Andrei Mardari / NewsMaker

NM Espresso: despre miniștrii obosiți, «chipul diavolului sălbatic» și despre noul figurant în dosarul lui Dodon

Remanierile și planurile guvernului

Noi am pierdut ieri încă un ministru din echipa inițială a lui Gavrilița. Este vorba despre ministrul ecologiei Iuliana Cantaragiu, care a demisionat din proprie inițiativă. Cu o zi mai devreme, aceasta a fost criticată mai întâi de prim-ministru, apoi și de presă. Și asta, din cauza site-ului lemne. md, care trebuia să fie funcțional încă la 1 septembrie, dar încă se află la etapa de discuții. Chiar și «linia verde», care a fost anunțată de guvern, funcționează cu probleme.

Apropo, șefa cabinetului de miniștri nu intenționează să se oprească aici, cu ideea că cei care au obosit ar trebui să se poată odihni și a anunțat deja «modificarea echipei», care va avea loc la sfârșitul lunii septembrie. Premierul a vorbit și despre «ministerele problematice», recunoscând că economia va fi una dintre direcțiile principale.

Se pare însă că au obosit nu chiar toți miniștrii. De exemplu, ministrul agriculturii Vladimir Bolea, care l-a înlocuit pe Gherciu în această funcție, se duce la Moscova. Preconizează să discute acolo problema privind reluarea livrărilor de produse din Moldova, în special a merelor (reamintim că 95 la sută din toate merele exportate plecau în Rusia). În Moldova, această informație a fost acceptată în mod diferit, dar Bolea a menționat că, fiind în funcția de ministru, trebuie să se gândească la fermieri și la toți cetățenii Moldovei.


Justiția nu doarme

Se pare că perchezițiile au devenit un lucru obișnuit în Moldova. Astfel, ieri dimineața, procuratura a anunțat despre noi percheziții: de data aceasta, în locuința și în automobilul ex-socialistului și ex-deputatului Alla Dolința. Ea a devenit fost socialist și fost deputat în această vară, motivându-și decizia prin poziția socialiștilor referitoare la războiul din Ucraina. Atunci, unele mass-media au scris că familia deputatului are afaceri în Ucraina.

Apropo despre business. Potrivit unei investigații efectuate de RISE Moldova, familia Allei Dolința a fost unul dintre cei mai mari sponsori ai socialiștilor. Doar în anul 2014, aceștia au finanțat campania electorală a socialiștilor cu peste o jumătate de milion de lei, în timp ce veniturile declarate ale familiei pentru anul 2014 au constituit cel mult 180 000 de lei. În schimb, Dolința a primit un fotoliu de deputat, pe care a reușit să-l păstreze după alegerile din anii 2019 și 2021. De notat că deocamdată, procuratura nu i-a înaintat acuzații, dar a precizat că perchezițiile s-au efectuat în unul dintre dosarele lui Dodon.

Brigada de poliție cu destinație specială «Fulger» a desfășurat exerciții practice speciale la Cahul, blocând câteva străzi ale orașului, iar la Ghidighici, 20 de braconieri înarmați au atacat câțiva inspectori de mediu. Merită de menționat faptul că poliția a stabilit deja identitatea tuturor agresorilor.


Pasiune pentru Găgăuzia sau cine este Kulminski

Exact acum o săptămână, președintele Moldovei a fost la Comrat. Din câte ne amintim cu toții, vizita s-a încheiat cu un scandal, strigăte și acuzații la adresa autorităților centrale, inclusiv în ceea ce ține de criza energetică. În același timp, Vlah a declarat la un post de televiziune că presa a creat «la comandă» «imaginea unui diavol sălbatic» despre Găgăuzia.

Reamintim că în deplasarea respectivă, șefa statului a fost însoțită de ex-ministrul pentru reintegrare Vlad Kulminski care, câteva zile mai târziu, i-a reproșat bașcanului, la un post de televiziune găgăuz, că aceasta «a ratat 40 la sută din ședințele guvernului», unde, de fapt, și-ar fi putut face cunoscute inițiativele și ar fi adresat întrebări.

Peste două zile, serviciul de presă al bașcanului a comentat totuși aceste afirmații, începând cu întrebarea: «în ce calitate dl Kulminski își permite să dea o notă activității bașcanului Găgăuziei, aleasă de popor, care este, în virtutea statutului, și membru al guvernului Moldovei?». La fel, lui Kulminski i s-a reproșat că el însuși «nu a rezistat nici două luni de activitate în funcția de vicepremier».

Cum vor evolua evenimentele — deocamdată nu-i clar. Dar se știe că în anul viitor, vor avea loc alegerile bașcanului, însă pentru Irina Vlah, acest mandat este ultimul. Nu se știe, pe cine va susține. Dar e posibil că actualul președinte al «Moldovagaz» va reveni în autonomie. Acesta a recunoscut că «niciodată nu spune niciodată».


Pe scurt despre ceea ce va fi astăzi, 9 septembrie

— La ora 10:00, vor începe audierile publice «Moldova Digitală» cu Olga Tumuruc, șefa Agenției de Guvernare Electronică.

— La ora 10:00 va începe ședința interguvernamentală comună privind promovarea dezvoltării durabile și a economiei verzi.

— La ora 11:00, va avea loc ședința Consiliului Audiovizualului.

— La ora 12:00, un nou miting al simpatizanților partidului «Șor» va avea loc lângă sediul administrației prezidențiale.

Și pentru ca seara de vineri și weekendul să nu treacă în zadar, am pregătit pentru voi o nouă ediție a ghidului artistic cu cele mai bune evenimente ale săptămânii. Trăiți toamna cu gust și… nu încetați să descoperiți Chișinăul.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Alexandr Slusari

VIDEO Zeci de camioane blocate în vama Leușeni-Albița. Serviciul Vamal răspunde nemulțumirilor

Ex-directorul Asociației „Forța Fermierilor”, Alexandr Slusari, a declarat pe 30 octombrie că zeci de camioane stau în rând la vama Leușeni. El a spus că imagini în acest sens i-au fost trimise în dimineața zilei de exportatori de fructe, „care sunt în disperare”. Pentru NewsMaker, Serviciul Vamal a precizat că fotografiile au fost făcute în zona terminalului Leușeni–Albița, unde se desfășoară controlul comun R. Moldova-România. Situația a fost cauzată de o problemă tehnică, din cauza căreia mărfurile nu au putut fi temporar acceptate în UE. Instituția a mai spus că problema este în curs de remediere și că verificarea din partea R. Moldova a fost efectuată integral.

Pe 30 octombrie, Alexandr Slusari a publicat pe pagina sa de Facebook imagini cu mai multe camioane, menționând că este vorba de zeci, fotografiate la vama Leușeni. Slusari a spus că a primit imaginile de la exportatori de fructe „care sunt în disperare”.

Potrivit lui Slusari, pe timp de noapte, când traficul este mai liber, prin vamă trec cel mult opt camioane. „În medie e nevoie de 2 zile pentru fiecare camion pentru a trece vama. Oamenii care mi-au transmis foto zic că lucrează un singur vameș pe 2 culoare. (…) Vă amintesc că 3 ani în urmă a fost convenit cu exportatorii produselor perisabile că pentru transportarea acestor produse la vamă va funcționa un culoar special verde. Iată că din 10 septembrie 2025 ceva s-a schimbat și transportarea fructelor s-a transformat într-un calvar pentru exportatorii noștri”, a adăugat Slusari.

Contactată de NewsMaker pentru o reacție, șefa Secției relații publice a Serviciului Vamal, Tatiana Șompol, a declarat că „camioanele surprinse în imagini se află în zona terminalului vamal Leușeni–Albița, unde este implementat controlul coordonat al autorităților vamale din Republica Moldova și România”.

„Situația a fost generată de o problemă tehnică apărută în sistemul utilizat de operatorul economic pentru înregistrarea garanției aferente tranzitului. Întrucât garanția nu a fost confirmată în sistemul european, mărfurile nu au putut fi acceptate temporar pentru intrarea în spațiul Uniunii Europene. Problema este în proces de remediere, iar operatorul economic urmează să primească autorizarea necesară pentru continuarea tranzitului”, a precizat reprezentanta Serviciului Vamal.

Șefa Secției relații publice a Serviciului Vamal a subliniat că „din partea Republicii Moldova, controlul vamal a fost realizat integral, însă pentru intrarea în spațiul UE, operatorii economici trebuie să respecte procedurile și condițiile generale aplicabile tuturor transportatorilor”.

„Camioanele cu mărfuri perisabile beneficiază, atât la ieșirea din Republica Moldova, cât și la intrarea în România, de bandă separată și de trecere prioritizată. În medie, zilnic sunt perfectate aproximativ 100 de camioane cu mărfuri perisabile prin postul vamal Leușeni–Albița, autoritățile ambelor state depunând eforturi constante pentru menținerea unui flux fluent și sigur al acestui tip de transport, dacă sunt respectate procedurile și condițiile prevăzute de legislația vamală de către operatorii economici”, au conchis reprezentanta Serviciului Vamal.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: