facebook / Dodon Igor

Ministrul de Externe a enumerat orașele de unde vor fi repatriați moldovenii în următoarele două săptămâni

Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Oleg Țulea, a oferit informații despre modalitatea în care pot reveni în țară moldovenii din străinătate. În cadrul unui briefing din 1 aprilie, oficialul a îndemnat persoanele interesate să se informeze din surse oficiale.

Conform acestei decizii, ministerul va întocmi listele solicitărilor care vin din partea cetățenilor care vor să revină în țară. Ei trebuie să indice datele de contact: nume, prenume, domiciliul unde se află în afara țării, dar și în Republica Moldova, precum și adresa de e-mail.

„Avem o analiză foarte exactă a acelor cetățeni care trebuie incluși în listele prioritare: studenți, persoane aflate la tratament, care au necesitate stringentă de a se întoarce în țară, care nu mai au mijloace necesare pentru a sta în țara cu reședință actuală, copii minori, mame”, a precizat Oleg Țulea.

Ulterior, potrivit oficialului, Autoritatea Aeronautică Civilă (ACC), în baza listelor oferite săptămânal de minister, va propune graficul organizării curselor avia spre Republica Moldova și le va transmite Comisiei Situații Excepționale, care le va aproba.

„AAC va selecta operatorii într-un regim deschis, transparent, stabilind cu ei un preț minim al biletelor avia, iar acești operatori vor fi autorizați să opereze cursele, informându-ne și pe noi și misiunile diplomatice, pentru a-i anunța pe toți cei interesați. Având în vedere că graficul va fi stabilit în următoarele zile, vom planifica zborurile pentru următoarele două săptămâni. Am identificat deja țările de unde vor fi organizate cursele charter. Prioritate vor avea Londra, Dublin, Madrid, Frankfurt, Bruxelles, Varșovia, Lisabona, Milano, Paris, Roma, Amsterdam, Praga”, a menționat șeful diplomației de la Chișinău.

În ultimele 10 zile, în țară au revenit 660 de persoane din Franța, 840 din Rusia, 398 din Marea Britanie, Turcia – 155, Italia – 180, Israel – 159, România – 115, Ucraina – 355, Germania și Polonia – circa 195 de persoane, Estonia, Letonia, Lituania – circa 68 de persoane.

„Recomand insistent ca toate informația despre zborurile charter spre R. Moldova să fie preluată de pe paginile oficiale ale guvernului, ale Ministerului de Externe, ale misiunilor diplomatice”, a subliniat ministrul de Externe.

Oficialul a mai spus că se comunică intens cu autoritățile mai multor state care își repartizează propriii cetățeni din țări îndepărtate.

„Discutăm cu oficialii din Ucraina și Rusia. Încercăm să găsim posibilități ca atunci când alte țări își repartizează cetățenii, să găsim locuri și pentru cetățenii moldoveni”, a explicat oficialul.

„Vrem să ne asigurăm că următoarele liste de pasageri vor fi organizate cât mai transparent și să nu lăsăm spațiu de speculații, inclusiv din partea unor politicieni, care din păcate, s-au implicat în organizarea unor curse, aducând haos în acest proces”, a mai spus Oleg Țulea.

„Ne dorim ca în țară să vină cât mai mulți cetățeni, dar acest lucru trebuie făcut organizat, dozat, pentru a nu pune presiune asupra sistemului medical din Republica Moldova”, a conchis ministrul de Externe.

Ministrul de Externe a amintit și despre obligativitatea persoanelor care se întorc în țară de a achita polița de asigurare medicală.

 

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

R. Moldova va avea un centru național de management al crizelor: Parlamentul a dat undă verde proiectului

În Moldova va fi înființat Centrul Național de Management al Crizelor. Parlamentul a votat, în lectura a doua, proiectul de lege privind managementul situațiilor de criză, care stabilește crearea acestui centru. Instituția va coordona toate măsurile de prevenire, pregătire, intervenție și recuperare în situații de criză, la nivel național.

Proiectul de lege, susținut de 60 de deputați și elaborat de un grup de parlamentari PAS, stabilește modul în care autoritățile, instituțiile publice, organizațiile neguvernamentale și operatorii economici vor colabora în gestionarea integrată a crizelor.

Centrul Național de Management al Crizelor va activa sub conducerea Prim-ministrului și va avea rolul de a coordona toate acțiunile în caz de criză. În paralel, va fi creată și Comisia Națională de Management al Crizelor, alcătuită din premier, șeful Centrului, conducători ai operațiunilor, miniștri și alți responsabili, în funcție de tipul crizei.

Legea introduce și alte măsuri noi, printre care crearea registrului național al riscurilor, instituționalizarea Centrelor Operaționale de Coordonare pentru gestionarea crizelor şi a punctelor de contact 24/7. Totodată, documentul prevede elaborarea unui Plan Național de Management al Crizelor, obligatoriu pentru toate instituțiile implicate.

O altă prevedere este regimul stării de alertă, care va permite instituirea unor măsuri restrictive temporare, în condiții de legalitate și proporționalitate, pentru a limita efectele crizelor.

Proiectul de lege va intra în vigoare la 1 septembrie 2025.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: