Discuții despre publicațiile sponsorizate de pe rețelele de socializare ale Guvernului și premierului Dorin Recean la ședința din 5 octombrie a Parlamentului. Deputata Blocului Comuniștilor și Socialiștilor (BCS) Adela Răileanu l-a întrebat pe prim-ministru, care se afla în plenul legislativului, dacă Guvernul și el însuși utilizează mii de euro pentru promovarea publicațiilor, după cum arată o investigație jurnalistică recentă. Dorin Recean a recunoscut faptul că instituția pe care o conduce, dar și el, sponsorizează publicațiile care se referă la politicile publice adoptate de Guvern, de pe Facebook, însă banii sunt uitilizați în mod transparent.
Prim-ministrul a venit astăzi în plenul Parlamentului pentru a cere deputaților să aprobe Programul „Spor pentru Moldova”. În cadrul sesiunii de întrebări-răspunsuri, deputata socialistă Adela Răileanu i-a acordat premierului Recean o întrebare referitoare la o investigație jurnalistică privind banii utilizați de Guvern și el însăși pentru promovarea publicațiilor pe rețelele de socializare.
„Într-o investigație jurnalistică se arată că doar în 3 luni Guvernul a cheltuit pentru promovare pe o rețea de socializare €4 751, iar premierul Recean €1 892. Vreau să știu dacă este adevărată această informație, unde sunt prevăzuți acești bani și dacă există un capitol aparte pentru promovare, care este suma totală pentru promovare? Și încă un detaliu vreau să mai înțeleg. Grație acestei promovări, beneficiați doar de like-uri sau și inimioare?”, l-a întrebat parlamentara pe prim-ministru.
În replică, șeful Guvernului a spus: „Doamna Răileanu, eu o să cerșesc o inimioară de la dvs atunci”.
„Cu drag”, i-a răspuns parlamentara.
Ulterior, Dorin Recean și-a continuat răspunsul. Premierul a recunoscut faptul că atât el, cât și Cancelaria de Stat sponsorizează publicațiile de pe rețeaua de socializare Facebook, însă acest lucru se face în mod transparent. Totodată, oficialul a subliniat că sunt promovate doar publicațiile care se referă la politicile publice ale Guvernului.
„Eu m-aș bucura foarte mult ca dvs să faceți investigații personal, nu doar ziarele. Și să vedeți cum foarte mulți bani, și este vorba despre sute și milioane de euro, sunt cheltuiți netransparent pentru propagandă, pentru informații false. Eu, pe de altă parte, întotdeauna pun numele meu în spatele oricărui bănuț promovat pe Facebook și eu promovez activitatea Guvernului, exact așa ca și Cancelaria de Stat – promovează activitatea Guvernului. Promovează, foarte important, politicile publice pentru că o politică publică va funcționa doar atunci când lumea va cunoaște. Și nu este vorba despre promovare politică, este vorba despre promovarea politicilor publice”, a spus el.
Dorin Recean a explicat că publicațiile promovate sunt necesare pentru a informa cetățenii despre politicile publice și inițiativele lansate de Guvern. În acest sens, prim-ministrul, printre altele, a dat exemplul Programului de susținere a antreprenoriatului „373”.
„Dacă spui că lansezi Programul „373”, lumea trebuie să știe că acest program există, care sunt condițiile și cum un antreprenor poate să aplice. Dacă adopți o politică publică care spune: „Uite, de azi înainte nu mai trebuie să mergi la raion, te duci direct la medicul tău de familie ca să-ți prescrie o vizită la Bălți sau la Chișinău pentru o investigație” – cetățenii trebuie să știe și atunci eu personal, foarte transparent, dar și Cancelaria de Stat, foarte transparent, spune cetățenilor prin canalele de comunicare care sunt disponibile, pentru că da, astăzi, unii oameni, încă se uită la televizor. Dar sunt foarte, foarte mulți cetățeni ai Republicii Moldova care deja se informează de pe Facebook și atunci, încă o dată, foarte transparent, informăm cetățenii”, a menționat premierul.
***
Precizăm că, pe 5 octombrie, ZdG a publicat o investigație privind postările sponsorizate de paginile de Facebook ale prim-ministrului Recean și Guvernului. Datele prezentate de echipa de comunicare a premierului arată că Dorin Recean, din februarie, curent – când a venit la șefia Guvernului – și până în octombrie, a cheltuit 5 685 de euro. De menționat că în dreptul postărilor este menționat că plățile pentru promovare au fost făcute de Dorin Recean în calitate de persoană fizică.
De asemenea, la doar trei luni de la preluarea șefiei cabinetului de miniștri de către Recean, și pagina de Facebook a Guvernului a început să ruleze postări sponsorizate. Acestea sunt însă plătite de Cancelaria de Stat. Guvernul a declarat pentru sursa citată că, de la sfârșitul lunii aprilie și până la finalul lunii septembrie, Cancelaria de Stat a sponsorizat postări în valoare de 7 510 de euro.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Susțineți NewsMaker!