Tarmo Sild: „Cetățenii moldoveni sunt pregătiți pentru schimbare și Iute Credit vrea să fie parte a viitorului”
Full Article 6 minutes read

Tarmo Sild: „Cetățenii moldoveni sunt pregătiți pentru schimbare și Iute Credit vrea să fie parte a viitorului”

Provocările de pe piața financiară și transformarea digitală în contextul actual, educația financiară, oportunitățile de dezvoltare și crearea unor  instrumente noi au fost principalele subiecte discutate la Conferința de Transformare Digitală și Incluziune Financiară (DTFINCON’22), organizată de Camera Americană de Comerț din Moldova (AmCham Moldova). Evenimentul s-a axat pe nevoile, oportunitățile, precum și pe capacitatea comunității de afaceri de a se adapta noilor realități.

La conferință a participat și CEO Iute Credit Europe, Tarmo Sild, care a analizat pregătirea tuturor părților implicate în transformarea digitală și incluziunea financiară din Republica Moldova. Este vorba despre clienți, prestatori de servicii și comercianți de bunuri, bănci tradiționale și  autorități de reglementare. CEO Iute Credit Europe s-a referit și la importanța educării tinerei generații în vederea excluderii riscurilor luării unor decizii greșite când e vorba despre banii proprii.

Potrivit lui Tarmo Sild, dacă analizăm rapoartele financiare ale băncilor tradiționale din Republica Moldova și cele ale organizațiilor de creditare nebancară (OCN), observăm o creștere substanțială a activelor totale  în cazul celor din urmă – de la trei miliarde, în 2014, la 12 miliarde, în 2021. Acest lucru se întâmplă în condițiile în care băncile dețin o cotă de piață mult mai mare decât OCN-urile. Vorbim despre active totale în valoare de aproximativ 94 de miliarde de lei, în 2014, și despre aproape 120 de miliarde de lei, în 2021. Rata de creștere din ultimii opt ani este net superioară și această tendință, deși poate mai puțin vizibilă, există și în alte state în care Iute Credit operează, cum ar fi țările balcanice, dar și în SUA sau Europa Occidentală,  a adăugat Tarmo Sild.

În opinia CEO Iute Credit Europe: „Situația poate fi explicată prin faptul că OCN-urile, spre deosebire de băncile tradiționale, fac așa-numita „incluziune financiară”, activează într-un mod mult mai competitiv și dinamic”.

Referindu-se la digitalizarea serviciilor financiare, care are loc în ultimii ani, Tarmo Sild a declarat că moldovenii sunt pregătiți pentru schimbare. „Acesta este viitorul și Iute Credit vrea să fie parte a schimbării, construind un ecosistem de servicii prin aplicația mobilă MyIute.  Astfel, în viitor, consumatorii vor prefera să folosească serviciile integrate pentru a efectua diverse operațiuni prin smartphone plăți, asigurări, accesarea creditelor etc. Toate acestea trebuie să fie făcute rapid și ușor, iar trecerea de la banii digitali la cei în numerar și invers poate fi făcută oricând la preferința clienților, prin intermediul ATM-urilor disponibile”, a mai menționat CEO Iute Credit Europe.

„Serviciile financiare devin integrate automat și uneori chiar nedetectabil, ca un fundal ce există în viața de zi cu zi, prin intermediul telefonului mobil. Incontestabil, avem și interacțiunea fizică, față în față, dar foarte multe procese au loc prin intermediul telefonului mobil. În aceste condiții, apare întrebarea: De ce sectorul financiar nu ar funcționa în același mod, să fie integrat, să fie rapid, cu operațiuni la fel de ușoare precum cele ale platformelor de socializare?”, a subliniat Tarmo Sild.

CEO Iute Credit Europe a mai spus că, doar în 2021, peste 100 de mii de moldoveni au descărcat aplicația mobilă MyIute. Totodată, în opinia lui Tarmo Sild, drumul care urmează să fie parcurs până la transformarea digitală completă este destul de lung, deoarece ¾ din tranzacții sunt încă efectuate prin utilizarea banilor în numerar.

Cu referire la cât de pregătiți sunt prestatorii de servicii și comercianții de bunuri pentru digitalizarea proceselor, Tarmo Sild a declarat că și ei sunt gata, dar mai este de lucru la capitolul logistică, adică la rețeaua de livrare a bunurilor. „Ultimele date disponibile arată că, în Moldova, sunt nouă terminale POS la o mie de locuitori, ceea ce este cel mai mic indicator în țările europene”, susține Sild.

În același timp, CEO Iute Credit Europe a declarat că unele bănci nu prea vor să se digitalizeze și să scape de abordarea tradițională. El a adus mai multe argumente pentru a-și susține poziția, printre care este faptul că deschiderea unui cont bancar are loc prin interacțiune umană și deplasare la bancă, iar timpul mediu pentru această operațiune este de circa 40 de minute per client, ceea ce este foarte mult.  Tarmo Sild a mai spus că, de fiecare dată când vine la Chiinău, vede cozi imense în fața băncilor. El a constatat, de asemenea, că în Republica Moldova continuă să fie utilizate foarte mult lichiditățile.

Referindu-se la autoritățile de reglementare și la legislație, Tarmo Sild a apreciat tendințele actuale, pe de o parte, dar, totodată, a constatat că multe procese sunt încetinite, inclusiv transformarea digitală. „Cele mai multe decizii recente sunt un efect al experiențelor traumatizante prin care a trecut sectorul financiar-bancar al Republicii Moldova în ultimii ani”, a subliniat CEO Iute Credit Europe.

În context, Tarmo Sild a declarat că educația financiară a populației Republicii Moldova este foarte importantă. Astfel, Iute Credit Europe a ținut să se implice plenar în acest proces. Sild: „Unul dintre principiile responsabilității sociale corporative a companiei noastre este să oferim societății întregi, începând de la copii și tineri, ceea ce avem mai bun, inclusiv cunoștințele noastre. Mesajul nostru pentru ei este să nu ia decizii greșite când e vorba despre banii lor. Din acest motiv, susținem proiecte educaționale pentru ca ei să înțeleagă care este costul real al banilor, să facă analiza costurilor și a recompensei etc.”

Potrivit șefei adjuncte a Departamentului Comunicare și Educație Financiară din cadrul Băncii Naționale a Moldovei, Ina Scerbaniuc, doar 27% din populația Republicii Moldova are anumite cunoștințe de educație financiară.

Iute Credit – înființată în 2008 – este una dintre cele mai importante companii europene, fiind specializată în finanțarea persoanelor fizice. Grupul oferă credite de consum prin intermediul filialelor sale. În prezent, Iute Credit deservește clienți din Moldova, Albania, Macedonia de Nord, Bulgaria, precum și din Bosnia și Herțegovina. Misiunea Iute Credit este de a crea o experiență extraordinară în domeniul finanțării persoanelor fizice prin depășirea așteptărilor clienților. Anul acesta, Iute Credit a achiziționat un pachet de control al Energbank din Moldova, ceea ce reprezintă un pas în strategia Iute de a deveni un prestator universal de servicii financiare.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: