Andrei Spînu

Guvernul lansează reforma transportului public. Spînu: „Programul Transport Modern va schimba din temelie domeniul”

Vicepremierul Andrei Spînu, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, a prezentat pe 16 februarie o inițiativă de reformare a sectorului transportului public. Pentru Programul „Transport Modern”, Guvernul analizează inclusiv posibilitatea de oferire a creditelor preferențiale și de reducere a taxelor la importul autobuzelor și microbuzelor noi.

Acesta a menționat că până acum nu s-ar fi dorit modernizarea sectorului, nu a fost combătut transportul ilicit, nu s-a investit în autobuze noi, nu s-a făcut „ordine” la autogări, nu a fost creat un sistem pentru ca pasagerii să primească bonuri, nu s-a respectat orarul și nu s-au eliminat factorii de corupție și grupurile de interes.

Programul „Transport Modern” va schimba din temelie domeniul. Este unul curajos, menit să facă regulă și să avem standarde mai înalte pentru aceste servicii. Va sprijini creșterea mobilității și conectivității oamenilor. Una dintre principalele mele preocupări este ca oamenii să beneficieze de transport sigur, iar prețul achitat pentru serviciile de transport să fie corect atât pentru oameni, cât și pentru operatori”, a declarat Spînu.

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a mai spus că are așteptarea ca operatorii „să fie gata să crească investițiile” și „să aibă mai mult respect pentru oameni”. Măsurile incluse în Programul „Transport Modern”:

  1. program național de susținere a transportatorilor pentru reînnoirea parcului auto. Vor fi acordate fonduri și sprijin pentru investiții, subvenții din bugetul public pentru cumpărarea de microbuze și autobuze noi, moderne (credite preferențiale, fond de garantare a creditelor, reducerea de taxe la importul de autobuze și microbuze noi și program de susținere din fonduri europene);
  2. lansarea unui program național de combatere a transportului ilicit de pasageri, inclusiv a serviciilor de taxi (acțiunea ar urma să înceapă în luna martie);
  3. digitalizarea și fiscalizarea domeniului, prin implementarea unui sistem de management integrat în transport: e-bilet, e-gps și e-routing;
  4. modificarea metodologiei de calcul pentru pasageri și serviciile de autogară, liberalizarea prețului pentru anumite rute, în mod special pentru cele de peste 150 km. Transportatorii vor stabili diferențiat tarifele pentru rutele inter-raionale;
  5. optimizarea rutelor: adaptarea la trafic și nevoile beneficiarilor;
  6. modificarea Codului transportului rutier: adoptarea unei legislații moderne, consultate temeinic;
  7. strategia de mobilitate, care să includă toate tipurile de transport și să ofere o foaie de parcurs pe termen lung

„Din calculele noastre, în luna iunie am putea deja anunța pachetul integral de suport pentru reînnoirea parcului auto”, a precizat Spînu.

În prezent, zilnic, sunt operate 568 de rute la nivel raional și peste 1100 de rute la nivel inter-raional. 33% dintre cursele inter-raionale și 16% dintre cele raionale nu se efectuează.

Amintim că în perioada 7-9 februarie, transportatorii de pasageri de pe cursele interurbane au organizat o grevă. Andrei Spînu a anunțat că tariful pentru rutele între diferite raioane va crește cu 10 bani, iar cele din interiorul raioanelor – cu până la 20 de bani. Suplimentar, autoritățile locale vor avea dreptul să stabilească alte tarife, pentru cursele între localități mai îndepărtate.

Vă așteptăm și pe Telegram: https://t.me/ro_newsmakerlive

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

România, aproape să preia Portul Giurgiulești. Ministru român: „Trebuie să avem garanția exploatării și după 2030”

România este aproape să preia Portul Giurgiulești din Republica Moldova, aflat la granița cu județul Galați și considerat strategic pentru aprovizionarea cu mărfuri către și dinspre Ucraina. Ministrul Transporturilor din România, Ciprian Șerban, a declarat pentru DCNews că negocierile sunt într-o fază avansată.

„Suntem acum în discuții și pentru achiziția Portului Giurgiulești. Este foarte strategic poziționat. Teoretic, suntem în semnarea contractului. Am avut o discuție cu cei de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, le-am făcut o ofertă și a fost acceptată. Sunt câteva condiții pe care trebuie să le îndeplinească și cei din Republica Moldova. Va trebui să prelungească durata de exploatare a portului, care e până în 2030 astăzi. Ca să aibă sens investiția și să fie profitabilă și pentru România, trebuie să avem garanția că putem exploata și după 2030. Ei sunt deschiși și vor face această modificare cât mai curând posibil”, a declarat oficialul român.

Potrivit lui Ciprian Șerban, săptămâna viitoare este programată o discuție cu Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, pentru a finaliza detaliile.

***

Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din sudul Republicii Moldova a devenit un punct de tranzit comercial strategic pentru importul de cereale din Ucraina, după ce Federația Rusă a blocat porturile de-a lungul coastei ucrainene a Mării Negre. Compania care operează portul este controlată integral de BERD, a relatat în septembrie 2023 publicația Vocea Basarabiei. BERD a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), la 7 mai 2021. Astfel, BERD a devenit atunci unicul beneficiar efectiv al Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești. Prin această achiziție, BERD anunța într-un comunicat că își propune să promoveze continuarea funcționării și dezvoltării cu succes a Portului Internațional Liber Giurgiulești, și va încerca să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portul.

În septembrie 2023, premierul român Marcel Ciolacu declara într-un interviu pentru Digi24 că România intenționează să cumpere portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova, în contextul în care se preconizează ca țara să devină „un hub important în reconstrucția Ucrainei”. Atunci Ciolacu susținea că ministrul Transporturilor de la București a avut discuții în acest sens cu BERD, care este singurul proprietar final al companiei care administrează portul la Dunăre.

În octombrie 2023, ministrul Infrastructurii de la Chișinău Andrei Spînu declara că Guvernul României și-a anunțat intenția de a cumpăra Portul Internațional Giurgiulești – deținut de BERD – nu întregul Complexul Portuar Giurgiulești, pe teritoriul căruia se află și Portul de Stat. Oficialul menționa că reprezentanții BERD au fost informați despre faptul că în cazul în care banca va decide să vândă acest port, Guvernul de la Chișinău trebuie să fie implicat în acest proces din faza inițială, întrucât acest obiect de infrastructură reprezintă singura ieșire a Moldovei la mare. Detalii AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: