Eurovision 2024

Prankeri din Ucraina, în spatele unei piese calificată la audițiile live Eurovision Moldova? Ce spun organizatorii

Mai multe canale de Telegram distribuie informația că melodia „O, Moldova Mea Dragă!”, care a fost calificată pentru audițiile live ale Eurovision Moldova 2025, ar fi fost generată de inteligența artificială și ar reprezenta o farsă lansată de prankeri din Ucraina. Solicitată de NewsMaker pentru un comentariu, șefa delegației Republicii Moldova la Eurovision Song Contest 2025 Daniela Crudu a declarat că piesele vor fi trecute prin filtrul juriului pe 18 ianuarie, când va avea loc etapa audițiilor live. În prima etapă, a menționat Daniela Crudu, au fost evaluate doar dosarele participanților. „Nu au fost analizate piesele, că au fost consultate cu chat GPT sau că sunt doar în română sau doar în engleză… Asta va face juriul la audițiile live și se va expune”, a adăugat șefa delegației. 

Mai multe canale de Telegram distribuie informația că melodia „O, Moldova Mea Dragă!” interpretată de „Eblansh Band”, calificată pentru audițiile live a concursului Eurovision Moldova 2025, ar fi fost generată de inteligența artificială și ar fi, de fapt, o farsă în spatele căreia s-ar afla prankeri din Ucraina. Ultimii, potrivit informațiilor de pe online, ar fi trimis piesa spre etapa națională a concursului pentru a arăta „calitatea scăzută a conținutului de la Eurovision”.

Solicitată de NewsMaker pentru un comentariu, șefa delegației Republicii Moldova la Eurovision Song Contest 2025 Daniela Crudu a declarat că piesele vor fi trecute prin filtrul juriului pe 18 ianuarie, când va avea loc etapa audițiilor live. În prima etapă, a menționat Daniela Crudu, au fost evaluate doar dosarele participanților.

„În prima etapă s-au evaluat dosarele depuse: cererile de participare, documente. Nu au fost analizate piesele, că au fost consultate cu chat GPT sau că sunt doar în română sau doar în engleză… Asta va face juriul la audițiile live. Deci, comitetul de organizare a analizat doar dosarele și dosarele care au fost complete, cu toate actele necesare, au acces în următoarea etapă a audițiilor live. Piesele vor fi analizate și vor fi trecute prin filtrul de calitate, interpretare și tot așa mai departe doar de juriul profesionist. Noi, în calitate de organizatori, nefiind muzicieni, nefiind compozitori, nu putem să dictăm asupra pieselor. Noi am analizat doar dosarul. Deja sâmbătă, la audițiile live, juriul se va expune cu privire la formatul pieselor, calitatea pieselor, interpretării și altele”, a comunicat șefa delegației.

La precizarea NewsMaker dacă reprezentanții concursului Eurovision Moldova cunosc informațiile distribuite în mediul online cu privire la piesa „O, Moldova Mea Dragă!”, Daniela Crudu a menționat: „Ele circulă peste tot, trăim într-o eră digitală în care toată lumea probabil vede și au fost lansate mai multe narațiuni despre mai mulți participanți. Asta nu înseamnă că trebuie să dăm dreptate completă până la probe contrarii sau până când o persoană calificată își va expune părerea, ceea ce va face juriul”.

***

Comitetul de organizare al Eurovision Moldova 2025 a anunțat, pe 14 ianuarie, că a evoluat cu o zi înainte toate dosarele depuse de interpreți până la data de 27 decembrie 2024. În urma acestei evaluări, a adăugat Comitetul, 29 de participanți au fost selectați pentru a participa la etapa audițiilor live, care va avea loc pe 18 ianuarie 2025, la ora 18:00. Potrivit Comitetului, toți cei 29 de participanți au îndeplinit toate condițiile stipulate în regulamentul Eurovision 2025.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

noi.md/imagine simbol

Două televiziuni, amendate cu 5 000 și 7 000 de lei pentru discriminare în cadrul unor emisiuni de informare electorală

Consiliul Audiovizualului (CA) a sancționat pe 11 septembrie TV-Găgăuzia și Pro TV Chișinău cu 7 000 și, respectiv, 5 000 de lei pentru admiterea unor forme de discriminare în cadrul unor programe de informare electorale. Totodată, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare din această lună.

Potrivit unui comunicat al CA, monitorizarea a cuprins perioada 29 august – 4 septembrie, prima săptămână din campania electorală. CA a efectuat controlul tuturor celor 22 de posturi care au declarat că vor reflecta alegerile parlamentare din această toamnă: Moldova 1, TV-Găgăuzia, TVR Moldova, Jurnal TV, TV8, R Live TV, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, 7 TV, Next TV, 1 TV, One TV, N4,  Star TV, Vocea Basarabiei TV, TV9, TVC 21, Canal Regional, Agro TV Moldova, TV Elita și Media TV.

Rezultatele monitorizării primei săptămâni de campanie electorală au arătat următoarele:

  • Știri cu caracter electoral au fost difuzate 505, ceea ce reprezintă aproximativ 31,4% din durata cumulată a buletinelor informative.
  • Prezența protagoniștilor în subiectele electorale: Concurenții electorali au fost cei mai vizibili în materialele cu tematică electorală, înregistrând 738 de apariții (47,9%). Cele mai puține apariții le-au avut organul electoral, cu 86 de menționări (5,6%).
  • Reflectarea concurenților electorali în buletinele informative: 18 servicii media audiovizuale (SMA) monitorizate au inclus informații despre concurenții electorali în cadrul buletinelor de știri. Singura excepție a fost ”TV-Găgăuzia” (GRT), care nu a difuzat niciun material referitor la aceștia.
  • Concurenții electorali cu cea mai mare vizibilitate: Blocul „Patriotic” a fost cel mai mediatizat concurent electoral, beneficiind de 1 oră, 24 min și 54 sec, ceea ce reprezintă 19,9% din timpul total dedicat concurenților. Următorii în clasament au fost Blocul „Alternativa”, cu 1 oră, 14 min și 42 sec (17,5%), și PAS, cu 1 oră, 13 min și 38 sec (17,3%). Împreună, acești trei concurenți au cumulat peste jumătate din durata totală de reflectare acordată tuturor actorilor electorali.
  • Reflectarea subiectelor conflictuale în buletinele informative: 18 SMA au difuzat în total 147 de subiecte cu caracter conflictual, dintre care 20 au fost prezentate într-un mod dezechilibrat.
  • Distribuția de gen a surselor citate în subiectele electorale: În ansamblu, subiectele electorale difuzate de cele 19 posturi TV au prezentat un ușor dezechilibru de gen în ceea ce privește sursele citate – 64% din totalul aparițiilor fiind a persoanelor de sex masculin și 36% a celor de sex feminin.
  • Relevanța temelor abordate în cadrul reflectării electorale: Majoritatea subiectelor difuzate au fost considerate relevante pentru procesul electoral, contribuind la informarea publicului cu privire la campania și actorii implicați, excepție fiind TVC 21 care a difuzat două subiecte irelevante incluse în rubrica specială.
  • Dezbateri electorale: 2 SMA au difuzat cumulat 4 dezbateri electorale: Vocea Basarabiei TV și Media TV fiecare câte 2 dezbateri. Next TV nu a organizat dezbateri electorale, deși s-a angajat prin declarație să organizeze dezbateri electorale în zi de miercuri, fără reluare, în perioada de raportare.
  • Publicitate electorală: 9 SMA din 22 au difuzat în total 224 spoturi de publicitate (dintre care 16 spoturi gratuite), cu o durată totală de 1 oră 53 min și 27 sec. Cele 9 SMA care au difuzat publicitate electorală sunt: Moldova 1, TV-Găgăuzia, Jurnal TV, TV8, Cinema 1, Exclusiv TV, Pro TV Chișinău, Next TV și One TV. Patru dintre acestea– Jurnal TV, Pro TV Chișinău, Next TV, One TV – au admis abateri la difuzarea publicității electorale.

O constatare a controlului a vizat admiterea de către postul public regional TV-Găgăuzia și cel privat național Pro TV Chișinău a exprimărilor de natură să constituie anumite forme de discriminare. „Or, contrar prevederilor art. 13 alin. (1) lit. d) din Codul serviciilor media audiovizuale, „în virtutea dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: … d) să evite orice formă de discriminare”, în cadrul unui program de informare electorală, difuzat de furnizorul public din regiunea găgăuză, invitatul a exprimat o opinie cu elemente de discriminare pe criteriul de orientare sexuală, fără ca moderatoarea să reacționeze sau să intervină pentru a semnaliza interlocutorului afirmația improprie”, a menționat CA.

Același tip de încălcare a fost remarcat în una din edițiile emisiunii de informare electorală, difuzate la postul Pro TV Chișinău. „Unele afirmații din intervenția invitatului au făcut referire la vârsta și starea fizică ale unui lider politic, cu statut de concurent electoral, aspecte care au fost catalogate de monitori ca forme de discriminare pe criteriul de vârstă”, a precizat CA.

Astfel, membrii CA au amendat compania GRT, care deține TV-Găgăuzia, cu 7 000 de lei, iar Pro TV Chișinău cu 5 000 de lei.

De asemenea, CA a aplicat și 15 avertizări publice pentru încălcarea legislației electorale privind reflectarea alegerilor parlamentare, care vor avea loc pe 28 septembrie.

Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: