MAIA

Investiție de $350 000 în sectorul strugurilor de masă din Moldova. Documentul semnat de ministrul Vladimir Bolea

Sectorul strugurilor pentru masă din Republica Moldova urmează să primească sprijin prin intermediul inițiativei „One Country One Priority Product” (OCOP), condusă la nivel global de Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO). Un proiect de asistență tehnică, evaluat la 350 000 de dolari pentru doi ani, a fost semnat pe 27 februarie de ministrul Agriculturii Vladimir Bolea și reprezentantul FAO în Republica Moldova, Raimund Jehle.

Potrivit Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), inițiativa OCOP permite statelor să evidențieze și să stimuleze dezvoltarea lanțurilor valorice pentru Produse Agricole Speciale care se disting prin calități unice, denominație geografică, practici agricole, care fac parte din patrimoniul cultural sau au un potențial care nu este totalmente valorificat. Acestea sunt produse care nu au beneficiat încă pe deplin de avantajele programelor de dezvoltare agricolă și rurală, și care contribuie, de asemenea, la securitatea alimentară și la un mediu sustenabil și biodiversitate. Prin selectarea strugurilor de masă ca Produs Agricol Special, Republica Moldova recunoaște rolul sectorului de a contribui semnificativ la prosperitatea economică a țării, și la o alimentație sănătoasă și diversificată.

Asistența vine într-un moment crucial pentru producătorii de struguri de masă din Moldova, care navighează printr-o serie de provocări, inclusiv războiul din Ucraina, tensiuni geopolitice și incertitudini economice. Atingând o producție anuală de peste 130.000 de tone – dintre care 60 de procente sunt tradițional exportate – sectorul se luptă cu creșterea costurilor de producție, acces limitat pe piață și o dependență crescută de materii agricole importate. Aceste obstacole subliniază nevoia urgentă de o schimbare strategică și diversificarea pieței, în special către Uniunea Europeană, pentru a menține viabilitatea pe termen lung a sectorului”, se arată în comunicatul publicat de MAIA.

Beneficiind de expertiza FAO, proiectul va efectua o analiză amănunțită a Lanțului Valoric (VC) pentru dezvoltarea unui plan strategic de investiții, care să fie integrat în cadrul de politici al Ministerului Agriculturii. Mai mult, proiectul va facilita crearea a cinci Școli de Câmp pentru Fermieri în întreaga țară, unde producătorii de struguri pentru masă vor avea oportunitatea să învețe și să adopte tehnici sustenabile de producție și inovații de marketing. De asemenea, va fi înființat un Centru de Date, care va colecta și aduna informații relevante pentru sectorul strugurilor pentru masă, ulterior urmând a fi gestionat de Oficiul Național al Viei și Vinului sub egida MAIA.

În cadrul evenimentului de semnare a proiectului, ministrul Bolea a declarat că această colaborare cu FAO, se aliniază „perfect” cu angajamentul Guvernului în promovarea practicilor agricole inovatoare și sustenabile.

Implementarea acestui acord va ajuta Guvernul să îmbunătățească întregul lanț valoric al sectorului strugurilor pentru masă, promovând o agricultură inteligentă, sustenabilă și rezistentă la schimbările climatice, alături de diversificarea piețelor locale și consolidarea capacităților de export. Sunt încrezător că expertiza FAO va fi utilă producătorilor de struguri pentru masă la scară mică, care vor putea învăța și aplica noi tehnologii și instrumente pentru a-și crește producția și vânzările”, a spus oficialul.

La rândul său, Raimund Jehle a menționat: „Această abordare structurată pentru a răspunde provocărilor imediate, alături de planurile strategice pentru sustenabilitate și creștere pe termen lung, oferă o bază solidă pentru sporirea rezilienței și rentabilității sectorului de struguri pentru masă. Această inițiativă este parte din cadrul de Priorități Programatice Regionale ale FAO, având ca scop dezvoltarea fermierilor mici, fermelor de familie și fermierilor tineri pentru un trai mai bun, îmbunătățind comerțul agro-alimentar, integrarea pe piață, și gestionarea durabilă a resurselor naturale în condițiile schimbărilor climatice”.

Un atelier național de inițiere al activităților proiectului, cu participarea producătorilor de struguri pentru masă, asociațiilor de sprijin, autorităților guvernamentale și experților FAO este planificat pentru luna aprilie 2024.

MAIA

Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: