Andrei Mardari/NewsMaker/ foto simbol

Câți copii au mers în clasa I în Republica Moldova? Noul an educațional în cifre

În anul educațional 2025–2026 în Republica Moldova, peste 30 000 de copii au fost înscriși în clasa I. Aproape 123 000 de copii au fost înscriși la grădinițe. Totodată, 81 de școli profesionale, colegii și centre de excelență și-au deschis porțile, la fel și 16 universități din țară. Noul an universitar vine cu cinci specialități noi. Informațiile au fost comunicate pe 1 septembrie de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

Potrivit Ministerului, anul școlar 2025–2026 a început pe 1 septembrie în peste 1 200 de instituții de învățământ din Republica Moldova.

Conform datelor Ministerului, procesul educațional în învățământul general va fi organizat în 1 183 de instituții. În clasa I au fost înscriși circa 30 765 de copii. În total, în acest an activează 30 779 de cadre didactice. 

La nivel preșcolar, în acest an, au fost înscriși 122 978 de copii în instituțiile de educație timpurie. Numărul total de personal în instituțiile de educație timpurie este de 12 523, dintre care 10 494 sunt educatori. 

În ceea ce privește învățământul profesional tehnic, instruirea se va desfășura în 81 de instituții: 32 de școli profesionale, 35 de colegii și 14 centre de excelență.

Învățământul superior se va desfășura în 16 universități, dintre care 12 universități publice și 4 private. Ministerul a precizat că anul 2024-2025 vine cu cinci specialități noi: Fizică medicală, Bioinginerie, Dispozitive medicale, Îmbunătățiri funciare (hidromeliorație) și Agricultură inteligentă. Cele mai multe locuri la buget au fost oferite pentru științe ale educației (2.020), inginerie, tehnologii și arhitectură (1.402), sănătate (960), științe agricole, silvicultură și medicină veterinară (378). Ministerul a declarat că studenții care au ales să-și facă studiile în domeniul științelor educației vor beneficia de burse duble, cu o valoare între 2.430 și 3.110 lei pentru toți anii de studii și de la 2.850 la 3620 de lei în ultimul an. Bursele vor fi acordate în dependență de performanțele academice ale studenților. 

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tezele de licență scrise cu AI scapă de detectarea sistemului antiplagiat? Perciun: „Asta e o problemă și mai complicată”

În Republica Moldova, plagiatul în instituțiile de învățământ superior a devenit o problemă tot mai gravă. Un sondaj recent elaborat de Ministerul Educației arată că peste 30% dintre studenți folosesc inteligența artificială pentru realizarea lucrărilor universitare. Mai grav este faptul că țara nu dispune de un sistem național centralizat de depistare a plagiatului, iar tezele realizate cu ajutorul AI nu pot fi identificate de softurile existente. Declarațiile au fost făcute de ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, în cadrul ediției de astăzi, 8 decembrie, a emisiunii „La 360 de grade” de la Radio Moldova.

În prezent, mai multe universități utilizează instrumente diferite pentru a depista plagiatul, însă este necesar un sistem la nivel național, susține Dan Perciun. Ministrul subliniază că asigurarea transparenței în mediul universitar reprezintă și un angajament față de Uniunea Europeană, iar dezvoltarea sau achiziționarea unui soft ar putea fi finanțată prin fondurile europene din Planul de Creștere pentru Moldova.

„Ceea ce ne propunem să facem e să elaboream sau să contractăm serviciile unui soft național de prevenire a plagiatului, care se acționează ca un repozitoriu cu toate tezele de licență din țara noastră, în general în spațiul românesc. Universitățile noastre, de la caz la caz, folosesc asemenea instrumente. E important să avem niște standarde clare față de ce înseamnă plagiat, să avem niște standardi față de instrumentele care depistează plagiatul și să facem lucrul ăsta sistemic. În contextul planului de creaștere, noi avem rezervate resurse”, a menționat oficialul.  

Dan Perciun a atras atenția și asupra unei provocări și mai mari: evoluția accelerată a inteligenței artificiale. El afirmă că textele generate de AI nu pot fi detectate de programele antiplagiat actuale, ceea ce face aproape imposibilă diferențierea între un produs original și unul creat automatizat.

„Pentru că ceea ce astăzi oferă inteligența artificială sunt produse care nu sunt depistabile de către aceste softuri antiplagiat. Și aici merită să revenim la o discuție serioasă despre examenele la final de an”, a mai spus ministrul.

Ministrul Educației a precizat că subiectele legate de folosirea inteligenței artificiale în învățământul superior vor fi discutate pe 22 decembrie, în cadrul unei noi conferințe dedicate integrității academice.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: