multimedia.parlament.md

Deputații au votat în primă lectură proiectul politicii fiscale și vamale pentru anul 2022

Proiectul politicii fiscale și vamale pentru anul 2022 a fost dezbătut în plen și votat în prima lectură. Măsurile incluse în document au drept scop consolidarea veniturilor bugetare printr-o administrare fiscală și vamală eficientă, soluționarea constrângerilor economice și asigurarea dezvoltării durabile a Republicii Moldova, în contextul proceselor economice și sociale existente.

Proiectul politicii fiscale și vamale prevede modificarea a zece acte legislative, inclusiv Codul fiscal, Legea privind finanțele publice locale, Codul vamal, Codul contravențional al Republicii Moldova ș.a.

Printre cele mai importante prevederi ale proiectului este modificarea legislației în vigoare, care va permite ca încasările din taxa pentru folosirea drumurilor să fie alocate integral unităților administrativ-teritoriale de nivelul întâi.

Documentul mai prevede creșterea de la 2200 de lei până la 3100 de lei a salariului minim al personalului în sectorul bugetar numărul de beneficiari direcți ai acestei măsuri constituie peste 34 de mii de cetățeni. De asemenea, și revenirea la acordarea premiului anual pentru angajații din sectorul bugetar.

În proiect este prevăzută majorarea cuantumului scutirilor persoanelor fizice de la 25 200 lei la 27 000 lei (scutirea personală), de la 30 000 lei la 31 500 lei (scutirea personală majoră) și de la 18 900 până la 19 800 lei (scutirea majoră pentru soț/soție); se propune dublarea scutirii pentru persoanele întreținute (copii) de la 4500 lei la 9000 lei.

Totodată, urmează a fi majorată cota impozitului pe venit reținut la sursa de plată din câștigurile la jocurile de noroc de la 12% la 18%.

De asemenea, se preconizează anularea taxei pentru serviciile de telefonie mobilă de 2,5%, fapt care va ajuta operatorii telefoniei mobile să accelereze implementarea roaming-ului  cu țările Uniunii Europene.

De asemenea, sunt revăzute accize la următoarele produse din tutun: țigări de foi (inclusiv cele cu capete tăiate) şi trabucuri, care conţin tutun și  alte ţigări de foi, trabucuri şi ţigarete conţinînd înlocuitori de tutun. O altă măsură se referă la reglementarea cotelor accizei pentru cartușe și rezerve pentru țigarete electronice; preparate destinate utilizării în cartușe și rezerve pentru țigarete electronice.

Prezentând proiectul în plenul Paramentului, ministrul Finanțelor, Dumitru Budianschi, a apreciat că prevederile documentului sunt prudente și păstrează stabilitatea sistemului bugetar.

Potrivit președintelui Comisiei economie, buget și finanțe, Dumitru Alaiba, la examinarea proiectului pentru lectura a doua, finală, vor fi luate în considerație toate amendamentele formulate, inclusiv, de fracțiunile parlamentare.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

gifp.md

Portul Giurgiulești, aflat în proprietatea Guvernului, va fi extins și modernizat. Cojuhari: „Nu au fost discuții despre vânzare”

Portul de stat Giurgiulești, singurul port aflat în proprietatea Republicii Moldova, va fi modernizat și extins în următorii ani. Planul include reparația danei, modernizarea infrastructurii operaționale și curățarea albiei râului, lucrări care vor fi finanțate integral din sursele proprii ale portului. Declarația a fost făcută de directorul General al Agenției Proprietăți Publice, Roman Cojuhari, în emisiunea „La 360 de grade” de la Radio Moldova.

„Echipamentul este cu mult mai simplu și mai mic și cu capacitate mai mică decât la portul privat. Cu siguranță și terenul pe care operează acest port este mai mic. Dat fiind faptul că în preajmă avem ceva terenuri libere care pot fi folosite pentru extinderea portului, cum ar fi ca infrastructură, ca acces și pe calea ferată, ne dorim să formăm acele terenuri și să le acordăm acestui port pentru a fi extins, pentru a fi asigurată și calea ferată către portul de stat”, a spus Roman Cojuhari.

Roman Cojuhari a precizat că Agenția Proprietăți Publice colaborează cu Ministerul Infrastructurii pentru a întări infrastructura portuară și pentru a asigura condiții moderne de operare. Potrivit șefului de la APP, anul trecut portul gestionat de stat a avut un profit de peste 35 milioane în 2024.

Întrebat despre ce beneficii ar putea avea Republica Moldova în urma achiziționării de către România a Portului Internațional Liber Giurgiulești, deținut de BERD, Cojuhari a spus că statul român, având mai mulți operatori de porturi și experiență în administrarea acestora, ar putea aduce o plus valoare pentru țară.

„Acum, dacă vorbim ca și cetățean, pentru noi este foarte important să avem o infrastructură de transport cât mai dezvoltată. Asta înseamnă și prețuri mai mici pentru transportarea acestei mărfi. Fie că vorbim despre cereale, fie că vorbim despre combustibil, sau fie că vorbim despre deșeuri de metal, pietriș, ce este mai bine de transportat pe cale navală. O investiție asta înseamnă dezvoltare, asta înseamnă și concurență, asta înseamnă și accesibilitate”a mai spus șeful APP.

Situația porturilor din Giurgiulești: ce se vinde și ce rămâne al statului

În regiunea Giurgiulești funcționează astăzi două porturi vecine, situate pe terenuri adiacente, dar cu statut diferit.

Portul Internațional Liber este operat de compania Danube Logistics și deținut de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). În același timp, avem portul de stat se află în proprietatea Guvernului Republicii Moldova.

România și-a exprimat public intenția de preluare a portului în 2023. Acesta se află pe Dunăre, la kilometrul 133 de Marea Neagră, iar Guvernul României a aprobat în august 2024 inițierea negocierilor cu BERD.

Portul administrat de Danube Logistics funcționează pe un teren al statului, dar în baza unui acord de concesiune încheiat la începutul anilor 2000. Compania gestionează atât infrastructura portuară, cât și clădirile și alte active. Discuțiile recente privind vânzarea se referă exclusiv la această entitate privată, iar informații suplimentare vor fi făcute publice de Ministerul Economiei sau de entitățile implicate în tranzacție, conform explicațiilor oferite de directorul general al Agenției Proprietăți Publice, Roman Cojuhari.

Portul de stat rămâne integral în proprietatea Republicii Moldova. În ultimii trei ani, acesta a înregistrat rezultate bune, cu o creștere semnificativă a volumelor de mărfuri procesate și a veniturilor, a mai spus Roman Cojuhari.

„Nu au fost discuții pe acest subiect despre vânzare, sau concesionare, sau careva acțiuni, este de stat”, a mai subliniat acesta.

Discuțiile privind achiziționare Portului Internațional Liber Giurgiulești sunt în desfășurare, iar Guvernul nu poate oferi detalii despre o tranzacție nefinalizată. Statul român a promis că va face investiţii de peste 24 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii portuare. Portul Giurgiuleşti este considerat un punct vital pentru conectarea Republicii Moldova la coridoarele comerciale europene şi la Marea Neagră.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: