коронавирус, люди, маска

Încă 792 de infectări cu COVID-19 și 20 de decese. Printre victime – un lucrător medical din Hîncești

Alte 792 cazuri de infectare cu COVID-19 au fost confirmate în Republica Moldova. Din numărul total de cazuri, 6 cazuri sunt de import (România-2, Italia-1, Germania-1, Federația Rusă-1, Turcia-1). De asemenea, în ultimele 24 de ore au murit 20 dintre pacienții infectați cu COVID-19, inclusiv un lucrător medical

Bilanțul persoanelor infectate cu noul Coronavirus a ajuns la 66 652 cazuri.

Total teste efectuate – 3724, dintre care primar – 3299 şi repetat – 425.

Din numărul total de cazuri, 49 sunt lucrători medicali: medici-20, asistenți medicali- 20, personal auxiliar-9.

Starea de sănătate a persoanelor infectate:  878 – stare gravă (dintre care 37 pacienți sunt conectați la aparate de respirație asistată), 1494 – stare de gravitate medie, ceilalţi pacienţi în stare satisfăcătoare.

Alte 687 persoane au fost tratate și externate. În total, 47 230 persoane au fost tratate de COVID-19.

Totodată, informăm despre înregistrarea altor decese provocate de COVID-19:

Deces 1550: Bărbat de 60 ani, din mun. Chișinău. Internat la data de 26 septembrie, la SCM „Sf. Treime”. Comorbidități: hipertensiune arterială, insuficiență cardiacă.

Deces 1551: Femeie de 67 ani, din mun. Chișinău. Internată la data de 09 octombrie, la SCM „Sf. Treime”. Comorbidități: insuficiență cardiacă, pielonefrită cronică.

Deces 1552: Femeie de 76 ani, din Comrat. Internată la data de 05 octombrie, la SR Comrat. Comorbidități: diabet zaharat, hipertensiune arterială.

Deces 1553: Femeie de 70 ani, din mun. Chișinău. Internată la data de 08 octombrie, la IMU. Comorbidități: insuficiență renală, obezitate, cardiopatie, hipertensiune arterială.

Deces 1554: Femeie de 64 ani, din mun. Chișinău. Internată la data de 03 octombrie, la IMU. Comorbidități: diabet zaharat, insuficiență cardiacă, hipertensiune arterială.

Deces 1555: Bărbat de 84 ani, din r-nul Călărași. Internat la data de 13 octombrie, la SR Călărași. Comorbidități: insuficiență cardiacă, cardiopatie, infarct miocardic vechi.

Deces 1556: Bărbat de 47 ani, din mun. Bălți. Internat la data de 11 ocotmbrie, la SC Bălți. Comorbidități: obezitate, hipertensiune arterială, insuficiență cardiacă.

Deces 1557: Femeie de 68 ani, din mun. Bălți. Internată la data de 13 octombrie, la SC Bălți. Comorbidități: hipertensiune arterială.

Deces 1558: Femeie de 82 ani, din mun. Chișinău. Internată la data de 13 octombrie, la IMU. Comorbidități: diabet zaharat, cardiopatie, insuficiență cardiacă.

Deces 1559: Bărbat de 66 ani, din r-nul Glodeni. Internată la data de 05 octombrie, la IMU. Comorbidități: encefalopatie dismetabolică, sindrom confuzional.

Deces 1560: Femeie de 41 ani, din mun. Chișinău. Internată la data de 28 septembrie, la IMU. Comorbidități: limfom, cardiopatie, insuficiență cardiacă, pacreatită cronică.

Deces 1561: Bărbat de 70 ani, din mun. Chișinău. Internat la data de 04 octombrie, la IMU. Comorbidități: sindrom de detresă respiratorie la adult, cord hipertensiv decompensat, hemiplegie pe stânga.

Deces 1562: Bărbat de 80 ani, din r-nul Drochia. Deces la domiciliu, familia a refuzat spitalizarea. Comorbidități: hipertensiune arteriă, AVC, insuficiență cardiacă.

Deces 1563: Femeie de 67 ani, din r-nul Edineț. Internată la data de 22 septembrie, la SR Edineț. Comorbidități: insuficiență cardiacă, sindrom de insuficiență multiplă la organe.

Deces 1564: Bărbat de 80 ani, din r-nul Ocnița. Transferat de la SR Drochia, la SR Ocnița. Comorbidități: hipertensiune arterială.

Deces 1565: Bărbat de 60 ani, din r-nul Dondușeni. Transferat la data de 11 octombrie, de la SR Dondușeni, la Spitalul MSMPS. Comorbidități: diabet zaharat, hipertensiune arterială.

Deces 1566: Femeie de 59 ani, din r-nul Cimișlia. Internată la data de 01 octombrie, la SR Cimișlia. Comorbidități: diabet zaharat, hipertensiune arterială, insuficiență renală cronică.

Deces 1567: Bărbat din mun. Chișinău. Internat la data de 14 octombrie, la SCM „Sf. Arh. Mihail”. Comorbidități: insuficiență hepato-celulară, pacreatită cronică, hipertensiune arterială, encefalopatie discirculatorie mixtă.

Deces 1568: Femeie de 52 ani, din r-nul Ocnița. Internată la data de 28 septembrie, la SCR. Comorbidități: polichistoză renală, hipertensiune arterială, cardiopatie mixtă.

Deces 1569: Vera Sandu, în vârstă de 57 ani, care activa în calitate de farmacist-diriginte în cadrul Spitalului Raional Hîncești. Aceasta a fost internată la data de 17 octombrie, la Spitalul Clinic Republican.

Până la ziua de azi, 43 lucrători medicali au decedat din cauza COVID-19.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tudor Mardei | NewsMaker

Ministerul Educației va cere Comratului anularea așa-zisei „legi a educației”: „Autonomia nu poate institui standarde proprii”

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a criticat așa-numita „lege a educației” din Găgăuzia, adoptată recent de Adunarea Populară de la Comrat, menționând că MEC este singura autoritate care poate aproba standardele educaționale de stat. Instituția a menționat că actul normativ nu a fost consultat prealabil cu MEC și a precizat că va solicita anularea sa.

MEC a transmis, într-un comunicat, că actul normativ local în domeniul educației „încalcă grav” prevederile legislației naționale privind competențele autorităților publice.

Potrivit art. 39 din Codul educației al Republicii Moldova nr. 152/2014, Ministerul Educației și Cercetării este singura autoritate publică investită cu competența legală de a defini, elabora și aproba standardele educaționale de stat. În același sens, doar Ministerul Educației și Cercetării este împuternicit juridic să aprobe planul-cadru de învățământ și implicit lista disciplinelor școlare”, a menționat instituția.

Totodată, ministerul a făcut trimitere la decizia Curții Constituționale din 10 decembrie 2013, în care se menționează că, „pornind de la obligația pozitivă a statului de a asigura dreptul la instruire, autoritățile publice centrale sunt obligate de a aproba planul-cadru de învățământ unic pentru predarea disciplinelor școlare, iar elaborarea listei disciplinelor și a denumirilor acestora este prerogativa autorităților publice centrale”. Prin aceeași decizie, Înalta Curte a subliniat că „promovarea politicii lingvistice de stat ține de competența Ministerului Educației”.

Prin urmare, autonomia teritorială nu poate substitui competențele autorităților centrale și nici nu poate institui standarde proprii în domeniul educației, în afara cadrului normativ național. La fel, autoritățile locale nu pot adopta reglementări care să modifice statutul limbii de educație sau să impună discipline ce contravin planurilor-cadru naționale”, a adăugat ministerul.

MEC a subliniat că susține inițiativele de învățare a limbii găgăuze și a poporului găgăuz, însă „aceste proiecte nu pot fi promovate în detrimentul dreptului la studierea limbii materne și nici nu trebuie să aducă atingere principiului egalității de acces la educație pentru toți copiii, indiferent de etnie”.

Mai mult, nota explicativă a proiectului afirmă că așa numită lege este menită să „creeze o bază juridică pentru restabilirea obiectivității științifice în procesul de predare a istoriei Găgăuziei și a poporului găgăuz, precum și a „Istoriei românilor și a istoriei universale” în instituțiile de învățământ general din Găgăuzia”, ceea ce reprezintă o ingerință directă asupra disciplinei „Istoria românilor și universală” prevăzută de curricula națională și contravine principiilor unității spațiului educațional al Republicii Moldova. Fără a nega prevederile legislației privind statutul special al Găgăuziei care permit Adunării Populare să adopte legi, subliniem că această competență nu prevalează asupra legislației naționale și trebuie exercitată cu respectarea ierarhiei actelor normative”, a spus Ministerul Educației.

Totodată, MEC a spus că așa-numita „lege a educației” a fost adoptată fără consultare prealabilă cu ministerul, catalogând acest lucru drept o încălcare a principiilor fundamentale ale procesului legislativ.

Ministerul Educației a mai precizat că urmează să analizeze „în detaliu” conținutul actului adoptat raportat la prevederile cadrului legal național și va solicita Adunării Populare a Găgăuziei anularea legii.

Precizăm că, pe 3 noiembrie, Adunarea Populară a Găgăuziei a aprobat, în lectură finală, cu majoritate de voturi, așa-numita „lege a educației”.

Potrivit presei locale, documentul a fost elaborat de Direcția Generală a Educației din autonomie. Potrivit autorilor, acesta are scopul de a moderniza sistemul educațional, ținând cont de standardele naționale și de particularitățile culturale ale regiunii.

Un element-cheie este consolidarea rolului limbii găgăuze, studierea acesteia urmând să devină obligatorie pentru toți elevii, indiferent de limba de instruire.

Printre principalele prevederi ale actului normativ se numără:

  • predarea limbii și literaturii găgăuze, a istoriei Găgăuziei și a poporului găgăuz în toate școlile din regiune;
  • dreptul elevilor de alte naționalități de a studia limba maternă, în cazul în care există un număr suficient de doritori și resurse în instituția de învățământ;
  • crearea condițiilor pentru studierea limbii găgăuze, inclusiv extinderea numărului de discipline predate în limba găgăuză, editarea manualelor și organizarea cursurilor pentru cadrele didactice;
  • organizarea de activități extracurriculare (concursuri, seri literare etc.) în limbile oficiale ale autonomiei;
  • indicarea denumirilor instituțiilor de învățământ în limbile găgăuză, română și rusă (și în prezent, în autonomie, plăcuțele de pe școli sunt redactate în cele 3 limbi).

Un punct separat al legii este dedicat educației civice și patriotice. Articolul 17 prevede că aceasta are ca scop formarea identității naționale, respectului față de organizarea statală, patrimoniul istoric, limba, cultura și tradițiile poporului găgăuz, precum și ale celorlalte popoare care locuiesc în Republica Moldova.

Instituțiile de învățământ trebuie să includă în programă activități privind „păstrarea adevărului istoric”, cultivarea mândriei pentru realizările strămoșilor și conștientizarea importanței patrimoniului istoric. Elevilor li se propune să participe la evenimente dedicate promovării cunoștințelor istorice, dezvoltării inițiativelor de cercetare și documentare, precum și la proiecte de importanță publică.

În context, în aprilie 2025, în școlile din autonomie se desfășoară așa-numitele „careuri patriotice”. Majoritatea dintre ele au fost dedicate victoriei URSS în cel de-al doilea război mondial, participării găgăuzilor la acesta, precum și organizării acțiunii „Regimentul nemuritor”.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: