Discuțiile privind achiziționare Portului Internațional Liber Giurgiulești sunt în desfășurare, iar Guvernul nu poate oferi detalii despre o tranzacție nefinalizată. Într-o reacție, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, menționa că Danube Logistics, operatorul portului, este o entitate privată deținută integral de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Presa română relata ieri că Guvernul de la București ar fi alocat deja ultima tranșă pentru achiziția portului.
Eventualele negocieri care vizează cooperarea cu statul român pentru operarea infrastructurii portuare fac parte dintr-o tranzacție comercială aflată în derulare, mai precizează MDED. Guvernul Republicii Moldova nu poate comenta alte detalii la această etapă, dar a asigurat că orice tranzacție privind acest activ strategic va fi realizată în interesul țări
Ieri, 19 octombrie, presa de peste Prut, scria că România ar fi achiziţionat Portul Giurgiuleşti din Republica Moldova în urma unei tranzacţii care s-ar fi încheiat recent. Anunţul a fost făcut de europarlamentarul Nicu Ştefănuţă într-o postare pe Facebook. Oficialul a prezentat această informaţie în contextul unei întâlniri cu premierul moldovean Alexandru Munteanu la Bruxelles, scrie epochtimes-romania.com.
„Cum aducem investiţii serioase în Republica Moldova? Cum creştem nivelul de trai al oamenilor? Şi România este parte din soluţie. Recent a cumpărat portul Giurgiuleşti. Nu mulţi ştiu că aceasta este o investiţie strategică şi deşteaptă, pentru că un port este infrastructură critică”, a scris Nicu Ştefănuţă.
Statul român a promis că va face investiţii de peste 24 de milioane de euro pentru modernizarea infrastructurii portuare. Portul Giurgiuleşti este considerat un punct vital pentru conectarea Republicii Moldova la coridoarele comerciale europene şi la Marea Neagră.
***
Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din sudul Republicii Moldova a devenit un punct de tranzit comercial strategic pentru importul de cereale din Ucraina, după ce Federația Rusă a blocat porturile de-a lungul coastei ucrainene a Mării Negre. Compania care operează portul este controlată integral de BERD, a relatat în septembrie 2023 publicația Vocea Basarabiei. BERD a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), la 7 mai 2021. Astfel, BERD a devenit atunci unicul beneficiar efectiv al Danube Logistics SRL, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești. Prin această achiziție, BERD anunța într-un comunicat că își propune să promoveze continuarea funcționării și dezvoltării cu succes a Portului Internațional Liber Giurgiulești, și va încerca să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare portul.
În septembrie 2023, premierul român Marcel Ciolacu declara într-un interviu pentru Digi24 că România intenționează să cumpere portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova, în contextul în care se preconizează ca țara să devină „un hub important în reconstrucția Ucrainei”. Atunci Ciolacu susținea că ministrul Transporturilor de la București a avut discuții în acest sens cu BERD, care este singurul proprietar final al companiei care administrează portul la Dunăre.
În octombrie 2023, ministrul Infrastructurii de la Chișinău Andrei Spînu declara că Guvernul României și-a anunțat intenția de a cumpăra Portul Internațional Giurgiulești – deținut de BERD – nu întregul Complexul Portuar Giurgiulești, pe teritoriul căruia se află și Portul de Stat. Oficialul menționa că reprezentanții BERD au fost informați despre faptul că în cazul în care banca va decide să vândă acest port, Guvernul de la Chișinău trebuie să fie implicat în acest proces din faza inițială, întrucât acest obiect de infrastructură reprezintă singura ieșire a Moldovei la mare. Detalii AICI.