Facebook/Iv Ceban

Consiliul municipal Chișinău a ajustat bugetul pentru anul curent. De ce au scăzut veniturile și au crescut cheltuielile?

Consiliul municipal Chișinău (CMC) a aprobat marți, 24 noiembrie, modificarea bugetului capitalei pentru anul curent. Potrivit serviciului de presă al primăriei, veniturile bugetului capitalei din impozite au scăzut cu 28 de milioane de lei, iar din vânzarea terenurilor, proprietate municipală, au venit cu 95 de milioane de lei mai puțin decât era planificat. În același timp, cheltuielile au crescut.

Primăria a menționat că veniturile capitalei au scăzut, deoarece din cauza crizei provocate de pandemie, multe întreprinderi au fost nevoite să se închidă. Tot în acest an, primăria a reușit să vândă terenuri doar de 103 milioane de lei, deși era planificat de aproape 200 de milioane.

Cheltuielile au crescut din cauza proiectelor de investiții care au continuat în ciuda pandemiei. De asemenea, primăria a menționat că prețurile pentru serviciile de amenajare a străzilor orașului au crescut. De asemenea, cheltuielile pentru suburbii au crescut cu 2,8 milioane de lei.

Primăria a mai menționat că până la 19 noiembrie, veniturile primăriei se ridicau la 3,64 miliarde de lei. Aceasta reprezintă 81,2% din suma prevăzută în plan. Iar cheltuielile s-au ridicat la 3,66 miliarde de lei, sau 74,1% din plan.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Parlamentul Republicii Moldova

Comuniștii vor moratoriu asupra sancționării antreprenorilor independenți pentru lipsa aparatului de casă. Proiect de lege

Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) propune instituirea unui moratoriu temporar asupra efectuării controalelor și aplicării sancțiunilor contravenționale față de persoanele fizice înregistrate ca desfășurând activitate independentă pentru lipsa aparatului de casă și neemiterea bonurilor fiscale. Un proiect de lege în acest sens, elaborat de deputata PCRM Diana Caraman, a fost înregistrat în Parlament.

Proiectul de lege propune ca moratoriul să se aplice exclusiv în raport cu persoanele fizice care:

  • desfașoară activitate independentă în condițiile art. 5 pct. 361 din Codul Fiscal al Republicii Moldova;
  • utilizează echipamente de casă și de control conectate la sistemul informațional automatizat „Monitorizarea electronică a vânzărilor”.

Acesta nu se aplică în cazurile în care se constată săvârșirea unor „acțiuni frauduloase intenționate, de natură penală”.

Moratoriul este valabil pană la data intrării în vigoare a Legii pentru modificarea unor acte normative (Legea nr. 133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal și Codul Fiscal al Republicii Moldova), sau până la punerea în aplicare a mecanismului de codificare a informației de identificare în documentele fiscale, în funcție de care eveniment survine mai întâi”, se arată în proiect.

Documentul mai propune ca, pe durata moratoriului, organele fiscale sau alte autorități publice să nu inițieze și efectueze controale privind neemiterea bonului fiscal în formă care ar include IDNP sau alte date personale ale titularului activității, precum și lipsa echipamentelor de casă și control.

Totodată, inițiativa legislativă propune ca, în perioada valabilității moratoriului, să nu fie aplicate sancțiuni privind aceste aspecte.

Aplicarea imediată a sancțiunilor pentru lipsa aparatelor fiscale, în contextul expunerii publice a datelor personale, constituie о ingerință disproporționata în dreptul la viața privată. Până la instituirea mecanismului de codificare a acestor date, statul are obligația pozitivă de a suspenda măsurile coercitive pentru a preveni încălcări ulterioare ale drepturilor fundamentale ale cetățenilor”, se argumentează în document.

Download by Ana-Maria

Pentru a fi adoptat, proiectul de lege trebuie să fie votat de cel puțin 51 de deputați. Fracțiunea comuniștilor are în actuala legislatură doar 8 parlamentari.

Amintim că, în 2025, Parlamentul a adoptat un proiect de lege care stabilește un nou cadru legal pentru desfășurarea activității economice de către persoanele fizice – antreprenorii independenți. Legea prevede că persoanele fizice vor putea activa legal în baza unei proceduri de înregistrare simplificate, fără a crea o firmă.

Acest regim va permite desfășurarea unor activități precum consultanță, IT, design, traduceri, educație, îngrijire sau lucrări tehnice și creative. Regimul de antreprenoriat independent va fi aplicat doar pentru o listă limitată de activități, care va putea fi extinsă treptat, în funcție de rezultate.

Legea propune instituirea unui regim de impozitare care prevede aplicarea unui impozit unic de 15% asupra veniturilor, valabil pentru vânzări anuale de până la 1,2 milioane de lei, care include impozitul pe venit și plățile la CNAS/CNAM.

Legea va intra în vigoare la 1 ianuarie 2026.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: