protest la guvern
Максим Андреев, NewsMaker

Ecoul războiului. Ce s-a întâmplat la 2 martie în centrul Chișinăului. Sinteză

Circulația pe trei străzi din centrul Chișinăului a fost blocată la 2 martie, timp de câteva ori. NM relatează pe scurt, cine și de ce a protestat lângă sediul guvernului, cine i-a susținut, cum au reacționat autoritățile și de ce după întrevederea cu premierul Ion Chicu, protestatarii au anunțat despre „victoria în prima luptă” și „continuarea războiului”.

Cine și de ce a protestat

După acțiunile comemorative din dimineața de 2 martie de la Chișinău, dedicate celor 28 de ani de la începutul conflictului militar de pe Nistru, un protest a început lângă sediul guvernului. În Piața Marii Adunări Naționale s-au adunat câteva mii de persoane, inclusiv veterani ai conflictului transnistrean. Ei cereau noi înlesniri sociale și o întrevedere cu prim-ministrul Ion Chicu.

Însă protestul se desfășura cu lozincile: „Noi suntem poporul, Dodon e trădătorul!”, „Chicu la gunoi împreună cu Ciocoi!”, „Jos Dodon!”, „Jos guvernul!”.

Ministrul apărării Victor Gaiciuc a încercat să comunice cu protestatarii, însă grupul de inițiativă care a organizat protestul a refuzat să discute cu el. Nicolae Gârbu, membru al grupului de inițiativă, a declarat pentru NM că „acest ministru al apărării și consiliul veteranilor nu-i reprezintă pe protestatari”.

Protestatarii au declarat de pe scenă că doresc să comunice doar cu prim-ministrul Chicu, nu cu „consilierii ministrului apărării” și doar în prezența presei și nu cu ușile închise, așa cum propunea guvernul.

În timp ce premierul întârzia cu răspunsul, combatanții au blocat intersecțiile dintre bulevardul Ștefan cel Mare și străzile Pușkin și Bănulescu Bodoni. Circulația pe aceste străzi a fost blocată pentru câteva ore. Unul dintre participanții la protest a spart cu un buzdugan ușa de la intrarea în guvern.

Cine i-a susținut pe protestatari

Protestatarii l-au învinuit de trădare nu numai pe Dodon, dar și pe șeful MAEIE Aureliu Ciocoi, care a spus anterior că în anul 1992, armata rusă „a oprit vărsarea de sânge” de pe Nistru. Comentând aceasta, Ciocoi a spus că presa a rupt din context și a denaturat afirmațiile sale, pentru a provoca scandal.

Unul dintre participanții la protest a declarat pentru NM că „după declarațiile sale despre conflictul transnistrean, Ciocoi ar trebui să-și dea demisia, dar odată ce nu a plecat și premierul nu l-a demis, înseamnă că tot guvernul trebuie să plece”.

În replică, Ciocoi a spus că nu se ține de fotoliul de ministru, însă nu va demisiona benevol.

În contextul protestului combatanților, Partidul PAS a comunicat că va înainta din nou vot de neîncredere ministrului Ciocoi. Totodată, PAS a declarat că protestul veteranilor războiului de pe Nistru este o acțiune logică și legală, după toate declarațiile șefului MAEIE.

Grupul parlamentar al foștilor democrați condus de Andrian Candu a decis să susțină votul, acesta menționând că „ministrul Ciocoi a încercat să denatureze istoria”.

Reacția autorităților

Premierul Chicu a declarat că în spatele protestului „stau forțe politice care au scopul de a instiga la ură și violență în ziua comemorării celor care au căzut în conflictul militar din Transnistria, în anul 1992”. „A strica ușile Guvernului, ale unei clădiri a statului, nu e dovadă de patriotism, din contra – e dovada că detești edificiile țării și ale statalității. Regretăm că unii oameni s-au lăsat conduși din umbră de forțe care doresc destabilizarea Republicii Moldova, prin ură, agresiune și dezbinare socială. Sperăm să ajungă la conștiința lor că au greșit”, a scris Chicu pe Facebook.

Învinuit la protest de trădare și cerându-i-se demisia, președintele Igor Dodon a concretizat cuvintele lui Chicu. Președintele a declarat că în spatele acestui protest stau „politicienii  fugari care manipulează nemulțumirea veteranilor pentru a provoca o confruntare dură a diferitelor grupuri [sociale]”.

„Sunt multe semnale care indică foarte clar că în spatele manifestării violente de astăzi se află unele grupări politice. Există informații că protestatarii au fost aduși cu autobuze din raioane, iar liderii lor au fost sponsorizați, într-un stil atât de cunoscut din trecut. În mulțime au fost văzute fețe folosite în trecut de PD-ul lui Plahotniuc pentru a face acțiuni împotriva partidelor de opoziție. Iată de ce sloganele folosite au avut o tentă preponderent politică sau geopolitică, fără legătură cu nevoile reale ale veteranilor. Acestea sunt aspecte pe care societatea trebuie să le cunoască, să înțeleagă ce se află în mod real în spatele unor astfel de manifestări provocatoare”, a scris Dodon pe Facebook.

Întrevederea cu Chicu: „Războiul continuă”

Aproape de ora șapte seara, întrevederea dintre reprezentanții protestatarilor și premierul a avut loc: Chicu a acceptat întrevederea cu ei în prezența presei.

În cadrul întrevederii, premierul a promis că va îndeplini cerințele lor referitoare la polițele de asigurare medicală gratuite pe viață pentru veteranii conflictului transnistrean. Chicu a mai promis că va discuta în guvern despre majorarea îndemnizațiilor pentru combatanți, ce-i drept, nu de zece ori, așa cum au cerut aceștia, pentru că „statul nu are atât de mulți bani”.

La fel, în cadrul guvernului va fi creat un organ executiv special care se va ocupa de problemele veteranilor. Mai concret despre aceasta, premierul și combatanții vor discuta la întrevederea din 3 martie.

Iar chestiunea cu privire la demisia șefului MAEIE Ciocoi, asupra căreia insistau protestatarii, a rămas deschisă. Chicu susține că explicațiile publice ale afirmațiilor sale despre conflictul transnistrean au fost suficiente. Combatanții însă i-au cerut lui Ciocoi să vină în fața lor și să le ceară scuze.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Instagram

Zbor întârziat, anulat sau bagaj pierdut? Drepturile pasagerilor avia

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova susține că numărul moldovenilor care călătoresc cu avionul crește de la an la an, iar odată cu el – și numărul situațiilor neplăcute în aeroporturi. În astfel de cazuri, Centrul subliniază că pasagerii au drepturi clare și pot solicita compensații între 250 și 600 de euro, cazare, mese sau rambursarea integrală a biletului.

Potrivit Centrului, în Republica Moldova, drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul sunt reflectate într-un regulament aprobat de Guvern și în Legea privind protecția consumatorilor. Regulamentul se aplică zborurilor care pleacă de pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de compania aeriană, precum și celor care sosesc din afara țării și sunt efectuate de operatori aerieni din R. Moldova. Pasagerii pot invoca aceste drepturi doar dacă au o rezervare confirmată pentru zborul respectiv și se prezintă la înregistrare la ora indicată în prealabil de compania aeriană sau, dacă ora nu este menționată, cu cel puțin 45 de minute înainte de plecarea zborului.

Centrul European al Consumatorului din Republica Moldova a precizat că regulamentul transpune prevederile unui regulament al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil în statele Uniunii Europene. Astfel, dacă, în calitate de pasager, aveți parte de o încălcare a drepturilor într-unul dintre statele UE, vă puteți apăra drepturile în aceleași condiții, conform celor descrise mai jos.

În ce condiții și la ce putem pretinde în cazul întârzierilor de zbor?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că pasagerii au dreptul la compensații, informare despre drepturile lor, asistență și deservire atunci când zborul are o întârziere față de ora programată, după cum urmează:

  • două ore pentru zboruri de peste 1 500 de kilometri sau mai puțin;
  • trei ore sau mai mult pentru zboruri cuprinse între 1 500 și 3 500 de kilometri;
  • patru ore sau mai mult pentru zboruri mai lungi de 3 500 de kilometri.

Mărimea distanțelor de la Aeroportul Chișinău spre diferite destinații pot fi găsite aiciaici și aici

În condițiile date, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare. În cazul în care noua oră de plecare este programată să fie cu cel puțin o zi mai târziu față de ora de plecare anunțată inițial, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară fată de cea prevăzută de pasager), dar și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării. În cazul în care întârzierea este de cel puțin cinci ore, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de rambursare, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție.

Potrivit Centrului, valoarea compensațiilor ce poate fi solicitată de la compania avia care deservește zborul poate varia de la 250 la 600 euro, iar valoarea dată poate fi redusă la jumătate în condițiile în care pasagerului i se propune o cursă alternativă în condițiile specificate în tabel:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Ce drepturi avem și ce putem face în cazul anulării zborului?

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova susține că în cazul anulării unui zbor, pasagerilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea, în termen de șapte zile, a întregului cost al biletului, la prețul de achiziție;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, cât mai repede posibil;
  • redirecționarea, în condiții de transport comparabile, spre destinația finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenței unor locuri disponibile.

La anularea zborului, pasagerii trebuie să beneficieze de asistență și deservire, inclusiv în eventualitatea unei redirecționări. De asemenea, pasagerii au dreptul să primească o compensație, cu următoarele excepții:

  • dacă au fost informați despre anulare cu cel puțin 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare într-un interval cuprins între 14 și 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută, și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală cu mai puțin de 4 ore după ora de sosire prevăzută;
  • dacă sunt informați despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevăzută și li se oferă o redirecționare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungă la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevăzută.

Valoarea compensațiilor la care pot pretinde pasagerii care au parte de zboruri anulate este reflectată în tabelul de mai jos:

Compensațiile se solicită de la compania care deservește zborul și se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/sau alte servicii.

Potrivit Centrului, în momentul în care pasagerii sunt informați despre anulare, acestora trebuie să li se ofere explicații privind posibilitățile de transport alternative. Operatorul de transport aerian nu este obligat să plătească compensații dacă poate face dovada că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Sarcina dovedirii faptului că pasagerul a fost într-adevăr informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.

Centrul a mai precizat că, în cazul anulării zborului, pasagerilor trebuie să li se ofere asistență sub formă de mese și băuturi răcoritoare, proporțională cu timpul de așteptare. În cazul unei redirecționări în care noua oră de plecare este programată la cel puțin o zi după ora de plecare inițială pentru zborul anulat, pasagerii au dreptul la cazare hotelieră (când este necesară o ședere de una sau mai multe nopți sau o ședere suplimentară față de cea prevăzută de pasager), precum și la asigurarea transportului dintre aeroport și locul cazării.

Cum procedăm când ne pomenim cu bagaje pierdute sau deteriorate

Centrul European al Consumatorului din R. Moldova a menționat că, în caz de pierdere sau deteriorare a bagajelor, pasagerul trebuie să se adreseze companiei aeriene cu care a călătorit, precum și reprezentanților biroului ”Lost and Found”, înainte de a părăsi zona de sosire. Personalul acestui serviciu îl va informa pe pasager cu privire la ordinea acțiunilor și procedurilor ulterioare. Totodată, în conformitate cu politica companiei aeriene, pasagerul are dreptul de a primi o despăgubire, urmare a depunerii unei reclamații la compania aeriană.

Potrivit Centrului, chiar dacă companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru daunele aduse bagajelor pasagerilor (pierderi, deteriorări sau întârzieri), valoarea maximă a despăgubirii este limitată la 1 000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), ceea ce reprezintă echivalentul a aproximativ 1 240 euro.

NewsMaker by Mihaela Conovali

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: