Creșterea prețului de achiziție și devalorizarea leului. Conducerea ANRE a explicat de ce vom plăti mai mult pentru lumină

Directorul Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) Violina Șpac a enumerat principalii factori care au dus la majorarea prețului energiei electrice. Unul din ei, potrivit reprezentantului Agenției, este devalorizarea monedei naționale față de dolarul american. 

„Este vorba de 3 factori de bază – majorarea prețului de procurare a energiei electrice de la furnizorul central SA „Energocom”, a fost majorat cu circa 34%. Avem o creștere de la 3,24 lei/kWh până la 4,33 lei/kWh”, a spus Șpac, în cadrul unor declarații de presă.

Un alt factor care a influențat prețurile, potrivit directorului ANRE, este creșterea de procurare a energiei electrice de import cu circa 5%.

„Ultimul și factorul care la fel este decisiv în toate ajustările de preț este devalorizarea monedei naționale față de dolarul american cu circa 6% în comparație cu valoarea aplicată la determinarea prețurilor din 8 iunie 2022”, a conchis Violina Șpac.

Menționăm că pe 12 octombrie, ANRE a decis majorarea tarifului la energia electrică. Pentru Premier Energy, tariful crescut de la 2,64 lei pe kWh până la 3,15 lei pe kWh, o majorare cu 19,2%. Astfel, curentul s-a scumpit cu 51 de bani per kWh la Premier Energy.

De asemenea a fost examinat și proiectul prețurilor reglementate de furnizare a energiei electrice de către S.A. „Furnizarea Energiei Electrice Nord” pentru anul 2022. Prin urmare, documentul a fost aprobat, iar tariful a crescut de la 2,86 lei pe kWh până la 3,21 lei pe kWh, o majorare cu 12,4%. Menționăm că reprezentanții companiei au cerut – 3 lei și 76 de bani pentru un kWh, fără TVA.

De precizat că noile prețuri reglementate vor fi aplicate din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Ultima dată, ANRE a aprobat majorarea tarifelor pentru energie electrică în iunie 2022.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Defecțiunile tehnice înregistrate luni la Aeroportul Internațional Chișinău au fost cauzate de instabilitatea rețelei de electricitate din Ucraina, afectată de bombardamentele rusești. Explicațiile au fost oferite de vicepremierul Vladimir Bolea, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, citat de IPN.

Vladimir Bolea a declarat că, în prezent, Republica Moldova este conectată la rețeaua electrică prin Ucraina.

„Defecțiunea care a avut loc ne demonstrează importanța liniei pe care o construim și care leagă Vulcănești de Chișinău. În urma bombardamentelor de pe teritoriul Ucrainei au avut loc zeci de căderi de tensiune. Aceste căderi de tensiune au provocat arderea unei părți a unui utilaj de la Aeroport”, a precizat Vladimir Bolea în cadrul emisiunii Punctul pe Azi de la TVR Moldova.

Ministrul infrastructurii a precizat că, deși Aeroportul dispune de trei linii de aprovizionare cu energie electrică – una principală și două de rezervă – defecțiunea a reușit totuși să afecteze sistemul.

„Chiar dacă Aeroportul are trei linii, una de bază și două de rezervă, pentru a aproviziona Aeroportul cu energie electrică, totuși a avut loc această defecțiune. Până la prânz, ei au reușit să rezolve totul pentru că aveau piese de rezervă. S-a trecut la regim manual controlul și informarea cetățenilor. Au fost unele impedimente, dar Aeroportul și-a cerut scuze și a manifestat profesionalism”, a susține Vladimir Bolea.

Vicepremierul a subliniat că, odată cu finalizarea construcției rețelei Vulcănești – Chișinău, „această problemă nu va mai exista, pentru că atunci Republica Moldova va deveni independentă pe segmentul livrării energiei electrice“.

Amintim că luni, 9 mai, în Aeroportul Chișinău a avut loc o defecțiune tehnică, din cauza căreia unele sisteme informaționale au fost temporar indisponibile. Problemele au îngreunat activitatea unor servicii și au cauzat întârzieri în deservire. Angajații au fost nevoiți, pe alocuri, să completeze biletele manual. În plus, au fost anulate două curse — spre București și Dortmund, iar celelalte curse au decolat cu întârziere.

Până la amiază, problema tehnică a fost remediată, însă dificultățile și întârzierile au continuat pe parcursul întregii zile.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: