ozu.az

UPDATE Coadă de 200 de camioane la frontiera moldo-română. Patru posturi vamale nu au funcționat timp de câteva ore

Serviciul Vamal al Republicii Moldova a anunțat pe 4 iunie că în două posturi vamale din vama română (Albița și Sculeni) sunt probleme tehnice la Sistemele Informaționale. Ulterior, reprezentanții instituției au precizat că încă două posturi vamale și-au sistat activitatea – Oancea și Galați. La ora 13:30, toate punctele vamale și-au reluat activitatea.

UPDATE (13:30) În posturile vamale pe partea română au fost restabilite Sistemele Informaționale, a fost reluat controlul și perfectarea procedurilor vamale.

UPDATE(11:40) În alte două posturi vamale pe partea română nu funcționează Sistemele Informaționale pentru controlul și procesarea camioanelor, în vama Oancea (RO) și Galați (RO).

Amintim că în postul vamal Albița (RO) nu funcționează programele Informaționale pentru procesarea și controlul camioanelor, ceea ce  a provocat imposibilitatea perfectării procedurilor vamale în cadrul postului PVFI Leușeni (RM).

La acest moment în cadrul postului vamal staționează 40 autocamioane perfectate, care așteaptă să treacă controlul în vama română, iar în afara postului staționează circa 185 autocamioane”, au anunțat reprezentanții Serviciului Vamal.

O situație similară se atestă și la postul vamal Sculeni, deoarece în postul vamal situat pe partea română nu funcționează Sistemul Informațional pentru procesarea și controlul camioanelor cu marfă.

***

Amintim că, pe 2 iunie, un şofer de TIR, cetăţean al Republicii Moldova în vârstă de 62 de ani, care a aşteptat aproape 20 de ore să treacă graniţa cu România, a murit.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Maxim Cîrlan, fondatorul Moldox Festival: „Un vis mic a ajuns la zece ani, cu o comunitate de oameni și de filme în jurul lui”

În 2016, mulți își imaginau că vom aduce filme în stil Discovery sau History Channel. Dar, odată ajunși în sală, au descoperit o lume nouă, cu oameni ca noi, care încearcă să facă o diferență în comunitate” – spune Maxim Cîrlan, fondatorul festivalului de film documentar pentru schimbare socială Moldox.

De la prima ediție și până astăzi, Moldox a împlinit zece ani, se numără printre cele mai longevive evenimente de gen din Republica Moldova și contribuie decisiv la promovarea documentarului. 

Festivalul a pornit din realitățile spațiului nostru cultural, dar mai ales din dorința de a răspunde acestor provocări. Timp de opt ediții desfășurate la Cahul, acolo unde accesul la cultură era limitat, tinerii migrau masiv, iar oamenii nu aveau ocazia să vadă pe marele ecran filme care să-i pună față în față cu realitatea lumii, Moldox s-a maturizat. Regizorul și directorul festivalului, Maxim Cîrlan, ne povestește cum a evoluat percepția publicului în toți acești ani și ce lucruri noi aduce ediția X.

Pentru Maxim Cîrlan, procesul de maturizare al festivalului se oglindește în schimbările sociale și culturale  pe care Moldox a reușit să le aducă. Iar pentru a înțelege pe deplin această transformare, trebuie să privim spre contextul cinematografiei moldovenești.

În Moldova contemporană, întemeierea unui festival de film a fost o adevărată provocare. După 1991, odată cu trecerea la economia de piață, producția cinematografică a intrat într-un declin accentuat. Treptat, turnarea filmelor a devenit o raritate, s-a intensificat circulația neoficială a filmelor străine descărcate de pe internet, iar numărul sălilor de cinema a scăzut, în special în regiuni. Dacă în 1995 Republica Moldova avea peste 600 de săli de proiecție, astăzi au rămas aproximativ 14 în toată țara.

În acest peisaj fragil, unul dintre pilonii care mențin vie cinematografia națională este reprezentat de Centrul Național al Cinematografie (CNC) și festivalurile de film apărute în ultimele decenii. Exemplu fiind chiar Moldox, care, după cum spune fondatorul său, „dintr-un vis mic a ajuns la zece ani, cu o comunitate de oameni și filme în jurul lui”.

Cel mai important însă, povestește Maxim, a fost faptul că Moldox a reușit să educe publicul, să-l familiarizeze cu un alt tip de cinema: acela în care oamenii din societate sunt actori principali.

În 2016, mulți își imaginau că vom aduce filme în stil Discovery sau History Channel. Dar, odată ajunși în sală, au descoperit o lume nouă […] Documentarul le-a apărut ca un film ancorat în realitate. Astăzi publicul este mult mai deschis și pregătit să-l primească drept o experiență artistică și socială profundă”, spune Maxim Cîrlan.

Avem o competiție națională. Documentare turnate în Republica Moldova pe marele ecrane

Zece ani de Moldox înseamnă și zece ani de ateliere de film, unde cineaști și cineaste au avut ocazia să învețe de la regizori cu renume internațional, să-și creeze propriile documentare și să își testeze ideile în competiții europene. Din această experiență și din comunitatea care s-a format în jurul festivalului a prins contur, în premieră, o competiție națională.

O competiție națională arată că există deja filme moldovenești demne de a sta alături de cele internaționale. Țara noastră e pe drumul integrării europene, iar odată cu asta s-au deschis noi spații de cultură și dialog.” – Maxim Cîrlan

Pentru prima dată, ca parte a festivalului, Moldox a lansat Premiul Green Vine pentru cel mai bun documentar moldovenesc, iar publicul va avea ocazia unică să vizioneze filmele câștigătoare proiectate chiar în cadrul festivalului.

Tema anului

Aparte de competiție, un lucru rămâne neschimbat: Moldox este un festival pentru schimbare socială. În fiecare an, din întunericul sălilor de proiecție, festivalul ne provoacă să privim direct către temele care ne frământă ca societate.

Ediția a X-a este dedicată temei Chaos – reinventing reality. Filmele selectate vorbesc despre fenomenele actuale: crize, războaie, fragilitate, haos digital, dar și libertate de exprimare, egalitate de gen și viața grupurilor marginalizate. În același timp, ele îndeamnă să reflectăm cum aceste probleme ne modelează realitatea și ne împing să creăm reguli noi.

„Nu mai știu exact de când am început să simt că lumea intră în haos – poate odată cu fiecare război care izbucnea, rând pe rând, până în prezent. Nici acum nu sunt sigur dacă nu va începe un nou conflict chiar înainte să fie publicat acest interviu. Trăim o epocă nouă: o revoluție tehnologică, schimbări rapide și o lume în care vechile structuri se destramă. Haosul nu e ceva nou, dar acum parcă e invocat ca să facă ordine, să zguduie și să reașeze lucrurile, spune Maxim Cîrlan.

De ce să vii la cea de-a X-a ediție a festivalului:

,,Pentru că Moldox este o ocazie rară de a vedea documentare puternice pe marele ecran în Moldova. Și pentru că fiecare proiecție aduce șansa de a descoperi povești și oameni care îți rămân în minte mult timp.” – Maxim Cîrlan

Vă invităm să vizionați filmele din cadrul festivalului, inclusiv producțiile din competiția națională, la Cinematograful Cineplex Emil Loteanu, în perioada 26–30 noiembrie.

Pentru programul complet și informații despre bilete, vă invităm să ne urmăriți pe rețelele de socializare Facebook/Instagram și pe moldoxfestival.com.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: