Maia Sandu

Maia Sandu: Să învățăm elevii să fie mai uniți și solidari decât am fost noi

Președinta Republicii Moldova Maia Sandu a ținut un discurs la ceremonia de inaugurare a anului academic la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”. Aceasta a vorbit inclusiv despre o remunerare motivantă pentru cadrele didactice și a menționat că principala sa solicitare față de guvern este să identifice resursele necesare pentru salariile pedagogilor și bursele viitorilor profesori.

Șefa statului a îndemnat pedagogii să se concentreze pe lucrurile care ne unesc, în loc de cele care ne deosebesc și s-a arătat deschisă către un dialog menit să ofere cele mai bune soluții.

„Vă invit să facem din educația copiilor Moldovei cel mai puternic liant al societății noastre. Indiferent de deosebirile dintre părinți, firești în democrație, copiii învață împreună. Eu cred că este datoria noastră să îi învățăm să fie mai uniți și mai solidari decât am reușit noi să fim. Este de datoria noastră să creștem gradul de încredere în educație”, a menționat șefa statului.

Maia Sandu a vorbit și despre necesitatea restabilirii autorității morală, intelectuală și comportamentală a profesorilor, iar rolul acestuia să fie recunoscut și respectat în societate.

„Condiția materială a profesorului este foarte importantă. Excelență fără răsplata cuvenită nu se poate. Principala mea solicitare față de Guvern la începutul acestui an școlar este să identifice resursele pentru cei care făuresc viitorul copiilor noștri. Resurse pentru salarii, pentru bursele celor care se angajează pe calea profesoratului”, a menționat președinta țării.

Șefa statului a vorbit și despre exigență.

„Viața este exigentă cu fiecare dintre noi. Cred că exigența la toate nivelurile sistemului de educație, dar în primul rând față de noi înșine este un ingredient al succesului. Învățând tinerii importanța lucrului bine făcut, să fie exigenți față de ei înșiși, dar și față de cei din jur, vom avea o societate mai corectă, mai justă și în care meritul fiecăruia va prevala în fața aranjamentelor”, a mai spus Maia Sandu.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.


If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tudor Mardei | NewsMaker

Ministerul Educației face un pas înapoi: Nu poate apăra „Istoria Românilor” în instanță și cere retragerea avizului Consiliului pentru egalitate

Ministerul Educației și Cercetării solicită Consiliului pentru Egalitate să-și retragă avizul consultativ în care califică denumirea disciplinei școlare „Istoria Românilor și Universală” drept o formă de discriminare față de celelalte grupuri etnice din țară și recomandă revizuirea acesteia. Solicitarea a fost transmisă Consiliului pentru Egalitate și semnată de ministrul Educației, Dan Perciun. Demersul vine la o lună după ce Ministerul Educației a anunțat că va contesta avizul în instanță. Totuși, pe 10 iulie, instituția a precizat că „un aviz nu poate fi contestat în instanță”, ceea ce a limitat dreptul ministerului de a răspunde prin mijloace legale.

„În primul rând, este important de menționat că din 2019 denumirea oficială a disciplinei este „Istoria Românilor și Universală”, ceea ce reflectă o abordare integrată, în care istoria națională este prezentată în context global. Ignorarea acestui titlu complet a condus la o concluzie eronată din partea Consiliului”, au declarat reprezentanții Ministerului Educației pe 10 iulie.

Ministerul a mai spus că avizul a fost emis în urma unei plângeri individuale și, conform legii, în astfel de cazuri Consiliul ar trebui să emită decizii, nu avize. „Spre deosebire de o decizie, un aviz nu poate fi contestat în instanță, ceea ce a limitat dreptul Ministerului de a răspunde prin mijloace legale. Totodată, examinarea plângerii referitoare la denumirea disciplinei școlare a durat peste 5 ani, depășind termenele legale stabilite de legislația în vigoare (90 de zile pentru examinarea oricărei plângeri, cu posibilitatea prelungirii termenului cu cel mult 60 de zile)”, au menționat reprezentanții Ministerului.

Ministerul Educației a mai declarat că „nu există dovezi că această denumire afectează negativ elevii din alte etnii sau le limitează accesul la educație”. „Elevilor din etniile minoritare li se asigură posibilitatea de a-și cunoaște propria istorie în cadrul școlii, fiind completat trunchiul comun reprezentat de disciplina „Istoria Românilor și Universală””, au mai spus reprezentanții ministerului.

Ministerul a mai precizat că mai multe instituții, printre care Academia de Științe a Moldovei și Facultatea de Istorie și Filosofie a Universității de Stat din Moldova, s-au pronunțat că „denumirea și conținutul curriculumului la disciplina „Istoria românilor și universală” au un caracter nediscriminatoriu”.

„Având în vedere aspectele enunțate, Ministerul Educației și Cercetării solicită retragerea Avizului emis de Consiliul pentru egalitate, considerând că acesta este nefondat și creează un precedent periculos în ceea ce privește autonomia educațională”, se arată în declarația ministerului.

***

În luna iunie 2025, Consiliul pentru Egalitate a declarat că denumirea disciplinei școlare „Istoria Românilor” reprezintă o formă de discriminare directă față de celelalte grupuri etnice din Republica Moldova. Deși curriculumul actual include referințe la istoria și contribuțiile minorităților, Consiliul a atras atenția, într-un aviz, că denumirea disciplinei se concentrează exclusiv asupra unui singur grup etnic. În susținerea poziției sale, instituția a făcut trimitere la datele preliminare ale recensământului din 2024, potrivit cărora 77,2% dintre cetățeni s-au declarat moldoveni, iar 7,9% – români, urmați de ucraineni, găgăuzi, ruși, bulgari, romi și alte grupuri etnice. În concluzie, Consiliul a recomandat Ministerului Educației să revizuiască denumirea disciplinei și să adopte o formulă „neutră” din punct de vedere etnic.

Pe 11 iunie, Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că va contesta în instanță avizul emis de Consiliul pentru Egalitate. 

În prezent, disciplina „Istoria românilor și universală” este predată în clasele gimnaziale și liceale din învățământul general. În clasa a XII-a, elevii pot alege disciplina ca probă de bacalaureat.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: