Astăzi există aproximativ douăzeci de companii care activează pe piaţa gazelor naturale din Moldova. NM, în parteneriat cu compania specializată în prestarea serviciilor juridice, Cases Solution, vă informează despre schimbările ce au loc pe piața de gaze naturale și ce avantaje oferă liberalizarea acestei piețe.
Cum funcționează piața competitivă de gaze naturale?
Majoritatea consumatorilor din Republica Moldova primesc gaze la tarife reglementate, care sunt aprobate de Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE). Totodată, în Republica Moldova, piața gazelor naturale a fost liberalizată, astfel că mai mult de 20 de companii sunt înregistrate în calitate de furnizori pe această piață. În realitate însă, doar câteva companii sunt active pe piața furnizării de gaze naturale.
Prețurile reglementate sunt stabilite de ANRE, iar consumatorii cumpără gaze la prețurile aprobate, până autoritatea de reglementare le revizuiește. Pe piața competitivă a gazelor, prețurile nu depind de ANRE și sunt stabilite de furnizori în baza prețurilor de achiziție de pe bursele europene. Și întrucât aceste prețuri se schimbă constant, prețul final pentru consumatori se poate schimba la fel de constant. «Putem ajusta prețurile o dată pe lună, de două ori pe lună sau, dacă dorește consumatorul, putem ajusta prețul zilnic, în funcție de prețul de la bursă. Mai mult, acest preț va fi aproape întotdeauna mai convenabil decât cel reglementat, întrucât include costuri de operare mai mici decât cele reglementate de către ANRE», a explicat Arcadie Vicol, reprezentantul companiei Natural Gaz D.C.
Furnizorii care activează pe piața competitivă, furnizează gazele naturale în principal întreprinderilor mici, mijlocii sau mari. «Printre clienții noștri se numără întreprinderi din industria alimentară, de prelucrare și chimică. Acum desfășurăm o campanie activă de a furniza gaze persoanelor fizice», a spus Vicol.
Administratorul SD Energy Engineering Group, Ruslan Gorun, a remarcat la rândul său că, spre deosebire de furnizorii care la preț reglementat, furnizorii de pe piața competitivă au costuri mai mici, ceea ce se reflectă atât asupra prețului, cât și în flexibilitatea lor. «Prețurile reglementate sunt stabilite în baza prețului mediu de achiziție pentru un an. Prețurile noastre sunt mai flexibile și putem negocia separat cu fiecare consumator în funcție de nevoile acestuia, inclusiv suntem gata să oferim consumatorilor un preț stabil pe o perioadă lungă (1 an)», a explicat Gorun.
În Moldova, deja de câțiva ani se poate de cumpărat gaze naturale la prețuri negociate, însă în practică această piață a început să se dezvolte abia după ce prețurile reglementate pentru gaze în Moldova au crescut de mai multe ori. «Când prețurile de achiziție au crescut vertiginos, nimeni nu a putut concura. Atunci se punea întrebarea dacă în general Moldova va avea gaze. Acum situația s-a schimbat: piața s-a diversificat și există mai mulți furnizori de gaze, așa că tot mai mulți consumatori aleg piața competitivă a gazelor», a menționat Gorun.
Președintele «Asociației Furnizorilor de Gaze Naturale din Republica Moldova», Alexandr Devdera, a remarcat că «cumpărarea gazelor la prețuri negociate este tendința normală a unei economii libere, bazată pe concurență. Acesta este scopul pe care Republica Moldova trebuie să-l atingă în calea integrării europene, în conformitate cu legislația europeană. Legea cu privire la gazele naturale prevede deja etapele de tranziție către o piață competitivă, astfel încât din 2025 întreprinderile mari vor putea cumpăra gaze naturale doar pe piața competitivă, iar din 2027 această regulă se va aplica și în cazul întreprinderilor mijlocii.»
«Pentru consumatori, ANRE a elaborat procedura de schimbare a furnizorilor, conform căreia orice consumator are dreptul de a schimba furnizorul în orice moment. Această procedură nu este complicată, nu implică costuri suplimentare pentru consumatori și se realizează în cel mult 20 de zile», a explicat reprezentantul Cases Solution, Andrei Harghel.
Cum încearcă statul să reglementeze piața liberă?
Decizia Comisiei pentru Situații Excepționale, adoptată la sfârșitul lunii mai 2023 a devenit o problemă pentru dezvoltarea pieței competitive. Atunci când prețul de achiziție a gazelor pe piețele internaționale a scăzut semnificativ, prețul oferit consumatorilor de Moldovagaz a rămas la nivelul de 29 de lei (inclusiv TVA), pe când prețul de pe piața competitivă era deja de aproximativ două ori mai mic.
Prețul la gazele naturale ridicat al Moldovagaz se explica prin faptul că în perioada 2021 și 2022, prețul reglementat nu acoperea costurile reale ale furnizorului de servicii publice și prin urmare, au fost acumulate devieri financiare negative enorme (câteva miliarde de lei). Din acest considerent, în septembrie 2022, ANRE a inclus aceste devieri financiare în tariful reglementat, pe care consumatorii trebuiau să le acopere în timp ce prețurile de achiziție pe piețele internaționale au scăzut.
Decizia din mai a Comisiei pentru Situații Excepționale prevedea că atunci când un consumator trece de la Moldovagaz la alt furnizor, acest consumator trebuie să achite către Moldovagaz devierile financiare. «Pe de o parte, acest lucru este echitabil, pentru că o anumită perioadă de timp, consumatorii achitau pentru gazele consumate mai puțin decât acestea costau în realitate. Pe de altă parte, acumularea devierilor financiare este o consecință a revizuirii întârziate a prețului reglementat», a declarat Alexandr Devdera, președintele Asociației Furnizorilor de Gaze Naturale din Republica Moldova.
În aceste condiții, furnizorii de gaze de pe piața competitivă s-au adresat pentru suport către Comunitatea Energetică Europeană. «Am atras atenția asupra faptului că se încalcă principiile directivei europene, care prevede că perceperea oricăror taxe la schimbarea furnizorilor este interzisă», a explicat Devdera.
«Ne-am adresat în iunie 2023, iar în august am fost invitați la Viena, unde ne-am expus argumentele. După aceasta, Comunitatea Energetică s-a implicat în soluționarea aspectelor problematice împreună cu Guvernul Republicii Moldova», a spus președintele Asociației Furnizorilor de Gaze Naturale.
Cu toate acestea, autoritățile moldovenești au decis să introducă în lege prevederile Dispoziției din luna mai a Comisiei pentru Situații Excepționale. Andrei Harghel, reprezentantul Cases Solutions, companie specializată în dreptul energiei a spus că unii furnizori de gaze naturale s-au adresat după suport juridic. «Atunci am luat unele măsuri la nivel național și internațional. Activitatea de bază s-a axat pe proiectul de lege privind modificarea Legii cu privire la gazele naturale, întrucât unele dintre prevederile acestuia puteau afecta negativ dezvoltarea în continuare a pieței competitive a gazelor naturale», a menționat Harghel.
Cases Solutions împreună cu furnizorii de gaze naturale, au prezentat autorităților propunerile sale la proiectul de lege privind modificarea Legii cu privire la gazele naturale, una dintre acestea fiind excluderea obligației consumatorilor finali de achitare a devierilor financiare la schimbarea furnizorilor (Exit-fee), precum și asigurarea unui mecanism de liberalizare a pieței gazelor naturale.
«După aceea, reprezentanții Comunității Energetice au venit în Moldova și au avut o întâlnire cu autoritățile statului și participanții la piața gazelor naturale. Apoi această problemă a fost discutată în Parlament și la Ministerul Energiei cu participarea noastră în calitate de participanți ai pieței», a relatat Harghel.
Drept urmare, până la examinarea de către Parlament în a doua lectură, proiectul de lege a fost modificat semnificativ, inclusiv fiind eliminată achitarea către furnizorul de servicii publice de gaze a devierilor financiare atunci când consumatorul trece la un furnizor nou. De asemenea, a fost prevăzută o tranziție treptată către o piață liberalizată. În același timp, în lege au rămas norme care, în opinia noastră, încalcă principiile pieței libere, a remarcat reprezentantul Cases Solution.
Vorbim, potrivit lui Andrei Harghel, de exemplu, despre interdicția de a reveni la furnizorul de servicii publice în termen de 12 luni de la schimbarea furnizorului, despre un mecanism formal de liberalizare a pieței, despre menținerea abordării existente referitoare la aprobarea prețurilor reglementate, abordare depășită care trebuie revizuită pentru a preveni acumularea în continuare a devierilor financiare excesive.
«Cu toate acestea, dorim să remarcăm abordarea constructivă a autorităților statului, în cadrul discuțiilor privind propunerile noastre, precum și aportul Secretariatului Comunității Energetice. Înțelegem că Republica Moldova se află într-o „perioadă de tranziție“ de construire a unei piețe a gazelor naturale competitive, în conformitate cu standardele europene, vedem dorința autorităților pentru o tranziție treptată a țării la principiile europene de funcționare, astfel obiectivele noastre coincid» a menționat Asociația Furnizorilor de Gaze Naturale.
Cum se va dezvolta piața liberă a gazelor?
Asociația Furnizorilor de Gaze Naturale va continuă realizarea măsurilor necesare pentru liberalizarea pieței gazelor naturale. «Intenționăm să obținem abrogarea anumitor prevederi din Legea cu privire la gazele naturale, care împiedică liberalizarea deplină a pieței. Vom continua cooperarea constructivă cu autoritățile statului pentru a depăși mai rapid această perioadă de tranziție. În orice caz, principalele bariere administrative pentru consumatori la schimbarea furnizorilor au fost anulate la nivelul legii, iar de la începutul anului 2024, consumatorii își pot alege cu ușurință un furnizor de gaze naturale din raționamente pur economice. La solicitare, Asociația Furnizorilor de Gaze Naturale este pregătită să ofere consultațiile necesare consumatorilor interesați. Prețul pe piața competitivă este acum mai mic de 10 lei, fără TVA, per metru cub de gaze», a spus Vicol.
El a adăugat: «Vrem să ne asigurăm că aceste bariere sunt ridicate și că gazele la prețuri negociate devine mai accesibil pentru consumatorii casnici și pentru obiectivele sociale importante.»
Potrivit lui Arcadie Vicol, astăzi principala problemă a pieței libere este lipsa de sprijin din partea autorităților: «Este nevoie de sprijin pentru ca această piață să se dezvolte, pentru ca oamenii să aibă posibilitatea de a alege, pentru ca autoritățile de profil să elaboreze legi care ar facilita acest lucru. Piața se va dezvolta în orice caz, dar cu sprijin va fi mai rapid.»
Ruslan Gorun de asemenea consideră că dezvoltarea pieței va depinde în mare măsură de autorități. «De modul în care se schimbă legislația locală și de modul în care statul va sprijini liberalizarea pieței. Va depinde și de situația regională, de piața globală a energiei, de prețul la energie. Dar astăzi, fie că ne place sau nu, ne îndreptăm spre liberalizarea pieței», a rezumat administratorul SD Energy Engineering Group, Ruslan Gorun.
Material de parteneriat