Facebook/Calea Ferată din Moldova

„Calea Ferată” va primi 60 mln lei pentru reabilitarea liniei Cahul-Giurgiulești. Ce instituții vor supraveghea procesul de reparație și achizițiile

Linia de cale ferată Cahul-Giurgiulești va fi renovată. O dispoziție în acest sens a fost aprobată, pe 21 august, de Comisia pentru Situații Excepționale (CSE), care a dispus alocarea a 60 milioane de lei pentru acest proiect.

Astfel, va fi reabilitat terasamentul liniei de cale ferată localizat la km 74 Cahul-Giurgiulești, grav afectată de alunecările de teren din august 2022. Potrivit documentului, repararea acestui sector de cale ferată avariat este determinat și de conexiunea alternativelor sigure spre și dinspre porturile Giurgiulești, Galați și Reni, în contextul recentelor bombardamente rusești asupra infrastructurii portuare ucrainene.

În aceste condiții, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale urmează să transfere 60 milioane de lei către Întreprinderea de Stat ”Calea ferată din Moldova”, care este responsabilă de implementarea proiectului.

Î. S „Calea Ferată din Moldova” a fost autorizată să desfășoare procedura de procurare a lucrărilor de reabilitare a terasamentului liniei de cale ferată respectiv privind achizițiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor și serviciilor poștale.

Monitorizarea procesului de realizare a proiectului, inclusiv a procedurilor de achiziție, se va efectua de un grup de lucru în componența căruia vor fi incluși reprezentanți ai Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Agenției Proprietății Publice, Ministerul Finanțelor, Procuraturii Generale, Serviciului de Informație și Securitate, Centrului Național Anticorupție, Agenției Achiziții Publice, Inspectoratului Național pentru Supraveghere Tehnică și ai Î. S. „Calea Ferată din Moldova”.

***

Amintim că, la sfârșitul lui august 2022, circulația trenurilor pe tronsonul Cahul-Giurgiulești a fost închisă, din cauza alunecărilor de teren care au afectat infrastructura feroviară. Ministerul Infrastructurii și Dezvolatării Regionale a precizat atunci că circa 350 m de cale ferată pe segmentul Colibaș-Giurgiulești au fost afectați.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

România, aproape să preia Portul Giurgiulești. Ministru român: „Trebuie să avem garanția exploatării și după 2030”

România este aproape să preia Portul Giurgiulești din Republica Moldova, aflat la granița cu județul Galați și considerat strategic pentru aprovizionarea cu mărfuri către și dinspre Ucraina. Ministrul Transporturilor din România, Ciprian Șerban, a declarat pentru DCNews că negocierile sunt într-o fază avansată.

„Suntem acum în discuții și pentru achiziția Portului Giurgiulești. Este foarte strategic poziționat. Teoretic, suntem în semnarea contractului. Am avut o discuție cu cei de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, le-am făcut o ofertă și a fost acceptată. Sunt câteva condiții pe care trebuie să le îndeplinească și cei din Republica Moldova. Va trebui să prelungească durata de exploatare a portului, care e până în 2030 astăzi. Ca să aibă sens investiția și să fie profitabilă și pentru România, trebuie să avem garanția că putem exploata și după 2030. Ei sunt deschiși și vor face această modificare cât mai curând posibil”, a declarat oficialul român.

Potrivit lui Ciprian Șerban, săptămâna viitoare este programată o discuție cu Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, pentru a finaliza detaliile.

***

Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din sudul Republicii Moldova a devenit un punct de tranzit comercial strategic pentru importul de cereale din Ucraina, după ce Federația Rusă a blocat porturile de-a lungul coastei ucrainene a Mării Negre. Compania care operează portul este controlată integral de BERD, a relatat în septembrie 2023 publicația Vocea Basarabiei. BERD a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), la 7 mai 2021. Astfel, BERD a devenit atunci unicul beneficiar efectiv al Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești. Prin această achiziție, BERD anunța într-un comunicat că își propune să promoveze continuarea funcționării și dezvoltării cu succes a Portului Internațional Liber Giurgiulești, și va încerca să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portul.

În septembrie 2023, premierul român Marcel Ciolacu declara într-un interviu pentru Digi24 că România intenționează să cumpere portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova, în contextul în care se preconizează ca țara să devină „un hub important în reconstrucția Ucrainei”. Atunci Ciolacu susținea că ministrul Transporturilor de la București a avut discuții în acest sens cu BERD, care este singurul proprietar final al companiei care administrează portul la Dunăre.

În octombrie 2023, ministrul Infrastructurii de la Chișinău Andrei Spînu declara că Guvernul României și-a anunțat intenția de a cumpăra Portul Internațional Giurgiulești – deținut de BERD – nu întregul Complexul Portuar Giurgiulești, pe teritoriul căruia se află și Portul de Stat. Oficialul menționa că reprezentanții BERD au fost informați despre faptul că în cazul în care banca va decide să vândă acest port, Guvernul de la Chișinău trebuie să fie implicat în acest proces din faza inițială, întrucât acest obiect de infrastructură reprezintă singura ieșire a Moldovei la mare. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: