mitropolia Basarabiei, parte integrantă a Bisericii Ortodoxe Române, în urma unui lobby politic intens susținut de actori politici din România. Este inadmisibil ca patrimoniul arhitectural al Republicii Moldova să constituie obiectul unor tranzacții politice. Statul român are obligația morală să susțină fără rezerve Republica Moldova, fără a condiționa sprijinul de tranzacții de acest gen.

Al doilea exemplu este recenta numire la conducerea Institutului Cultural Român din Chișinău a doamnei Monica Babuc, o apropiată a lui Plahotniuc – care i-a și condus partidul după fuga lui. Plahotniuc este pe lista de sancțiuni a SUA. Cum poate statul român să susțină, în diplomația sa externă, persoane apropiate de cei sancționați? Pentru SUA, această numire nu poate constitui altceva decât un afront mizerabil. ICR Chișinău trebuie condus de o persoană care să nu intre în coliziune cu parteneriatele noastre strategice”.

Lista semnatarilor AICI.

Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!