DOC Cazul asistenților personali din Chișinău: CNA a pornit o procedură contravențională

Centrul Național Anticorupție (CNA) a pornit o procedură contravențională cu privire la situația asistenților personali din Chișinău. S-a întâmplat după ce consiliera fracțiunii Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) Irina Baran a depus un demers la CNA, solicitând atragerea la răspundere a persoanelor vinovate din cadrul Primăriei Chișinău și Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului din Chișinău, care „au încălcat drepturile copiilor cu dizabilități și asistenților personali ai acestora”. 

Vicepreședintele fracțiunii PAS din CMC Dumitru Ivanov a declarat că „CNA a pornit procedura contravențională pe subalternii lui Ion Ceban care la indicația sa au concediat asistenții personali care au grijă de copii și adulți cu dizabilități severe, iar la o parte din aceștia le-a redus în salariile”.

Asta e o dovadă clară că persoanele din cadrul Primăriei Chișinău și a Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului din mun. Chișinău, a admis acțiuni ce depășesc în mod vădit limitele drepturilor și atribuțiilor acordate prin lege și au încălcat drepturile și interesele ocrotite de lege ale copiilor cu dizabilități din mun. Chișinău și asistenților personali”, a menționat Ivanov pe rețelele de socializare.

NewsMaker a intrat în posesia răspunsului CNA către consilierea municipală Irina Baran. Cea din urmă a fost informată de directorul adjunct al Centrului Alexandru Savca că „a fost pornită procedura contravențională”.

În rezultatul examinării demersului dumneavoastră înregistrat în cancelarie, potrivit căruia solicitați atragerea la răspundere a persoanelor vinovate din cadrul Primăriei mun.Chișinău și Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului din mun. Chișinău, care prin acțiuni ce depășesc în mod vădit limitele drepturilor și atribuțiilor acordate prin lege, contrar intereselor publice, au prejudiciat și încălcat drepturile și interesele ocrotite de lege ale copiilor cu dizabilități din mun. Chișinău și asistenților personali ai acestora, vă informăm că pe aspectele invocate în sesizare a fost pornită procedura contravențională, iar despre decizia adoptată vă vom informa suplimentar”, a comunicat directorul adjunct al CNA.

NewsMaker

Ministrul Muncii și Protecției Sociale a anunțat că, începând cu 2024, finanțarea serviciului cu privire la asistenții personali se va face din contul bugetului de stat. Cu o excepție: municipiul Chișinău și Găgăuzia își vor asuma cheltuielile singure. Atunci ministrul Alexei Buzu a explicat că cele două regiuni au suficienți bani pentru a-și onora plățile din cont propriu.

Primăria municipiului Chișinău a criticat decizia autorităților și chiar le-a acționat în judecată. Edilul Ion Ceban spunea că municipalitatea nu are bani și a acuzat autoritățile centrale că pasează numeroase sarcini pe umerii primăriilor, fără a oferi, însă, și resurse financiare pentru asta. Deciziile autorităților centrale și municipale au provocat o serie de proteste în capitală.

Pe 12 martie, Ministerul Muncii declara că municipiul Chișinău are bani pentru serviciul asistență personală și că pentru a evalua care este situația în capitală, Inspectoratul Social de Stat a efectuat vizite de control la Direcția municipală pentru protecția drepturilor copilului și Direcția generală asistență medicală și socială și a constatat mai multe ilegalități, care vor fi transmise autorităților statului. Unul din rapoarte a fost transmis deja Centrului Național Anticorupție „dat fiind faptul că a fost constat abuz de putere”. Totodată Ministerul Muncii s-a adresat în instanța de judecată pentru a fi anulate dispozițiile emise de direcții cu privire la serviciul asistență personală. Detalii AICI.

Pe 19 martie, Guvernul a anunțat că va oferi compensații, în sumă de 5 mii de lei, pentru asistenții personali din Chișinău. Este vorba despre asistenții personali care au fost demiși sau care au rămas cu doar jumătate de salariu, prin decizia Primăriei Chișinău, calificată de Ministerul Muncii și Protecției Sociale drept una „abuzivă”. În reacție, reprezentanții Primăriei au declarat că „este de datoria Guvernului să asigure toți cetățenii egal”. „Or, aducem aminte că doar Chișinăul și UTA Găgăuzia au fost discriminați de Guvern și au fost tăiate acele finanțări în programul „restart” pentru asistenții personali. Ei au creat această problemă, după care făcând politică declară că o rezolvă”, a declarat consiliera primarului capitalei, Natalia Ixari.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

picusonline.it

Sezonul de vânătoare a început. Regulile pentru cei care vor să desfășoare activitatea în zona de frontieră

În perioada 15 august – 31 martie 2026 se desfășoară sezonul de vânătoare. Astfel, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a publicat un mesaj în care reamintește tuturor vânătorilor că activitatea, în zona de frontieră, este permisă doar cu respectarea normelor legale.

Potrivit IGPF, accesul în zona de frontieră în scop de vânătoare este permis doar pe baza unui aviz emis de Poliția de Frontieră. Cererea se depune electronic prin sistemul informațional „e-Permis”. Documentul, care este obligatoriu inclusiv pentru rezidenții din zonă, este transmis pe poșta electronică indicată de solicitant, după examinarea cererii, și confirmă sectorul și perioada autorizată pentru vânătoare.

Vânătorii trebuie să respecte strict limitele sectorului și termenul de valabilitate indicat în aviz. Conform legislației, vânătoarea este interzisă pe o lățime de 1 000 metri de la linia frontierei spre interiorul țării, iar tragerea cu arma sau urmărirea vânatului peste frontieră sunt strict interzise. De asemenea, activitatea este permisă doar în timpul zilei.

Totodată, deținătorii avizului au obligația să anunțe Sectorul Poliției de Frontieră înainte și după desfășurarea vânătorii și să colaboreze cu autoritățile, prezentând documentele la cerere.

Poliția de Frontieră recomandă tuturor vânătorilor să se informeze în prealabil despre reglementările legale disponibile pe www.legis.md și să utilizeze platforma „e-Permis” pentru solicitarea avizului și transmiterea notificărilor. Respectarea acestor reguli asigură desfășurarea activităților de vânătoare în condiții de siguranță și protejarea integrității frontierei de stat”, a transmis IGPF.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: