www.btv.md

NM Espresso: despre cazurile noi de coronavirus în Moldova, închiderea grădinițelor, anularea curselor aeriene și dezinfectarea bisericilor

Coronavirusul în Moldova: trei persoane infectate, închiderea grădinițelor, anularea curselor aeriene

 

Două cazuri noi de coronavirus au fost confirmate în Moldova. S-au îmbolnăvit un bărbat și o femeie care au revenit recent din Italia. Ei au fost internați la spitalul „T. Ciorbă”. Din cauza pericolului de răspândire a Covid-19, guvernul a interzis toate evenimentele publice care întrunesc mai mult de 50 de persoane. Este vorba despre expoziții, spectacole, concerte, evenimente sportive și proteste. La fel, guvernul a închis, pentru două săptămâni, toate școlile și grădinițele.

 

La cele mai aglomerate puncte de frontieră terestre va fi majorat numărul de lucrători medicali. Medicii și personalul medical care tratează bolnavii de coronavirus vor primi salarii duble.

 

Primăria Bălți a recomandat locuitorilor orașului să evite acțiunile de masă, dar și să se abțină de la participarea la slujbele religioase. Mitropolia Moldovei i-a îndemnat pe clerici să dezinfecteze interiorul bisericilor și icoanele cu alcool, iar enoriașilor le-a permis să se împărtășească și în alte zile decât cele stabilite.

 

Guvernul a anunțat că s-a pregătit de câteva scenarii despre cum ar putea evolua evenimentele. În prezent, patru spitale din Chișinău sunt pregătite să primească pacienți infectați cu coronavirus. În caz de necesitate, numărul de spitale va fi extins. Premierul Ion Chicu și ministrul sănătății Viorica Dumbrăveanu au inspectat spitalul de boli infecțioase „T. Ciorbă”: acolo sunt pregătite 100 de locuri pentru persoanele infectate cu Covid-19. Iar NM a aflat, unde pot fi date analizele pentru depistarea coronavirusului, în ce condiții și cât costă.

 

Air Moldova a anulat până la 31 martie toate cursele din Chișinău spre și dinspre Italia. România a interzis tranzitarea teritoriului său de către autobuzele și microbuzele care pleacă spre și dinspre Italia. Aceasta se referă și la cursele din Moldova spre și dinspre Italia.

 

Președintele Igor Dodon a convocat la 11 martie ședința Consiliului Suprem de Securitate, în legătură cu pericolul de răspândire a virusului Covid-19.

 

 

Leul: ce i se va întâmpla

 

Leul moldovenesc s-a depreciat cu 3,8% în ultima lună în raport cu euro – de la 19,10 lei până la 19,86 lei pentru un euro. În schimb, în raport cu dolarul, leul a crescut un pic. NM a analizat, ce se va întâmpla cu leul și care este influența coronavirusului în acest sens.

 

 

Carburanții: s-au ieftinit cu aproape un leu

 

Prețurile la benzină și motorină în Moldova s-au micșorat cu aproape un leu: la benzina A95 – până la 17,42 – 17,55 lei pentru un litru, la motorină – până la 15,32 lei pentru un litru. Importatorii au decis să reducă prețurile după ce prețurile mondiale la petrol au scăzut cu aproape 30%.

 

 

Furtul miliardului: a fost reținut viceguvernatorul BNM

 

Viceguvernatorul Băncii Naționale, Ion Sturza a fost reținut în dosarul furtului miliardului. Procurorii au cerut arestarea acestuia pe un termen de 30 de zile, acuzându-l de escrocherie și spălare de bani. Anterior, au fost arestați câțiva foști conducători ai Băncii Naționale, inclusiv ex-guvernatorul Dorin Drăguțanu.

 

 

Chișinău: pentru organizarea protestelor și maratoanelor vor trebui acum să plătească?

 

Primăria Chișinău a introdus impozitul pentru arendarea „spațiului public” în oraș pentru organizarea evenimentelor. În centrul capitalei, arenda va costa 1 mie de lei pentru un metru pătrat, iar în alte sectoare – 500 de lei. Activiștii au calculat că arendarea PMAN, de exemplu, va costa 8 milioane de lei pe zi, iar arendarea unui cartier în centrul istoric – 800 de mii de lei. Și s-au revoltat.

 

 

Transnistria: la închisoare pentru insultarea lui Krasnoselski

 

Două pensionare din Transnistria au fost condamnate la trei ani de închisoare pentru că l-au insultat public pe liderul local Vadim Krasnoselski. Însă potrivit informațiilor partidului comunist din Transnistria, în dosar nu sunt menționate „insultele” pentru care au fost condamnate pensionarele.

 

 

Localurile sportive: ar putea rămâne fără fotbal?

 

Compania „General Media Group Production” (GMGP), controlată de Vladimir Plahotniuc, a cerut ca proprietarii restaurantelor și ai barurilor să-i achite mii de lei pentru transmiterea în aceste localuri a meciurilor de fotbal din Liga Campionilor și Liga Europei. Restauratorii refuză să plătească, afirmând că GMGP nu a prezentat licența pentru transmiterea exclusivă a acestor meciuri în Moldova. NM s-a interesat, dacă localurile sportive ar putea rămâne fără fotbal.

 

 

Și despre ceea ce va fi astăzi, 11 martie

 

Va avea loc ședința Guvernului și cea a Consiliului Suprem de Securitate.

 

În parlament vor avea loc ședințele comisiilor pentru securitate națională, protecție socială, agricultură, finanțe publice, politică externă, drepturile omului, ocrotirea mediului, cultură și educație, precum și a comisiei juridice.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Stație de epurare de 13 mln lei, folosită doar câteva luni în opt ani. Cum au fost irosiți banii europeni la Drochia

Stația de epurare a apelor uzate menajere din orașul Drochia, construcția căreia a costat peste 13 milioane de lei, a funcționat doar câteva luni în cei opt ani de când a fost dată în exploatare, arată o anchetă Cu Sens. Aceasta a fost construită din bani oferiți de Uniunea Europeană sub formă de grant, dar și din surse publice alocate din Fondul Ecologic Național și bugetul local.

Potrivit sursei citate, în august 2025, patru experți din România, au venit la invitația întreprinderii municipale Apă-Canal din Drochia pentru a face o expertiză tehnică a stației de epurare a apelor uzate. Aceasta a fost construită acum opt ani de Consiliul raional Drochia, în mare parte, din bani de la Uniunea Europeană și Fondul Ecologic Național, iar în mai 2018 a fost dată în gestiunea întreprinderii municipale. Problemele nu-s de azi sau de ieri. Din decembrie 2016, când au fost finalizate lucrările de construcție, iar stația a fost pornită pentru testare, pe parcursul a circa un an, aceasta s-a defectat de mai multe ori. Chiar dacă a fost dată în exploatare în septembrie 2017, în cele din urmă, a fost oprită și nu a mai funcționat, de atunci, nicio zi.

Mai bine de o oră, experții au încercat să-și dea seama cu ce au de-a face. Doar că stația nu a fost pornită din timp din cauza unei pene de curent care a afectat întreg orașul, ceea ce făcea imposibilă continuarea expertizei. Auditul tehnic a fost propus de Vladislav Russu care, din decembrie 2023, a preluat conducerea Apă-Canal Drochia și a vrut să înțeleagă care sunt problemele de la noua stație, mai ales că cea veche, construită încă pe timpul Uniunii Sovietice, necesită, la fel, investiții.

După toate măsurătorile care au fost, când au fost date în exploatare, ea consuma foarte multă energie electrică, dar ieșirea apelor era foarte puțină. Ea este pentru 400 de cuburi în 24 de ore, să spunem așa, dar undeva ieșirea era la 60-80 de cuburi în 24 de ore. Deci, am revenit la doamna primar ca să facem un proiect, poate o stație nouă de epurare, și mi s-a spus că noi avem stație nouă de epurare. Nu putem câștiga alt proiect pentru că nu înțelegem ce-i cu stația asta. Și am hotărât să facem o expertiză tehnică”, a declarat Vladislav Russu.

Construcția stației de epurare a costat peste 13 milioane de lei, dintre care: circa 7 milioane de lei – grant oferit de Uniunea Europeană, 5,2 milioane de lei – din Fondul Ecologic Național și puțin peste 1 milion de lei a fost contribuția Consiliul raional Drochia. Proiectul a fost implementat de Consiliul raional Drochia care l-a angajat ca manager de proiect pe Ruslan Babin, specialist principal în cadrul Direcției economie, reforme și atragerea investițiilor a instituției. Între timp, acesta a fost avansat în funcția de șef al Serviciului politici investiționale, din cadrul aceluiași Consiliu.

Proiectul a fost un imbold pentru a atrage alte investiții sau pentru a renova ceea ce este existent. Un fel de experiență, mai mult experiență de implementare, experiență de atragere de granturi, finanțare și așa mai departe. Într-adevăr, proiectul acela, nu știu, mai multe circumstanțe au dus ca să nu fie de succes. Întâi a înghețat, pe urmă indiferență, pe urmă nu se știa cui de transmis, pe urmă nu știa cine să achite curentul electric pentru exploatare. Noi trebuia să transmitem, alții nu voiau să o primească, pentru că asta e problema principală, pentru că noi, așa și s-a primit, noi într-un fel cu forța am implementat un proiect pe care primăria nu-l dorea”, a spus Babin.

În 2015, Consiliul Raional Drochia organizează o licitație publică și selectează compania Laiola SRL, cu sediul în Chișinău, să execute lucrările de construcție a stației. Asta, chiar dacă doi din cei nouă membri ai grupului de lucru cu privire la adjudecarea lucrărilor de construcție a stației au fost împotrivă, deoarece firma „a propus o ofertă cu mult mai mare” față de alte două companii care au participat la licitație, însă au fost descalificate. Un alt motiv – „Laiola s-a aflat în litigiu de judecată cu Consiliul raional Drochia în urma efectuării lucrărilor de reparație a Școlii Sportive”. Printre cei care au fost împotrivă – Vitalie Postovan, jurist la acea vreme, în cadrul Aparatului Președintelui raionului. În prezent – viceprimar al orașului Drochia.

Am fost împotrivă, deoarece Laiola SRL, anterior, a efectuat niște lucrări de construcție, de renovare a Școlii sportive din orașul Drochia și noi am avut litigiu de judecată cu dumnealor. N-au executat lucrurile conform proiectului și ceea ce au executat nu corespundea cerințelor noastre. Și nu am mai vrut să avem de a face cu astfel de agenți economici, de aceea și am votat contra”, a menționat Postovan.

Contractul de executare a lucrărilor a fost semnat pe 18 iunie 2015, iar firma s-a angajat să construiască stația în patru luni și jumătate. Ceea ce nu s-a întâmplat, însă. Asta, deoarece abia peste un an au primit autorizație de construcție de la autoritățile locale. Astfel, în decembrie 2016, adică peste un an și șase luni, firma a finalizat instalarea stației, care a fost pornită pentru testare. Doar că peste o lună, au apărut, deja, primele defecțiuni din cauza înghețurilor, iar firma și-a asumat lucrările de reparație. Respectiv, abia în septembrie 2017 a fost semnat procesul-verbal de recepție finală. Cu toate acestea, nu a mai fost folosită niciodată. Laiola SRL este deținută, în cote-părți egale, de Ghenadie Vizitiu, om de afaceri originar din Drochia și Ion Comanac, consul onorific al Republicii Columbia în Republica Moldova, al cărui birou se află în aceeași clădire unde își are adresa juridică compania Laiola SRL. Am mers la sediul firmei pentru a discuta cu unul dintre proprietarii afacerii. Ne-a răspuns la telefon Ghenadie Vizitiu, unul dintre fondatorii companiei.

Noi am făcut toată lucrarea, a fost dată în exploatare, a fost comisia și din partea finanțatorilor europeni, a fost și din partea inspecției în construcție, a primăriei și tot. Totul a fost dat în exploatare, a fost testat și a lucrat un pic. După asta am conservat-o, fiindcă ei nu au vrut să o exploateze. Și am plecat de acolo. După asta s-a terminat totul”, a spus Ghenadie Vizitiu.

În mai 2018, Consiliul raional transmite stația Consiliului orășenesc Drochia care, ulterior, o dă în gestiunea întreprinderii municipale Apă-Canal Drochia. În perioada cât a fost construită, la conducerea primăriei era Nina Cereteu, funcție pe care o deține până în prezent, fiind la al treilea mandat de primăriță. La alegerile parlamentare din 2025, a candidat cu numărul trei în lista partidului condus de Renato Usatîi – „Partidul Nostru”, care a obținut șase fotolii de deputat. Cereteu, însă, a ales să rămână la șefia primăriei Drochia.

Eu, cel puțin, o consider ca este o investiție irelevantă pentru oraș. Ideea a fost de a avea o stație de epurare modernă, model, în țară. Atunci trebuia reparată și dotată cea veche, existentă, care avea o capacitate și cu potențial de a extinde capacitatea mare, pentru a asigura nu doar orașul, dar și cu probabilitatea de a mai conecta și satele vecine”, a declarat Cereteu.

Întrebată de ce stația a fost lăsată de izbeliște, primărița a spus: „Ne-am orientat ca să asigurăm cetățenii cu acces la canalizare, adică cu acces la servicii, să extindem rețelele. Pentru că, pentru moment, am considerat că această stație, un pic poate să mai aștepte, să nu căutăm acuma investiții în timp ce oamenii nu au acces la aceste servicii”.

Apele uzate ale orașului Drochia sunt epurate la stația veche care se află nu departe de cea nouă, iar după curățare sunt vărsate în pârâul Graid.

Sunt conștientă de faptul că această investiție, acest proiect, este ca o pată neagră pe imaginea orașului. Deși nu noi am fost cei care am aplicat, dar suntem cei care o gestionam în continuare”, a declarat Nina Cereteu.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: