Википедия

Aeroportul din Bălți ar putea găzdui o parcare pentru TIR-urile de tranzit, în special cele ucrainene. Reacția primarului

La Aeroportul Internațional Bălți-Leadoven ar putea fi amenajată o parcare destinată transportatorilor care tranzitează teritoriul Republicii Moldova, în special pentru cei din Ucraina. Declarația a fost făcută de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Andrei Spînu. Inițiativa a fost criticată de primarul Bălțiului Alexandr Petkov, care a spus ironic că atunci când astfel de idei vin din partea unui ministru al Infrastructurii este „un progres”.

Pe 18 ianuarie, Andrei Spînu a efectuat deplasare de lucru la Bălți. În aceiași zi a participat la emisiunea „NordNews Live”, în cadrul căreia a anunțat că în timpul vizitei la Bălți a trecut și pe la aeroportul din oraș.

Am fost să văd cum stau lucrurile la Aeroportul Internațional Bălți. (…) Probabil vom amenaja o parcare pentru autocamioane care vin în tranzit prin Republica Moldova, ca să creăm condiții mai bune pentru șoferi, în mod special cei care tranzitează din Ucraina. Am fost să văd cum stau lucrurile acolo, cu poliția, ANTA, cu toate structurile, ca să vedem cum putem să facem o amenajare mai bună”, a spus ministrul.

Totodată, Andrei Spînu a declarat că, deocamndată, pe piața avia din țara noastră nu există destulă cerere pentru a redeschide Aeroportul Bălți.

Ce ține de zona de Nord, Sud și alte aeroporturi. Din toate discuțiile și analizele care au fost făcute până acum, concluzia este următoarea: infrastructura aeroportuară în sine nu înseamnă că acolo vor începe să zboare avioanele imediat. Poți să ai cel mai bun aeroport, dar dacă nu există cerere, solicitare, suficientă pe piață – nu va zbura nimeni. Respectiv, noi trebuie muncim în două direcții: pe de o parte să dezvoltăm piața în care să fie cerere pentru o astfel de infrastructură și apoi să discutăm despre deschiderea aeroportului. (…) Asta înseamnă să creștem activitatea economică în zonă, să reabilităm drumuri, trebuie să dezvoltăm turismul în zona de nord, ca să fie cerere, să fie nevoie să zboare. Astăzi, analizele arată că pentru Republica Moldova în următorii doi-trei ani Aeroportul Internațional Chișinău este suficient pentru a acoperi acea cerere care există”, a menționat acesta.

Într-o postare pe rețelele de socilizare, primarul de Bălți Alexandr Petkov a criticat, într-o manieră ironică, inițiativa invocată de Spînu.

Atunci când ministrul Infrastructurii transformă un aeroport internațional (chiar și cu toate defectele pe care le are) într-o parcare pentru camioane, fiți de acord – acesta este progres”, a menționat, ironic, Petkov.

***

Precizăm că Republica Moldova are șapte aeroporturi: trei locale și patru – internaționale. Aeroportul Internațional Leadoven este al doilea ca mărime din țară. Activitatea acestuia a fost sistată din vara anului 2015, după retragerea licenței de activitate conform demersului Autorității Aeronautice Civile.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

gifp.md

Portul Giurgiulești, aflat în proprietatea Guvernului, va fi extins și modernizat. Cojuhari: „Nu au fost discuții despre vânzare”

Portul de stat Giurgiulești, singurul port aflat în proprietatea Republicii Moldova, va fi modernizat și extins în următorii ani. Planul include reparația danei, modernizarea infrastructurii operaționale și curățarea albiei râului, lucrări care vor fi finanțate integral din sursele proprii ale portului. Declarația a fost făcută de directorul General al Agenției Proprietăți Publice, Roman Cojuhari, în emisiunea „La 360 de grade” de la Radio Moldova.

„Echipamentul este cu mult mai simplu și mai mic și cu capacitate mai mică decât la portul privat. Cu siguranță și terenul pe care operează acest port este mai mic. Dat fiind faptul că în preajmă avem ceva terenuri libere care pot fi folosite pentru extinderea portului, cum ar fi ca infrastructură, ca acces și pe calea ferată, ne dorim să formăm acele terenuri și să le acordăm acestui port pentru a fi extins, pentru a fi asigurată și calea ferată către portul de stat”, a spus Roman Cojuhari.

Roman Cojuhari a precizat că Agenția Proprietăți Publice colaborează cu Ministerul Infrastructurii pentru a întări infrastructura portuară și pentru a asigura condiții moderne de operare. Potrivit șefului de la APP, anul trecut portul gestionat de stat a avut un profit de peste 35 milioane în 2024.

Întrebat despre ce beneficii ar putea avea Republica Moldova în urma achiziționării de către România a Portului Internațional Liber Giurgiulești, deținut de BERD, Cojuhari a spus că statul român, având mai mulți operatori de porturi și experiență în administrarea acestora, ar putea aduce o plus valoare pentru țară.

„Acum, dacă vorbim ca și cetățean, pentru noi este foarte important să avem o infrastructură de transport cât mai dezvoltată. Asta înseamnă și prețuri mai mici pentru transportarea acestei mărfi. Fie că vorbim despre cereale, fie că vorbim despre combustibil, sau fie că vorbim despre deșeuri de metal, pietriș, ce este mai bine de transportat pe cale navală. O investiție asta înseamnă dezvoltare, asta înseamnă și concurență, asta înseamnă și accesibilitate”a mai spus șeful APP.

Situația porturilor din Giurgiulești: ce se vinde și ce rămâne al statului

În regiunea Giurgiulești funcționează astăzi două porturi vecine, situate pe terenuri adiacente, dar cu statut diferit.

Portul Internațional Liber este operat de compania Danube Logistics și deținut de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). În același timp, avem portul de stat se află în proprietatea Guvernului Republicii Moldova.

România și-a exprimat public intenția de preluare a portului în 2023. Acesta se află pe Dunăre, la kilometrul 133 de Marea Neagră, iar Guvernul României a aprobat în august 2024 inițierea negocierilor cu BERD.

Portul administrat de Danube Logistics funcționează pe un teren al statului, dar în baza unui acord de concesiune încheiat la începutul anilor 2000. Compania gestionează atât infrastructura portuară, cât și clădirile și alte active. Discuțiile recente privind vânzarea se referă exclusiv la această entitate privată, iar informații suplimentare vor fi făcute publice de Ministerul Economiei sau de entitățile implicate în tranzacție, conform explicațiilor oferite de directorul general al Agenției Proprietăți Publice, Roman Cojuhari.

Portul de stat rămâne integral în proprietatea Republicii Moldova. În ultimii trei ani, acesta a înregistrat rezultate bune, cu o creștere semnificativă a volumelor de mărfuri procesate și a veniturilor, a mai spus Roman Cojuhari.

„Nu au fost discuții pe acest subiect despre vânzare, sau concesionare, sau careva acțiuni, este de stat”, a mai subliniat acesta.

Discuțiile privind achiziționare Portului Internațional Liber Giurgiulești sunt în desfășurare, iar Guvernul nu poate oferi detalii despre o tranzacție nefinalizată. Statul român a promis că va face investiţii de peste 24 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii portuare. Portul Giurgiuleşti este considerat un punct vital pentru conectarea Republicii Moldova la coridoarele comerciale europene şi la Marea Neagră.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: