Antreprenorul Dmitrii Voloșin, care acum doi ani a uimit o lume întreagă după ce a alergat 50 de kilometri la temperatura de -60° C, a pornit într-o nouă aventură. Împreună cu fiul său Mihail, și-a propus să străbată, pe jos, drumul de la Florești la Chișinău. În mare parte, aceștia se deplasează desculț și fără mijloace financiare. În prima zi, aceștia au parcurs 30 de kilometri.
Într-o postare pe pagina sa de Facebook, antreprenorul a menționat că fiul său îl ruga de mult timp să meargă într-o expediție, însă programul încărcat și treburile zilnice îl făceau să tot amâne momentul.
„Gata, am decis, mergem. Și nu pur și simplu mergem, dar MERGEM! Desculț prin Moldova. Din Florești (am locuit acolo când eram de vârsta lui Mișa) până acasă, la Chișinău, unde ne vor aștepta fetele cu o tartă. Mai am un scop – să îi arăt fiului meu Moldova așa cum nu a mai văzut-o. Cinci zile și 150 de kilometri pe drumuri, poteci, prin câmpuri, păduri, ape, să ne întîlnim cu oamenii și animalele, prin sate și orașe, mănăstiri și casele oamenilor buni, gata să ne adăpostească”, a scris Voloșin.
Potrivit acestuia, prima zi a fost foarte lungă și dificilă: „Am făcut cam 37 de mii de pași (30 km) și am ars 4000 de calorii. Am la un călcâi o gaură mică, iar piciorul lui Mișa nu se îndoaie cum trebuie. Însă a meritat. Am studiat fântânile, tehnica de a țese covoare, am mers desculț pe stânci și am făcut îngeri în noroi. Pe drum am întâlnit mulți oameni de treabă. Astăzi continuăm să mergem prin ploaie”, a scris antreprenorul.
Dmitrii Voloșin are 46 de ani și este fondatorul companiei „Simpals”. De asemenea, este amator de sport și participă la maratoane în toată lumea. În 2019, acesta a reuşit să alerge 50 de km în unul dintre cele mai reci puncte de pe glob – localitatea Oymyakon (Republica Sakha, Rusia), unde sunt înregistrate temperaturi de până la –71°C. Cursa a avut, în primul rând, un scop caritabil — colectarea de fonduri pentru o fetiță care suferă de paralizie cerebrală.
Vânzările online de produse și servicii în Moldova au crescut cu 15 % față de anul trecut, ajungând la circa 8,9 miliarde de lei (fără TVA). Moldovenii folosesc în mare parte site-urile magazinelor ca pe niște showroomuri digitale, dar preferă să finalizeze achiziția în format fizic. În schimb, produsele cosmetice sau biletele de avion și de tren sunt cumpărate aproape exclusiv online. Aceste, dar și alte concluzii se regăsesc în studiul Piața Comerțului Electronic în Moldova în 2025, ediția a III-a, prezentat pe 28 noiembrie în cadrul unui eveniment organizat de Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham).
Studiul oferă o analiză detaliată și exclusivă a ecosistemului de retail digital din Republica Moldova, incluzând comportamentul consumatorilor, tendințele de plată, provocările logistice și multe altele.
„În Moldova observăm o anomalie care nu se regăsește pe alte piețe – livrarea. Aproximativ două treimi dintre livrări sunt realizate cu flota proprie a comercianților sau prin ridicare din punctul de vânzare, ceea ce arată că multe magazine online funcționează, de fapt, ca vitrine digitale. O evoluție încurajatoare este creșterea plăților cashless, de la 7 % în 2023 la 12 % în 2024”, a declarat Alexei Burciu, Director Marketing și Comerț, Innovate Moldova.
„Acest studiu arată foarte clar că e-commerce-ul nu mai este doar un canal de vânzare, ci un indicator al maturității unei economii digitale. Moldova are potențial enorm, dar are nevoie de două ingrediente esențiale: încredere și interoperabilitate între toți actorii – retaileri, prestatori servicii de plată și instituții publice. Dacă transformăm comerțul online într-un spațiu sigur, eficient și accesibil pentru consumatori, atunci vorbim nu doar de vânzări mai mari, ci de un model nou de creștere economică”, a declarat Veronica Sirețeanu, directoare adjunctă AmCham Moldova.
Constatări generale
În 2024, volumul total al vânzărilor online a atins 8,9 miliarde de lei (+15 % față de 2023), reprezentând doar 5,7 % din totalul vânzărilor cu amănuntul din țară. Din această sumă, 5,4 miliarde de lei (61 %) au provenit din vânzarea de bunuri, iar 3,5 miliarde de lei – din servicii (39 %). Au fost înregistrate peste 8,8 milioane de comenzi online. Autorii studiului subliniază că Moldova rămâne una dintre cele mai puțin digitalizate piețe de comerț electronic din Europa.
În iunie 2025 funcționau aproximativ 2 800 de magazine online, dintre care 1 806 vindeau bunuri și 997 – servicii. Peste 160 de platforme aveau coș de cumpărături, dar nu acceptau plăți cu cardul bancar. Doar 77 de magazine digitale au avut un trafic lunar de peste 20 000 de vizitatori, iar circa 45 % din totalul magazinelor online nu au înregistrat nici măcar o tranzacție cu cardul în prima jumătate a anului 2025.
Comercianții online din Moldova se bazează în proporție de până la 90 % pe trafic organic (căutări directe sau Google). Publicitatea plătită, inclusiv campaniile pe rețele sociale, generează sub 10 % din trafic pentru majoritatea platformelor.
Publicul-țintă numără aproximativ 640.000 de persoane (date martie 2025). Circa 450 000 de consumatori urbani cu vârste cuprinse între 18 și 64 de ani au plasat și plătit comenzi online cel puțin o dată pe lună.
Moldovenii cheltuie mai mult în magazinele din străinătate
Studiul arată că mulți moldoveni aleg să cumpere bunuri de pe platforme străine și acordă mai puțină atenție comercianților online autohtoni. În 2024, cumpărătorii online activi din Republica Moldova au cheltuit în medie 1 660 de lei pe lună pe platformele autohtone online și 1 900 de lei în magazinele digitale de peste hotare.
Prin intermediul magazinelor străine au fost plasate 21,7 milioane de comenzi (față de 8,8 milioane în Moldova), în valoare totală de circa 530 de milioane de euro (aproximativ 10,2 miliarde de lei). Astfel, valoarea cumpărăturilor transfrontaliere a depășit pentru prima dată piața internă de comerț electronic (8,9 miliarde de lei).
Un detaliu interesant: aproape 48 % din valoarea serviciilor online vândute în Moldova a fost achitată cu carduri străine (-10 % față de 2023), străinii fiind în special cumpărători de bilete de avion.
Electrocasnicele, în topul achizițiilor
Electrocasnicele și electronicele au reprezentat 36,2 % din valoarea totală a bunurilor vândute online. Din această categorie, electrocasnicele mari au generat 960 de milioane de lei (49 %), urmate de electronicele de larg consum și electrocasnicele mici – împreună 999 de milioane de lei (51 %).
Plata în numerar sau cu cardul la livrare rămâne metoda dominantă pentru bunuri. Ridicarea proprie a comenzilor direct în magazinele fizice sunt practici foarte răspândite, mai ales în Chișinău. Serviciile de curierat au contribuit cu sub 30 % din valoarea bunurilor livrate prin comerț electronic în 2024.
Segmentele cu cea mai mare pondere online
Unele nișe sunt aproape complet digitalizate: circa 20,3 % din produsele cosmetice și 83 % din biletele de transport (avion, autobuz, tren) plus plățile către operatorii de telecomunicații se fac online.
Livrarea de alimente, cadourile și cosmeticele au fost cele trei segmente cu cea mai rapidă creștere în 2024, susținute de extinderea Glovo, Poșta Moldovei, Fan Courier Moldova și Nova Post.
Servicii de peste 3,5 miliarde de lei
În vara lui 2025 activau 997 de platforme care vindeau servicii online – de două ori mai multe decât în 2023 (480). Aproximativ 200 erau platforme educaționale, 86 – companii aeriene, agenții de turism sau vânzători de bilete. Restul includeau din domenii precum sport & fitness, telecomunicații, asigurări sau clinici medicale.
În 2024, volumul total al vânzărilor de servicii online a constituit peste 3,5 miliarde de lei, iar principala sursă o constituie serviciile de procurare a biletelor pentru călătorii și telecomunicații.
Modalitățile de plată
Piața comerțului online cu bunuri prezintă mai multe caracteristici distinctive. Prima este utilizarea pe scară largă a numerarului sau a cardului la livrare ca principală metodă de plată. A doua este dominația ridicării proprii a comenzilor de către client și a îndeplinirii acestui proces de către companie.
Potrivit autorilor, acest fenomen se întâmplă deoarece consumatorii tind să aibă o încredere relativ scăzută în comercianții online, preferând adesea să plătească la livrare, după ce au verificat calitatea bunurilor primite. Acest comportament precaut se datorează parțial discrepanței frecvente dintre disponibilitatea produselor listate și cea reală. Aproximativ 70 % dintre companiile care vând online în Moldova nu dispun de sisteme digitalizate funcționale de gestionare a depozitelor, capabile să actualizeze stocurile în timp real. Drept urmare, între 10–30 % dintre comenzile online pot fi anulate din cauza indisponibilității produselor, în funcție de comerciant.
Prin urmare, mulți cumpărători preferă să nu aștepte o rambursare sau nu au încredere în politicile de returnare ale comercianților, ceea ce întărește și mai mult preferința pentru plata post-livrare.
În aceeași ordine de idei, studiul prezintă principalele modalități de plată pentru vânzările de bunuri în 2024: — numerar sau card la livrare – 3,5 miliarde de lei (65,4 %); — BNPL (Cumpără acum, plătește pe urmă) – 912 milioane de lei (16,8 %); — achiziții online – 644 de milioane de lei (11,9 %); — transferuri bancare – 298 de milioane de lei (5.5 %); — Mia 22 de milioane de lei (0,4 %). Totodată, în prima jumătate a anului 2025, consumatorii au efectuat plăți în valoare de peste 106 milioane de lei.
Provocări
Autorii studiului au enumerat două provocări care stau în calea dezvoltării comerțului online în Moldova: — numărul mare al magazinelor fizice; — majoritatea magazinelor online nu fac față competitivității în ceea ce privește prețurile sau varietatea produselor, oferind cumpărătorilor puține alternative și stimulente pentru a face achiziții online.
Prin urmare, comercianții au adoptat o abordare hibridă. Aceștia mențin magazine online, inclusiv cu coșuri de cumpărături și opțiuni de plată cu cardul bancar, ajutând clienții să compare produsele, să verifice disponibilitatea și să ia decizii de cumpărare. Cu toate acestea, în practică, mulți cumpărători preferă în continuare să își finalizeze achizițiile offline.
Drept rezultat, experții menționează că majoritatea platformelor de comerț electronic din Moldova funcționează mai degrabă ca showroomuri digitale, tranzacția finală fiind adesea încheiată în magazinul fizic.
„Este important ca IMM-urile să îmbunătățească experiența clienților și să se inspire, cel puțin, de la platformele mari. Acestea dezvoltă magazine online integrate cu numeroase elemente interactive, de gamification și interacțiune. Vorbim despre un amplu studiu comportamental – iar acesta este demersul pe care trebuie să îl urmeze jucătorii autohtoni pentru a crește nivelul de deservire”, a declarat Michelle Iliev, Secretară de Stat pentru Digitalizare în cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.
Studiul Piața Comerțului Electronic în Moldova în 2025 a fost realizat de AmCham Moldova cu sprijinul Programului Innovate Moldova, finanțat de Guvernele Suediei și Regatului Unit, și elaborat de Datalinie Business Inginerie, cu contribuțiile RocketSEO, XPlane Market Research și Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.