Andrei Mardari / NewsMaker imagini simbol

Cu petiții la președinte, premier și șefia Parlamentului. Transportatorii reacționează în urma scumpirii carburanților 

Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova, de comun cu Uniunea Transportatorilor și Drumarilor, au adresat o petiție președintelui Republicii Moldova, prim-ministrului și președintelui Parlamentului. Petiția a fost depusă, potrivit transportatorilor, în contextul crizei de pe piața internațională de energie și previziunilor de creștere continuă a prețurilor.

Transportatorii cer restituirea accizelor pentru motorină, reducerea TVA pentru combustibil de la 20% la 10% și efectuarea unor compensări individuale către operatorii de transport rutier internațional.

Totodată, ei solicită majorarea cotelor de autorizații pe direcția Ungaria, Polonia, Slovenia, Serbia, Slovacia, Turcia, Italia, Austria, Lituania, Letonia, precum și micșorarea prețurilor pentru autorizațiile de transport rutier de marfă.

Prețul la benzină a crescut timp de o zi cu aproape un leu — până la 26,68 lei pentru un litru, iar cel la motorină — cu aproape 2 lei, până la 25,02 lei pentru un litru. Cei de la ANRE au motivat aceste scumpiri prin creșterea fără precedent a prețurilor la carburanți la nivel mondial.

De menționat că ieri seara, la mai multe benzinării din Chișinău s-au format cozi lungi de mașini. Într-un comentariu pentru Agora, reprezentanții Guvernului au declarat că motivul a fost știrea privind creșterea prețurilor la carburanți.

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

DW

Institutul Economic German: exporturile din Rusia au crescut în pofida războiului și sancțiunilor

În ciuda sancțiunilor occidentale, exporturile din Federația Rusă către 20 de țări — cei mai mari parteneri comerciali — au crescut cu 18% în perioada războiului din Ucraina, ajungând la 330 de miliarde de dolari. Aceste calcule, ajustate în funcție de inflație, se regăsesc într-un raport publicat 13 iunie de Institutul Economic German (IW) din Köln. Institutul a comparat datele privind exporturile Federației Ruse din anii 2024 și 2021.

Trezoreria de război a lui Putin rămâne bine alimentată”, se arată în comunicatul publicat de IW, potrivit DW. Potrivit datelor institutului, principalul partener comercial al Federației Ruse în anul 2024 a fost China, care a achiziționat mărfuri rusești în valoare de 130 de miliarde de dolari. Comparativ cu 2021, acest indicator a crescut cu 67%.

Pe locul al doilea în ceea ce privește importurile de bunuri din Rusia se află India. Înainte de război, India ocupa locul 12, însă de atunci livrările către această țară au crescut cu 680%. Cea mai mare parte constă în petrol.

Printre cei mai importanți parteneri comerciali ai Rusiei, economiștii germani au menționat, de asemenea, Brazilia și Turcia. De asemenea, exporturile rusești către Armenia au crescut cu 423% după începutul războiului, către Uzbekistan — cu 125%, iar către Israel — cu 240%, fiind vorba în principal tot despre petrol.

În același timp, livrările către Germania au scăzut cu 92%, practic ajungând aproape de zero. Către Italia — au scăzut cu 83%, iar către Cehia — cu 51%. Economiștii de la IW concluzionează că are loc o „redirecționare a fluxurilor comerciale” din Rusia, în special către țările din lumea a treia.

În ciuda tuturor eforturilor europene, trezoreria de război a lui Putin nu se golește. Regimul exploatează abil lacunele din sistemul de sancțiuni pentru a-și consolida resursele financiare. Datele preliminare pentru anul 2025 arată, de asemenea, că în această privință s-a schimbat foarte puțin”, scrie IW.

Institutul consideră că cea mai puternică lovitură dată exporturilor Rusiei ar putea fi reducerea plafonului de preț pentru petrolul rusesc și impunerea de sancțiuni împotriva „flotei din umbră” de petroliere.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: