Acționarii companiei „Gările Auto Moderne” își caută dreptatea în instanța de judecată, după ce Guvernul a reziliat contractul
Full Article 6 minutes read

Acționarii companiei „Gările Auto Moderne” își caută dreptatea în instanța de judecată, după ce Guvernul a reziliat contractul

Decizia Guvernului de a rezoluționa contractul de parteneriat public-privat ce prevedea modernizarea autogărilor a fost atacată în instanța de judecată. Informația a fost confirmată de către Oxana Demcenco, fondator din Ucraina al SRL „Gările Auto Moderne”. Într-o conferință de presă din 5 septembrie, aceasta a declarat că decizia de a rezilia contractul de parteneriat public-privat care viza modernizarea gărilor și stațiilor auto reprezintă o încălcare a drepturilor investitorilor și a contractului.

Demcenco, care deține 50% dintre acțiunile SRL „Gările Auto Moderne”, a anunțat că reprezentanții companiei s-au adresat în instanță, cu trei cereri împotriva Agenției Proprietății Publice. Fondatoarea face apel la președinta Maia Sandu să ia în vizor acest caz și să nu admită încălcarea drepturilor investitorilor.

Într-o conferință de presă la IPN, Oxana Demcenco a spus că este originară din regiunea Donețk, de unde a fost nevoită să plece după evenimentele din 2014. În 2018 și-a început activitatea de antreprenoriat în Republica Moldova.

Am ales Republica Moldova pentru că atunci eram convinsă că este un stat în care poți investi și dezvolta afaceri. Eram convinsă că este un stat de drept în care drepturile investitorilor se respectă”, a menționat Oxana Demcenco. Ea a mai spus că după invazia Rusiei și începerea războiului pe 24 februarie anul curent, a fost nevoită să părăsească Ucraina și s-a mutat în Republica Moldova, fiind în prezent refugiată.

Este acționar al companiei „Gările Auto Moderne” din 2019 și susține că, chiar dacă procesul de modernizare nu s-a încheiat, „rezultatele sunt vizibile”. Potrivit investitoarei, Agenția Proprietății Publice nu a avut vreun argument și nici bază legală pentru rezilierea contractului de concesionare.

„Contractul putea fi reziliat doar dacă exista o hotărârea judecătorească. O asemenea decizie nu există. Noi considerăm că APP are o atitudine neobiectivă față de noi, investitorii”, a mai spus Oxana Demcenco.

Aceasta a mai spus că, în condițiile restricțiilor dictate de pandemia COVID-19, compania s-a adresat de mai multe ori Agenției Proprietății publice pentru a-i fi reînnoite obligațiile investiționale. Mai exact, să permită ca ceea ce urma să fie realizat în 2021 să fie amânat pentru anul 2022, iar ceea ce urma să fie implementat în 2022 să fie amânat pentru 2023. Și deși multe companii au fost susținute în pandemie de stat, solicitările lor au fost ignorate. Oxana Demcenco a făcut apel la președinta Maia Sandu, dar și corpul diplomatic să ia vizor această situație întrucât nu a existat temei pentru rezilierea contractului.

Iurie Moroz, administratorul „Gările Auto Moderne”, afirmă că doar pe parcursul a trei ani, inclusiv pe perioada pandemică, compania a capitalizat investiții de peste 120 de milioane de lei în activele statului. De asemenea, au fost achitate impozite și taxe de peste 80 de milioane de lei. „Totalizând, în această perioadă de trei ani statul a beneficiat de investiții directe, taxe și impozite în mărime de peste 200 de milioane de lei. Hotărârile luate de factorii de decizie din cadrul APP privind declararea unilaterală a rezoluțiunii contractele, în baza unor pretinse nerespectări ale condițiile contractuale și în lipsa încheierilor ale instanțelor de judecată nu sunt legitime și poartă caracter ilegal”, a declarat Iurie Moroz.

De ce a fost reziliat contractul?

Un raport al Inspecției Financiare publicat în luna iunie 2022 arătat că SRL Gările Auto Moderne, după mai bine de trei ani de la semnarea contractului de parteneriat public-privat, a investit semnificativ mai puține mijloace decât angajamentele asumate. Iar Agenția pentru Supraveghere Tehnică a constatat că partenerul privat nu a prezentat vreun document în vederea stabilirii controlului calității și recepția finală la cele șase autogări raionale unde s-ar fi finalizat modernizarea.

Două luni mai târziu, Agenția Proprietății Publice a anunțat că Guvernul, prin intermediul comisiei de monitorizare, a decis desfacerea contractului.

Contractul de concesiune a autogărilor a fost semnat pe 17 decembrie 2018 cu SRL Gările Auto Moderne, pe un termen de 25 de ani. Conform contractului, partenerul privat s-a obligat să modernizeze 30 de gări și stații auto în cel mult trei ani.

Contract semnat de Guvernul Filip

Potrivit Rise Moldova, Compania Gările Auto Moderne a ajuns în atenția publică la finele anului 2018, după ce, la doar o lună de la fondare, a obținut de la Guvernul condus de democratul Pavel Filip dreptul de concesiune, pe un termen de 25 de ani, asupra întregii rețele de gări auto din țară.

În iunie 2019, după schimbarea guvernării, Parlamentul a constituit o Comisie de anchetă a privatizărilor şi concesionărilor desfășurate din anul 2013, în vizorul aleșilor poporului intrând, în special, privatizarea Air Moldova și Tutun-CTC, precum și concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău și a Gărilor Auto din Moldova.

Astfel, comisia parlamentară de anchetă, dar și auditorii Curții de Conturi, au constatat o serie de nereguli în procesul de concesionare a rețelei de gări auto și a solicitat organelor de drept să investigheze acțiunile și inacțiunile celor care au reprezentat interesele statului în această tranzacție. În rezultat, la 26 decembrie 2019, Procuratura Anticorupție a inițiat o urmărire penală pentru abuz de putere sau abuz de serviciu săvârșit de o persoană cu funcție de demnitate publică, fiind efectuate ridicări de documente și audierea unor martori.

Totodată, Parlamentul a cerut Agenției Proprietății Publice să demareze procedura de reziliere a contractului de concesiune a Gărilor și Stațiilor Auto.

Coincidență sau nu, potrivit sursei citate, în perioada în care Curtea de Conturi și Parlamentul au început să verifice concesionarea rețelei de gări auto, Gările Auto Moderne și-a schimbat de câteva ori proprietarii, ajungând să fie controlată de Alexandru Vîlcu (25% direct și 25% prin intermediul firmei Ramin-Lux SRL) și de ucraineanca Oxana Demceenko.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.


If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: