Noi reguli pentru serviciile de îngrijire alternativă a copiilor. Guvernul a aprobat modificările

Guvernul a aprobat regulamentele în baza cărora vor activa serviciile de îngrijire alternativă a copiilor cu vârsta până la trei ani. Documentele descriu modul de organizare și funcționare a creșelor înființate de angajator la locul de muncă, a serviciilor de îngrijire individualizată a copiilor și a celor de îngrijire de tip familial.

Serviciile alternative de îngrijire a copiilor organizate de angajator la locul de muncă vor fi accesibile pentru copiii persoanelor angajate în baza contractului individual de muncă. În cazul creșelor create în cadrul instituțiilor de învățământ, acestea vor putea fi folosite și de copiii persoanelor care își fac studiile în instituția respectivă.

Serviciile de îngrijire individualizată a copiilor vor fi acordate de către îngrijitorul de copii la domiciliul sau reședința temporară a copilului, iar serviciile alternative de îngrijire de tip familial vor fi organizate la domiciliul sau reședința temporară a îngrijitorului de copii pentru un număr de maximum cinci copii. Aceste tipuri de servicii pot fi desfășurate în baza patentei de întreprinzător.

La amenajarea spațiului destinat celor trei tipuri de servicii, vor fi respectate cerințele Regulamentului sanitar pentru serviciile de îngrijire alternativă a copilului, aprobat prin aceeași hotărâre de Guvern. Acesta prevede normele sanitare pentru organizarea și întreținerea spațiilor de activități, somn, alimentație, a grupului sanitar, cerințele față de mobilier și echipament, normele medico-sanitare pentru îngrijitori și pentru copii ș.a.

Ministerul Muncii și Protecției Sociale a elaborat și Programul național privind serviciile de îngrijire a copiilor cu vârsta până la trei ani pentru perioada 2023-2026, al cărui scop este de a crea servicii calitative de îngrijire a copiilor și de a sprijini părinții în rolul lor educațional, oferindu-le, în același timp, posibilitatea de a participa activ pe piața forței de muncă.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Șeful Inspectoratului General al Poliției (IGP), Viorel Cernăuțeanu, susține că actualul nivel de salarizare din sistemul polițienesc este „insuficient” pentru a motiva angajații să rămână în sistem. Potrivit acestuia, un polițist aflat la început de carieră ar trebui să aibă un salariu de cel puțin 20.000 de lei, iar pentru polițiștii cu experiență remunerația ar trebui să ajungă la 35.000 de lei. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii NM «Есть вопросы».

În prezent, salariile în sistem variază între 8.000 și 15.000 de lei, ceea ce, spune Cernăuțeanu, determină mulți angajați să părăsească sistemul. „Chiar la fiecare coleg de-al meu, când încearcă să părăsească sistemul, în mod special cei tineri care au 5–10 ani vechime în muncă, întrebarea pe care o formulăm este legată de temeiul încetării. Și răspunsul, de cele mai multe ori, este salariul insuficient”, a precizat șeful IGP.

Cernăuțeanu spune că un tânăr polițist, fără familie, ar trebui să primească un salariu de cel puțin 20 mii. Ca să mențină polițistii cu experiență în sistem, ar fi nevoie de salarii de circa 35 de mii.

„Salariul ar trebui să ajungă la 30-35 de mii de lei ca să putem menține profesioniștii în sistem și să nu îi pierdem. Din considerentul că atâta timp cât angajatul are prioritatea de a merge într-o altă instituție unde salariul este mai mare, vorbim chiar și de alte instituții bugetare, că sunt cu salariile mai mari, sau de a merge în domeniul privat”, a subliniat șeful IGP.

Cernăuțeanu a menționat că, în limita posibilităților, s-au făcut eforturi pentru achitarea unor sporuri și ore suplimentare. În plus, s-a început achitarea orelor de noapte pentru angajații implicați în astfel de ture.

„Acolo unde avem posibilitatea, am preluat mecanismul de achitare a anumitor sporuri sau ore suplimentare după caz, dar într-un procent nu pe măsura necesarului. În același timp am început a achita orele de noapte pentru angajații care sunt antrenați în orele de noapte. Chiar la moment, conform solicitării conducerii statului și a Guvernului, s-a inițiat un mecanism de identificare a îmbunătățirii sistemului de salarizare, cel puțin pentru anumite categorii de angajați. Se va începe treptat, începând cu ofițerii de urmărire penală, care sunt punctul cheie în documentarea anumitor cauze și acțiuni în poliție”, a declarat șeful IGP.

Din totalul de peste 9.000 de angajați, aproximativ 1.100 de funcții sunt vacante, care de fapt, sunt puse sub moratoriu, ceea ce înseamnă că nu pot fi ocupate prin angajări noi.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: