Moldovagaz

Moldovagaz: În aprilie, prețul pentru gazul furnizat în Moldova ar putea depăși $1000

În luna aprilie, Moldovagaz ar putea fi nevoită să cumpere gaz natural la un preț mai mare de $1000 pentru o mie de metri cubi. Informația a fost confirmată pentru NM de către președintele Consiliului de administrație al companiei, Vadim Ceban.

Potrivit conducerii Moldovagaz, există mai multe motive ale scumpirii: în primul rând, în aprilie, se va modifica formula de calcul a prețului. În primul și cel de-al patrulea sfert al anului, 70% din preț va depinde de costul coșului produselor petroliere, iar 30% – de prețul de piață al gazului. În al doilea și al treilea sfert de an, adică din aprilie până în septembrie, este utilizată formula inversă: prețul la gaz este format în proporție de 70% din costul mediu lunar al gazului pentru luna precedentă (TTF front month) și 30% din costul coșului produselor petroliere.

În al doilea rând, la începutul lunii martie, din cauza invaziei Rusiei în Ucraina, prețul la gaz în Europa a ajuns la un nou maximum istoric. Pe 7 martie, 1000m3 de gaz era comercializat cu $3892, conform indicelui olandez TTF. De atunci, prețurile s-au micșorat simțitor, însă insuficient pentru a compensa creșterea anormală de la începutul lunii. Prețurile la gaz în Europa, la bursele din 22 martie, au depășit ușor 1100 dolari pentru mia de metri cubi.

Da, prețul la gaz în Europa scade, însă este greu să ne imaginăm care ar trebui să fie diminuarea pentru a acoperi fluctuațiile prețurilor de la începutul lunii martie”, a precizat Vadim Ceban.

În al treilea rând, prețul la petrol de la începutul conflictului militar din Ucraina a crescut cu 15-20%.

În pofida creșterii considerabile a prețului la gaz, Moldovagaz, potrivit lui Ceban, nu se va grăbi să majoreze tariful. Șeful companiei estimează că prețul la bursele europene va scădea în lunile aprilie și mai.

Amintim că tariful pentru luna ianuarie include un preț de $620 pentru mia de metri cubi. În martie, Moldovagaz a cumpărat gaz la prețul de $547 pentru mia de metri cubi.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Moldpack investește în retehnologizare și își consolidează prezența pe piețele Uniunii Europene

Viziunea antreprenorului din spatele Moldpack arată că sprijinul statului și inovația pot transforma o afacere locală într-un brand competitiv internațional.

Moldpack a fost fondată în 2012 de antreprenorul Călin Harti. Compania a început cu câțiva clienți mici, iar prin recomandări a reușit să își dezvolte portofoliul, devenind astăzi un producător important de ambalaje pe piața Republicii Moldova. 

„Pentru orice antreprenor, sprijinul este important. Dacă avem un partener de încredere, mergem înainte. Cu ajutorul proiectelor câștigate prin ODA am reușit să modernizăm compania și să creștem capacitățile de producție”, spune Călin Harți.

De la clienți locali la piețele europene

Majoritatea clienților Moldpack sunt companii locale, multe dintre ele crescând alături de producător, de la comenzi de câteva sute de unități la zeci de mii. În ultimii ani însă, compania și-a extins orizonturile, exportând deja în Grecia, România, Italia și Franța.

Sprijinul statului i-a accelerat creșterea

În ultimii ani, Moldpack a câștigat mai multe proiecte implementate de Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA). Acestea au facilitat investiții esențiale pentru companie, de la accesarea creditului 373 pentru schimbarea spațiului de producție, până la un proiect de retehnologizare care a introdus automatizări în procesul de producție.

„Fiecare etapă de sprijin ne-a oferit curaj să facem pasul următor. Astăzi putem produce mai repede, mai eficient și de o calitate superioară. Acest lucru se traduce în încredere din partea clienților și stabilitate pentru echipa noastră”, afirmă Călin Harti.

Antreprenoriatul orientat spre viitor

Succesul Moldpack este o dovadă că antreprenorii locali pot construi companii competitive atunci când au acces la finanțări și programe dedicate dezvoltării. Prin certificarea FSC și extinderea exporturilor, compania devine un jucător activ pe piețele europene, demonstrând că modernizarea și sprijinul statului pot transforma o afacere locală într-un business cu impact internațional.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: