Elevii clasei a XII-a, promoția 2025, au transmis o petiție către Ministerul Educației, solicitând revizuirea baremului de corectare pentru proba de bacalaureat la limba engleză, din cauza unui subiect care ar fi creat „confuzie”. Ministerul Educației nu a oferit, deocamdată, declarații la acest subiect.
Potrivit elevilor, subiectul, care a redactarea unui articol despre „a building in the English speaking country” („o clădire dintr-o țară vorbitoare de limbă engleză”), a lăsat loc de interpretări. Astfel, unii elevi au scris despre monumente precum Washington Monument, considerându-le clădiri datorită elementelor arhitecturale specifice.
„Washington Monument are scări interioare, ascensor funcțional, pereți, ferestre, acoperiș și un spațiu închis în care oamenii pot urca și sta pentru a privi împrejurimile – toate acestea sunt elemente comune multor clădiri moderne”, argumentează elevii în petiție.
Aceștia atrag atenția că examenul de bacalaureat nu ar trebui să penalizeze alegeri care țin de vocabular și percepție, mai ales în lipsa unui context tehnic. „Este important să subliniem că bacalaureatul nu testează cunoștințe de arhitectură, ci competențe lingvistice”, mai afirmă semnatarii.
Elevii solicită „revizuirea baremului de corectare astfel încât să se acorde punctaj parțial sau chiar integral pentru eseurile despre Washington Monument, dacă acestea respectă structura cerută și sunt corect formulate din punct de vedere lingvistic.”
„Nu cerem favoruri, ci dreptate și compasiune față de o situație generată de ambiguitatea interpretării și de emoțiile firești ale unui moment decisiv”, se mai arată în petiție.