„Un precedent periculos”. Promo-LEX critică declarația Maiei Sandu, privind mai multe împuterniciri pentru polițiștii de la proteste

Asociația Promo-LEX se arată îngrijorată în legătură cu intenția președintei Republicii Moldova, Maia Sandu, de a propune Guvernului modificarea legislației pentru a facilita intervenția forțelor de ordine la întruniri. Într-o notă informativă emisă, asociația spune că legea privind întrunirile din Republica Moldova este „una dintre cele mai bune legi din regiune”, care ar asigura un cadru favorabil pentru exercitarea libertății de întrunire.

„Modificarea legislației nu este oportună și nu poate fi determinată de un presupus conflict între administrația publică locală și forțele de ordine. Forțele de ordine au deja toate procedurile și pârghiile legale necesare pentru a interveni în situații care pun în pericol ordinea publică, viața, sănătatea oamenilor. Modificarea legislației în funcție de conjunctura de moment este o practică păguboasă și reprezintă un precedent periculos pentru o democrație bazată pe un stat de drept”, anunță Asociația Promo-LEX.

Amintim că Partidul „ŞOR” a anunțat, pe 18 septembrie curent, proteste non-stop în centrul capitalei. Fruntașii formațiunii politice au anunțat, totodată, manifestații masive în fiecare duminică. Principala revendicare a protestatarilor este demisia președintelui țării, Maia Sandu, şi a Guvernului Gavrilița, precum şi organizarea alegrilor parlamentare şi prezidențiale anticipate.

Între timp, Poliția a anunțat în repetate rânduri că a solicitat Primăriei Chişinău să retragă autorizația pentru acțiunea de protest din scuarul Parlamentului. Oamenii legii denunță un comportament „antisocial” al protestatarilor și se plânge că autoritatea publică municipală nu intervine, așa cum îi cere legea, atunci când sunt constatate fărădelegi. La rândul său, edilul capitalei declară că Primăria nu are atribuții în vederea sancționării manifestanților, acest rol revenindu-i Poliției.

Luni, 10 octombrie, relațiile dintre primarul Ion Ceban și Poliție au intrat într-o nouă rundă de contradicții, care au provocat ambuteiaje considerabile în capitală. Și toate acestea din cauza corturilor pe care simpatizanții Partidului „ȘOR” le-au instalat duminică pe carosabil — între Parlament și administrația prezidențială. S-a ajuns până la faptul că primarul Ceban a blocat personal un segment al bulevardului Ștefan cel Mare, iar poliția a amintit despre faptul că pentru aceasta, edilul ar putea fi suspendat din funcție pe un termen de până la un an. Până la urmă, poliția a demontat corturile, iar primarul a acuzat autoritățile de „impotență”, care „se mobilizează dacă le arăți pastila”.

Pe 11 octombrie, președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, a cerut Guvernului să examineze modificarea temporară a legislației „care va permite Poliției să asigure ordinea publică” în timpul protestelor Partidului „ȘOR”, care au loc la Chișinău deja a treia săptămână la rând.

De notat că premierul Natalia Gavrilița a declarat deja că Guvernul ar putea interveni fie prin Comisia pentru Situații Excepționale, fie prin alte instrumente legale, pentru a reglementa modul de desfășurare a acțiunilor publice, astfel încât în centrul capitalei să fie „instaurată ordinea”, chiar dacă „frăția penalilor și primarul de Chișinău își doresc să organizeze dezordine”.

NM a lansat o campanie de crowdfunding pe Patreon. Fiți complicele nostru

Acum, fiecare dintre voi, cititorii noștri, are ocazia să contribuie și să ne susțină activitatea, să ia parte la transformarea Moldovei. Vom continua să facem jurnalism corect în Moldova. Iar cu ajutorul vostru, vom putea să ne facem munca și mai bine. Vă propunem să alegeți una dintre cele 6 opțiuni prin care ne puteți susține. La rândul nostru, suntem gata să vă oferim toată recunoștința și mici surprize. Accesați linkul pentru a deveni complicele nostru. Și alegeți statutul care vi se potrivește: de la prieten până la președinte.

Susține NewsMaker.