Buletinele de identitate, permisele de conducere și certificatele de înmatriculare vor fi disponibile în format digital, în Republica Moldova. Se întâmplă după ce Parlamentul a votat, pe 9 noiembrie, în lectura a doua, un proiect de lege în acest sens.
Potrivit Parlamentului, documentele în format digital vor fi utilizate prin intermediul aplicației guvernamentale integrate a serviciilor electronice. Agenția de Guvernare Electronică, cu suportul financiar al Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare, lucrează la dezvoltarea aplicației, care va asigura accesul utilizatorului la toate serviciile electronice în baza identității electronice personale. De exemplu, buletinul de identitate digital al cetățeanului Republicii Moldova va fi un act de identitate generat pe telefonul sau tableta titularului și va conține un set de date preluate în regim automatizat și în timp real din profilul persoanei din Registrul de stat al populației și, suplimentar, un identificator electronic (cod QR).
Proiectul va mai reglementa posibilitatea de a depune online solicitarea de înmatriculare a mijloacelor de transport și livrarea prin serviciul guvernamental de livrare (MDelivery) a certificatelor și plăcuțelor de înmatriculare. De asemenea, se propune introducerea obligației notarului de a depune, prin intermediul unui serviciu electronic, la Agenția Servicii Publice, cererea de înregistrare a actului juridic autentificat sau a contractelor de vânzare-cumpărare și a altor documente conexe bunurilor imobile. După efectuarea înregistrării, se va expedia în mod electronic notarului și titularului dreptului certificatul electronic privind înscrierile în registrul bunurilor imobile. „Modificările legislative au scopul de a securiza tranzacțiile autentificate de către notari în privința bunurilor imobile și a exclude necesitatea interacțiunii cetățenilor cu ASP-ul” – precizează sursa citată.
Potrivit Legislativului, un alt domeniu de intervenție a proiectului îl constituie reglementările aferente extraselor din diverse registre de stat. În acest sens, se propune ca reproducerea pe hârtie sau pe alte suporturi materiale a informațiilor din registru să conțină un identificator electronic unic (cod QR, cod de bare, cod digital), care va permite verificarea electronică a autenticității documentelor.
Alte modificări legislative prevăzute se referă la posibilitatea Guvernului de a stabili costuri distincte pentru serviciile prestate electronic și cele la ghișeu; excluderea necesității prezentării obligatorii a dovezii semnăturii electronice la documentele depuse prin intermediul Programului integrat de gestionare a dosarelor, verificarea urmând a se realiza în mod automatizat; acces gratuit la toate capitolele din Monitorul Oficial în format electronic etc.
„Proiectul vine să reglementeze și să extindă utilizarea instrumentelor în interacțiunea cetățenilor cu sectorul public, cu mutarea accentelor de la interacțiunile tradiționale (pe suport de hârtie) la cele prin mijloace electronice, în vederea sporirii accesibilității la unele servicii publice”, se menționează în nota informativă a proiectului de lege.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!